Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Wymiana świec zapłonowych – objawy usterek, jak je wymienić i ile to kosztuje?

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC

AC

Assistance

NNW

Image
piktogram_tabelki_biznesman

OC

AC

Assistance

NNW

353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC

AC

Assistance

NNW

Image
piktogram_tabelki_kobieta

OC

AC

Assistance

NNW

595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC

AC

Assistance

NNW

Image
piktogram_tabelki_mezczyzna

OC

AC

Assistance

NNW

723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 9 min. 1 sek.

Wymiana świec zapłonowych to często pomijana czynność. Warto więc przypomnieć ten istotny z punktu widzenia prawidłowej pracy silnika temat. Co ile wymiana świec zapłonowych powinna się odbywać? Jakie jest ich zadanie? Po czym poznać, że świece zapłonowe są do wymiany? Dowiesz się z artykułu!

Wymiana świec zapłonowych – co warto wiedzieć? 

  • Świece zapłonowe znajdują się w głowicy silnika benzynowego i umożliwiają wytworzenie iskry niezbędnej do rozpoczęcia spalania mieszanki paliwa i powietrza w komorze silnika,
  • Do przyczyn ich zużycia należą m.in. długotrwała jazda z zanieczyszczonym filtrem powietrza, zużycie cylindrów, pierścieni i prowadnic zaworów,
  • Objawami zużycia świec zapłonowych są m.in. problemy z odpalaniem na zimnym silniku, szarpanie i przerywanie silnika, spadek mocy jednostki napędowej i osiągów, wypadanie zapłonów, uszkodzenie katalizatora, falowanie wskazówki obrotów na obrotomierzu, zwiększone spalanie, niebieskawy lub ciemny dym z rury wydechowej,
  • Przebarwienia i pęknięcia izolatora świecy zapłonowej oraz nagar i osady na elektrodzie masowej wskazują na zużycie świecy i konieczność jej wymiany,
  • Należy wymieniać je co około 30-100 tys. km, w zależności od konkretnych zaleceń producenta pojazdu.

Świece zapłonowe nie są ani szczególnie drogie, ani skomplikowane w swej budowie. Odpowiadają jednak w znacznym stopniu za prawidłową pracę silnika, spalanie i dostarczanie pełnej mocy w odpowiednim momencie. 

Jeszcze 30 lat temu niemal każdy kierowca samodzielnie wymieniał lub, co gorsza, czyścił stare świece, tym samym często je uszkadzając. W obecnych czasach sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. 

W tym artykule wyjaśniamy, czym są, do czego służą i jak często należy wymieniać świece zapłonowe. Dowiesz się, jakie są najczęstsze przyczyny, objawy zużycia oraz uszkodzenia w świecach zapłonowych, a także jak powinna przebiegać regularna wymiana świec zapłonowych w aucie.

Może Cię zainteresować

  • piktogramy_box_produktowy_OC
    Ubezpieczenie samochodu OC

    Polisa OC gwarantuje poszkodowanemu w przypadku kolizji lub wypadku, który Ty spowodowałeś, otrzymanie rekompensaty dla poniesionych przez niego strat. Poszkodowany otrzyma od nas pieniądze, aby mógł pokryć wszystkie szkody.

  • box produktowy-kluczyki_plus
    Ubezpieczenie Kluczyki Plus

    Zgubienie lub kradzież dowodu rejestracyjnego, tablic lub kluczyków mogą okazać się kosztowne. Z rozszerzeniem do polisy OC otrzymasz dodatkową wypłatę świadczenia. 

  • szyby 24
    Ubezpieczenie szyb samochodowych

    Przydatne ubezpieczenie, jeśli zajdzie konieczność naprawy lub wymiany szyby, która została uszkodzona w wypadku lub kolizji, a także na skutek działania osób trzecich i sił natury.

    Świece zapłonowe – czym są i do czego służą?

    Układ zapłonowy to element silnika benzynowego, bez którego niemożliwa byłaby jego praca. To on odpowiada za zapalenie mieszanki paliwowo-powietrznej w stosownym momencie i w sposób umożliwiający prawie całkowite jej spalenie. Bardzo istotne w tym układzie są właśnie świece zapłonowe. To one podają iskrę, dzięki której mieszanka w cylindrze wybucha i zamienia się w moc.

    Jak to dokładnie działa? Pomiędzy elektrodami świecy przeskakuje wyżej wymieniona iskra. Odbywa się to w momencie sprężenia mieszanki paliwa z powietrzem. Iskra powoduje zapłon mieszanki w cylindrze, wyzwalając tym samym energię niezbędną do napędzania pojazdu. W trakcie pracy zmieniają się ciśnienie oraz temperatura, a same świece zapłonowe muszą doskonale oddawać ciepło, aby się nie przepaliły. 

    Są one ostatnim elementem układu zapłonowego. Jest on najtańszą częścią tego zespołu, ale też bardzo często zapominaną przy serwisowaniu jednostki napędowej. To właśnie ta mała część odpowiada za moc, zużycie paliwa oraz stuprocentową sprawność silnika. Warto więc bacznie mu się przyglądać i sprawdzić, co ile wymiana świec zapłonowych musi zostać przeprowadzona. 

    Warto także zwrócić uwagę, że element ten jako jeden z niewielu od dziesięcioleci niemal nie zmienił swojej budowy, a jego konstrukcja jest bardzo prosta. Ciekawe rozwiązanie stosowała swego czasu Alfa Romeo w silnikach typu Twin Spark. W 1914 roku, w wyścigowych modelach tego producenta zaczęto stosować dwie świece zapłonowe na cylinder. Polepszało to spalanie mieszanki, przez co dostarczana moc była wyższa, a samochód żwawiej reagował na pedał gazu. To rozwiązanie pozwalało także na podniesienie stopnia sprężania.

    Pierwszy raz seryjnie to rozwiązanie zastosowano w modelu 75, który słynął z wielu ciekawych rozwiązań. Dostępne były świece zapłonowe ośmio- i szesnastozaworowe. Z powodzeniem stosowano technologię Twin Spark do wczesnych lat dwutysięcznych. Ostatnimi modelami z dwiema świecami zapłonowymi były Alfy 147 i GT. 

    Przeczytaj również: Co ile wymieniać rozrząd? Sprawdź i nie daj się zaskoczyć

    Zużyte świece zapłonowe. Przyczyny i objawy zużycia

    Objawy zużytych świec zapłonowych zostały opisane w dalszej części, ale każda usterka z czegoś wynika. Jedną z przyczyn jest długotrwała jazda z zanieczyszczonym filtrem powietrza. Podobnie jak w przypadku nieprawidłowo działającego układu wtryskowego, świeca pokrywa się sadzą. 

    Znacznie większy problem powstaje, gdy osłania ją olej. Niestety w większości przypadków może oznaczać to remont silnika. Usterkę powodują zużyte pierścienie, cylindry i prowadnice zaworów. Nieprawidłowa gospodarka olejowa sprawia, że dostarczana jest zbyt duża ilość płynu do komory spalania. 

    Co wskazuje na zły stan świec zapłonowych?

    A jakie są objawy zużytych świec zapłonowych? Samochód ma problemy z odpalaniem na zimnym silniku, przerywa i szarpie. Na obrotomierzu można zauważyć falującą wskazówkę obrotów, a na stacji benzynowej wyższe rachunki za paliwo, ponieważ podwyższone spalanie to również objaw usterki w układzie zapłonowym. Jazda na niedogrzanych świecach powoduje dymienie z rury w ciemnym lub niebieskawym kolorze. 

    Skutkiem zaburzonych procesów spalania jest wypadanie zapłonów. W takim przypadku niespalone paliwo przedostaje się do katalizatora, prowadząc często do jego uszkodzenia i w efekcie konieczności naprawy bądź wymiany. W takich sytuacjach zazwyczaj także należy wymieniać świece zapłonowe.

    Ich zużycie objawia się stopniowo. Niestety mniej wprawieni kierowcy mogą mieć kłopot z wychwyceniem awarii. Zwlekanie z wymianą może być katastrofalne w skutkach. Gdy tylko pojawią się niepokojące symptomy awarii, należy udać się na wizytę do mechanika i skontrolować stan świec.

    Warto mieć na uwadze, że objawy usterek tego elementu, skutkującego koniecznością wymiany świec zapłonowych, są często tożsame z innymi symptomami awarii układu zapłonowego silnika. Należą do nich przede wszystkim: wyraźne zmniejszenie jego mocy, trudności z uruchomieniem jednostki napędowej i spadek osiągów. Na obowiązek wymiany świec mogą też wskazywać narastające szarpanie w czasie jazdy oraz falujące obroty jednostki napędowej zarówno w trasie, jak i na biegu jałowym, prowadzące zwykle do przygasania silnika.

    Co ile należy wymieniać świece zapłonowe?

    W praktyce wymiana świec zapłonowych mogłaby odbywać się co około 100 tysięcy kilometrów. W teorii producenci zalecają wymianę już co 30 tysięcy kilometrów. Warto stosować się do tych zaleceń, nawet gdy ze wspomnianym elementem pozornie wszystko jest w porządku. Konkretny interwał wymiany świec zapłonowych każdy producent samochodu określa indywidualnie, w zależności od modelu auta i silnika w pojeździe.

    Samodzielna wymiana świec zapłonowych jest możliwa, choć nie zawsze zalecana. Jej negatywne skutki to m.in.:

    • złamanie izolatora, co powoduje problemy z jej wykręceniem,
    • za słabe dokręcenie może doprowadzić do uszkodzeń głowicy silnika,
    • zbyt mocne dokręcenie spowoduje nieprawidłowe odprowadzenie ciepła,
    • uszkodzenie gwintu, co uniemożliwi montaż nowej świecy.

    Nie warto zatem samemu dokonywać tej pozornie prostej czynności. Cena usługi waha się między 100 a 300 złotych w zależności od pojazdu i warsztatu, a zlecając to doświadczonym mechanikom, unikniesz wielu ewentualnych problemów. Przedstawiona cena dotyczy jedynie robocizny – do kosztu wymiany świec należy jeszcze doliczyć cenę za komplet świec zapłonowych. Nie jest ona wysoka – za zestaw odpowiednich świec zapłonowych zapłacisz od około 60 do 300 złotych, w zależności od rodzaju produktu oraz marki i modelu pojazdu.

    Samodzielna wymiana świec w aucie może przynieść jedynie pozorne oszczędności. Ceny świec zaczynają się od kilkunastu złotych za sztukę, ale nieprawidłowa wymiana może doprowadzić do uszkodzeń o wartości nawet kilku tysięcy złotych! Specjalista zrobi to fachowo, a ponadto pomoże Ci dobrać świece zapłonowe pasujące do Twojego samochodu.

    Należy także zaznaczyć, że na rynku można spotkać drugi rodzaj świec – żarowe. Występują one w silnikach wysokoprężnych, a więc takich o samoczynnym zapłonie. Po co w takim razie dodatkowe źródło zapłonu? Mimo wysokiego ciśnienia, w niskich temperaturach może nie dojść do samozapłonu. Świeca żarowa pełni funkcje podgrzewacza powietrza, które znajduje się w cylindrze jeszcze przed odpaleniem silnika. Często też podgrzewa powietrze jeszcze na początku pracy tego elementu.

    Sprawdź też: Wymiana szyby z ubezpieczenia – jak przebiega

    Zostaw numer oddzwonimy

    i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

    Samodzielna wymiana świec zapłonowych krok po kroku

    Jeśli jednak czujesz się na siłach i masz w tym pewną wprawę, możesz samodzielnie wymienić świece. Przyda Ci się klucz o odpowiedniej średnicy, ze specjalnym uchwytem ułatwiającym do nich dostęp, a także klucz dynamometryczny, którym dokręcisz nowy komplet. Nie zaleca się wymiany jednej świecy, tylko od razu wszystkich.

    Na początek pamiętaj o wybraniu odpowiedniego modelu do Twojego samochodu. Jak dobrać świece zapłonowe? Szczegółowe informacje na ich temat, znajdziesz w instrukcji obsługi, książce serwisowej samochodu bądź w katalogu producenta. Wybierając odpowiedni produkt, zwróć uwagę m.in. na długość, gwint świecy czy rodzaj elektrod. Zdecyduj się też na konkretny rodzaj świec. Do wyboru masz:

    • świece irydowe o dużej odporności na działanie wysokich temperatur, dobrej koncentracji i szybkim spalaniu mieszanki przy zmniejszonym zużyciu energii,
    • świece platynowe o bardzo dobrej trwałości, dłuższej żywotności niż modele standardowe oraz stabilnym i efektywnym procesie zapłonu w silniku,
    • świece standardowe niklowo-litowe o dobrym przewodnictwie elektrycznym, ale jednocześnie wytrzymałości niższej niż pozostałe rodzaje świec, co przekłada się na konieczność ich częstszej wymiany.

    Sama ich wymiana w aucie musi odbywać się na zimnym silniku, aby zlikwidować ryzyko poparzenia się gorącymi częściami. Najpierw znajdź świece zapłonowe, które mogą znajdować się pod osłoną cewki zapłonowej, cewką zapłonową albo górnym kolektorem dolotowym. Zanim przejdziesz do użycia klucza dynamometrycznego i odkręcenia świec w komorze silnika, a następnie wymiany, starannie wyczyść ich otoczenie, np. miękką szczotką bądź sprężonym powietrzem. Następnie odłącz je od reszty układu zapłonowego. Na to, w jaki sposób to zrobisz, wpływa instalacja, jaką producent zastosował w Twoim pojeździe. Jeżeli każda z nich ma odrębny kabel, należy wymieniać świece zapłonowe po kolei. W ten sposób unikniesz ewentualnych błędów i przypadkowej zamiany przewodów podczas ich późniejszego podłączania. 

    Po odłączeniu starych elementów możesz wymieniać je na nowe. Uważaj, aby ich przypadkowo nie upuścić ani by żadne zabrudzenia nie przedostały się do układu. Następnie przykręć starannie świece kluczem dynamometrycznym. Pamiętaj, aby nie dokręcać ich zbyt mocno kluczem do świec, gdyż może się to skończyć ich mechanicznym uszkodzeniem lub zerwaniem gwintu. Przy odkręceniu świec zapłonowych warto sprawdzić, czy w ich gnieździe nie znajduje się, np. olej. Jego obecność może wskazywać na nieszczelność. W takim przypadku warto dokonać też wymiany uszczelki pokrywy zaworów. Miej też na uwadze, że czasem nie ma potrzeby wymiany świec, a jedynie warto dokonać czyszczenia gwintów świec.

    Wymiana świec w aucie pomoże Ci też dowiedzieć się więcej na temat stanu samochodu. Jeśli stare elementy są przepalone lub zabrudzone olejem, a elektrody nadtopione bądź stopione, to powinno skłonić Cię do sprawdzenia stanu silnika. Pomyśl też o wybraniu odpowiednich świec zapłonowych dostosowanych do temperatury pracy jednostki napędowej, a także upewnij się, że stosujesz właściwe paliwo i olej silnikowy. 

    Zobacz także: Wymiana pompy paliwa – kiedy jest konieczna? Poznaj objawy zużycia

    Wymiana świec zapłonowych – zadbaj o swoje 4 kółka!

    Remont silnika, czy wymiana świec zapłonowych? Cena tego drugiego jasno wskazuje, że warto zadbać o ten element układu zapłonowego i zawczasu wymienić świece zapłonowe. Często wartość ich zakupu oraz wymiany w warsztacie to wydatek rzędu około 300-700 złotych. To bardzo niski koszt w porównaniu z remontem, którego koszty mogą sięgać kilku tysięcy złotych i na pewien czas wyłączyć pojazd z użytku. Jeśli jednak masz odpowiedni sprzęt oraz wiedzę możesz samodzielnie wymienić świece zapłonowe.

    Zużyte elementy mogą być efektem zaniedbań, ale i usterek w silniku. Warto regularnie serwisować auto i podłączać je do komputera diagnostycznego, aby jak najszybciej dowiedzieć się o uszkodzeniach. Już sama jazda z zanieczyszczonym filtrem powietrza ma negatywny wpływ na stan układu zapłonowego.

    Wymiana świec to tylko jedna z wielu czynności, które należy regularnie wykonywać, aby uniknąć awarii. Jeśli jednak taka przydarzy się niespodziewanie, warto mieć wsparcie w postaci Assistance od LINK4. Ubezpieczenie to obowiązuje na terenie niemal całej Europy, a Ty do wyboru masz aż trzy warianty Auto Assistance. Wymiana koła, holowanie czy dostarczenie paliwa? Z naszym ubezpieczeniem nie musisz się o to martwić. Sprawdź ofertę Assistance i wybierz wariant dopasowany do Twoich potrzeb – Auto Assistance Standard, Auto Assistance Plus, Auto Assistance Komfort

    Natomiast jeśli chcesz ubezpieczyć swój samochód na wypadek zdarzeń losowych, wybierz Autocasco. Zakres ochrony AC obejmuje działanie osób trzecich, zwierząt i sił natury (np. gradu, osunięcia się ziemi, lawiny, uderzenia pioruna czy zalania samochodu), a także kolizje i wypadki z innymi pojazdami, zwierzętami, ludźmi oraz przedmiotami. AC chroni także w razie kradzieży lub usiłowania kradzieży auta.

    W LINK4 możesz samodzielnie wybrać sposób likwidacji szkody:

    • ASO – naprawisz samochód w autoryzowanej stacji obsługi,
    • Warsztat – naprawisz auto w nieautoryzowanym, dowolnym warsztacie,
    • Kosztorys – zdecydujesz o sposobie naprawy po otrzymaniu odszkodowania.

    W ramach wariantów ASO i Warsztat w AC możesz rozszerzyć zakres ochrony o dodatkowo płatną opcję Auto zastępcze. Dzięki temu w razie wypadku LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy do 7 dni.

    Wybrany wariant ubezpieczenia Auto Assistance dostępny w LINK4 tylko w pakiecie z OC lub OC AC

    Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

    Zobacz też: Ubezpieczenie samochodu od kradzieżyUbezpieczenie OC Puławy

    FAQ – odpowiedzi na pytania o wymianę świec zapłonowych

    Po czym poznać, że świece są do wymiany?

    Pęknięcia i przebarwienia na izolatorze świecy oraz osad lub nagar na elektrodzie masowej to widoczne objawy zużycia świecy. Do symptomów wskazujących na konieczność ich wymiany należą też m.in.: spadek osiągów, problemy z uruchomieniem silnika, falujące obroty, szarpanie silnika i nierówna praca jednostki napędowej oraz zwiększenie zużycia paliwa.

    Ile kosztuje wymiana świec zapłonowych?

    Wymiana świec zapłonowych kosztuje średnio 100-300 złotych. Do ceny robocizny należy doliczyć koszt świec, który wynosi od około 60 do 300 złotych za komplet

    Czy można samodzielnie wymienić świece zapłonowe?

    Tak, samodzielna wymiana świec jest możliwa, jednak dla bezpieczeństwa i sprawności pojazdu zaleca się powierzenie tej czynności wykwalifikowanemu mechanikowi.

    Jakie są objawy zużytych świec zapłonowych?

    Nieprawidłowo działające lub niedziałające świece objawiają się nierówną pracą i silnymi drganiami silnika, które przenoszą się na cały samochód. Objawem mogą być także: uszkodzenie katalizatora, obniżenie mocy silnika, problemy z uruchomieniem jednostki napędowej i spadek osiągów, narastające szarpanie w czasie jazdy oraz falujące obroty silnika.

    Czym grozi brak wymiany starych świec zapłonowych?

    Brak wymiany świec zapłonowych może prowadzić do uszkodzenia katalizatora, problemów z uruchomieniem i pracą silnika, pogorszenia parametrów jednostki napędowej i wzrostu zużycia, a tym samym wyższych kosztów za paliwo.

    Czy do wymiany świec trzeba odłączyć akumulator?

    Tak. Wymiana świec powinna odbywać się na zimnym silniku i przy odłączonym akumulatorze.

    Przeczytaj podobne wpisy

    Redakcja

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20