Wymiana oleju w skrzyni biegów – jak to zrobić i czy jest to niezbędne?
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Wymiana oleju w skrzyni biegów – to temat równie sporny jak wyższość diesla nad benzyną. Zdania co do słuszności tej decyzji są podzielone, zawsze jednak warto sięgnąć do książki serwisowej i sprawdzić, co zaleca producent. Do czego zatem służy olej w skrzyni biegów? Jak często go wymieniać i gdzie to robić? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.
Wymiana oleju w skrzyni biegów – co warto wiedzieć?
- Do głównych zadań oleju w skrzyni biegów należy: odprowadzanie ciepła, smarowanie poszczególnych elementów, zmniejszanie hałasu zębatek, tłumienie drgań, redukcja luzu i zapobieganie korozji w skrzyni,
- Wybierając olej przekładniowy, zwróć uwagę przede wszystkim na: normę producenta, lepkość preparatu, bazę oraz normy SAE i API,
- Płyn w skrzyni biegów należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu oraz samego preparatu. W skrzyniach automatycznych zaleca się wymieniać olej po raz pierwszy po przejechaniu 100 tys. km, a następnie co 50-70 tys. km,
- W manualnej skrzyni biegów olej wymienia się metodą statyczną, korzystając m.in. z podnośnika i klucza nasadowego. W skrzyni automatycznej wymienia się go techniką dynamiczną w warsztacie, za pomocą specjalistycznego sprzętu.
Wraz z rozwojem technologii zmienia się praca skrzyni biegów. Nowoczesne rozwiązania sprawiają, że jest ona coraz bardziej obciążona. Samochody mają coraz lepsze momenty obrotowe, w coraz niższych zakresach, co zmusza manualną i automatyczną skrzynię biegów do wytężonej pracy.
Producenci aut prześcigają się w coraz to nowszych rozwiązaniach, zwiększając przy tym liczbę przełożeń. Producenci olejów z kolei muszą dostosowywać oferowane przez siebie płyny do wymogów coraz bardziej skomplikowanych i wydajnych układów.
W tym artykule wyjaśniamy, do czego służy olej w manualnej i automatycznej skrzyni biegów. Dowiesz się, kiedy należy przeprowadzić pierwszą wymianę oleju oraz jak to zrobić prawidłowo.
Olej w skrzyni biegów. Do czego służy?
Olej w skrzyni biegów manualnej i automatycznej pełni podobne funkcje jak olej silnikowy. Jego podstawowym zadaniem jest odprowadzanie ciepła, redukcja hałasu obracających się zębatek oraz smarowanie poszczególnych elementów. Ponadto zapobiega on pojawianiu się korozji wewnątrz skrzyni, redukuje luz i tłumi drgania.
Skrzynia biegów musi być odporna na potknięcia kierowców, nie zawsze umiejętnie korzystających z tego elementu. Zbyt gwałtowna, siłowa zmiana przełożeń czy przejście z biegu wstecznego na bieg pierwszy podczas obrotu kół mogą spowodować usterkę.
Postęp w motoryzacji sprawia, że lubrykanty i technologia ich wytwarzania są wciąż udoskonalane. Ma tu istotne znaczenie sport samochodowy, gdzie producenci testują najnowsze rozwiązania podczas bardzo intensywnej eksploatacji i w ekstremalnych warunkach, w jakich pojazdy codziennego użytku nigdy nie będą sprawdzane.
Wymiana oleju w skrzyniach wyczynowych
Wymiana oleju w skrzyni wyczynowej przeprowadzana jest z użyciem rozgrzanego oleju. Jest on tak gęsty, że aby zabezpieczyć skrzynię przed pracą, musi być lany na ciepło. Przed startem wozu ustawiane są na tzw. kobyłki, wrzucany jest bieg i w ten sposób rozgrzewane są wszelkie oleje w aucie.
Co ile wymieniać olej w skrzyni biegów samochodów sportowych? Zazwyczaj wystarczy raz do roku lub podczas każdej rewizji danej skrzyni. W zespołach fabrycznych i w pełni profesjonalnych robi się to przed każdymi zawodami.
Zobacz także: Awaria skrzyni biegów – co robić? Wszystko o naprawie
Kiedy wymiana oleju w automatycznej i manualnej skrzyni biegów jest konieczna?
Wymiana oleju w skrzyni biegów jest konieczna, mimo że producenci mają niekiedy odmienne zdanie. Argumentują to faktem, że nie ma on kontaktu z paliwem oraz brudnymi spalinami, a jego praca odbywa się w znacznie niższych temperaturach niż w przypadku oleju silnikowego. Nie zmienia to jednak faktu, że – podobnie jak olej silnikowy – po pewnym czasie jest on pełen zanieczyszczeń, na przykład opiłków metalu wytwarzanych przez obracające się zębatki. Stary, zużyty płyn z czasem zmienia swą barwę na ciemniejszą i przede wszystkim przestaje spełniać swą funkcję. Może zmienić swe właściwości, np. zwiększa się jego lepkość, co prowadzi do szybszego zużywania się przekładni.
Producenci samochodów zakładają, że olej w skrzyni biegów ma spełniać swoje funkcje przez cały okres użytkowania auta. Co istotne, założenia są takie, że pojazd przejedzie około 200 tysięcy kilometrów, po czym zostanie zutylizowany. Rzeczywistość wygląda inaczej. Wiele z nich ma znacznie wyższy przebieg. Nic więc dziwnego, że rodzi się pytanie, co ile wymieniać olej w skrzyni biegów?
Wymiana oleju zależna od rodzaju skrzyni przekładniowej
Zatem kiedy wymienić olej do skrzyni biegów? Na to, kiedy należy przeprowadzić wymianę zużytego oleju przekładniowego, wpływa przede wszystkim typ skrzyni biegów zamontowanej w wozie. Inne wytyczne dotyczą bowiem oleju w skrzyni manualnej, a inne w automacie. Istotny jest również jego poziom, a także zalecenia producenta.
A jaki olej kupić? Wybierając preparat, uwzględnij przede wszystkim normę producenta, którą znajdziesz na karcie technicznej bądź etykiecie. Dzięki temu masz pewność, że płyn przekładniowy ma dodatki niezbędne dla Twojego samochodu. Ponadto zwróć również uwagę na normy SAE i API, bazę oraz lepkość płynu.
Wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów
Mimo upływu lat manualne skrzynie biegów nie przeszły znaczących modyfikacji. Są to stosunkowo proste konstrukcje, które, przy prawidłowym użytkowaniu, bez problemu pokonują setki tysięcy kilometrów. Brak wymiany litrów oleju nie powinien zrobić im wielkiej krzywdy, warto jednak sięgnąć do instrukcji pojazdu i zapoznać się ze specyficznymi wymaganiami i zaleceniami co do jej częstotliwości.
Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej jest koniecznością. Producenci z reguły jasno określają, kiedy powinna mieć miejsce. W przypadku automatów należy się tego nakazu bezwzględnie trzymać. Sam olej w przekładniach automatycznych zużywa się znacznie szybciej niż w manualnych, a ich skomplikowana konstrukcja wymusza pracę na świeżym i czystym płynie.
W skrzyniach automatycznych specjaliści zalecają wymianę oleju po raz pierwszy po pokonaniu dystansu 100 tysięcy kilometrów. Kolejne muszą być częstsze, średnio co 50-70 tysięcy. Wynika to z faktu, że nie da się w pełni opróżnić starego oleju i miesza się on z nowym, szybciej tracąc swoje właściwości. Ma to istotne znaczenie dla pracy skrzyni automatycznej, która z założenia ma chodzić gładko, poprawiając znacząco komfort jazdy.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Wymiana oleju w skrzyni biegów. Na czym polega?
Jak wymieniać olej w skrzyni manualnej?
Wymiana oleju w skrzyni manualnej jest stosunkowo prosta. Nie wymaga ona demontażu całej przekładni. Pojazd trafia na podnośnik, a pod korkiem spustowym ustawiany jest pojemnik na stary olej. Następnie odkręca się korek wlewowy i korek spustowy – pomoże to w szybszym opróżnieniu skrzyni z płynu. Po tej czynności należy zakręcić korek spustowy i wlać określoną przez producenta ilość oleju, sprawdzając jego wysokość.
Wymianę oleju w przekładni manualnej można przeprowadzić samodzielnie – wystarczy dysponować kluczem nasadowym i podnośnikiem. W przypadku pojawienia się wycieków ze skrzyni biegów, przed wymianą płynu należy je usunąć, gdyż mogą one skutkować jej uszkodzeniem. Po wymianie oleju należy jednak pamiętać o jego właściwej utylizacji. Płynu nie wolno wylewać do kanalizacji ani do gruntu. Należy go oddać do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK-u). Jeśli kupiłeś płyn w sklepie stacjonarnym, możesz spróbować oddać do niego zużyty olej do skrzyni biegów.
Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
W celu wymiany oleju w skrzyniach manualnych wykorzystuje się wyżej opisaną metodę statyczną, która jest prawidłowa dla tego typu układów. Natomiast dla oleju w skrzyni automatycznej powinna odbywać się za pomocą techniki dynamicznej.
Przeprowadza się ją w warsztacie, przy włączonym silniku. Do jej wykonania wykorzystuje się specjalistyczny sprzęt wyposażony w adaptery przyłączeniowe. Najpierw mechanik podłącza urządzenie do obiegu oleju w skrzyni biegów, które wypycha z niej zużyty, stary olej przekładniowy, wtłaczając jednocześnie nowy olej ATF. Jest on wtłaczany pod takim samym ciśnieniem i w takiej samej ilości, co stary olej przekładniowy.
Dynamiczna wymiana oleju ATF to skuteczna metoda, umożliwiająca pozbycie się całego starego oleju przekładniowego ze skrzyni biegów, ale też chłodnicy oleju czy przekładni hydrokinetycznej. Aby zwiększyć efektywność metody, przed wymianą można wlać specjalną płukankę do skrzyni biegów (znajdziesz ją w sklepach motoryzacyjnych w cenie kilkudziesięciu złotych). Następnie zastosowanie metody dynamicznej wymiany oleju pozwoli wypłukać ją w całości wraz ze starym olejem przekładniowym.
Stosowanie płukanek do skrzyni biegów
Zastosowanie płukanki to dobre rozwiązanie zwłaszcza w przypadkach, gdy olej z przekładni nie był wymieniany przez długi czas albo po zakupie używanego auta z automatyczną skrzynią biegów. Preparat pomaga poprawić płynność zmiany biegów, zapewnić optymalną wydajność i zwiększyć żywotność przekładni. Nierzadko jest pomocny w problemach z nieprawidłową pracą skrzyni biegów, np. przy szarpaniu w czasie jazdy.
Usługę dynamicznej wymiany oleju przekładniowego należy wykonać z należytą starannością, aby wewnątrz komory nie pozostawić starego lubrykantu. W celu utrzymania skrzyni w dobrej kondycji nie należy go mieszać z zupełnie świeżym olejem. Ze względu na skomplikowaną budowę przekładni automatycznej, serwis olejowy należy przeprowadzać w specjalistycznym warsztacie.
Przeczytaj również: Wymiana oleju w samochodzie – kiedy należy to robić?
Olej w manualnej i automatycznej skrzyni biegów. Kilka słów na koniec
Trzeba przyznać, że wymiana oleju w skrzyni biegów pozostaje tematem budzącym kontrowersje. Pamiętaj jednak, że jest on tak samo ważny, jak inne płyny w aucie, np. olej w silniku. Aby zapewnić poprawną pracę przekładni, jego poziom musi być odpowiedni. Przepracowany olej do skrzyni biegów, zwłaszcza automatycznej, może niekorzystnie wpłynąć na komfort jazdy.
Wymiana oleju w skrzyni manualnej jest stosunkowo prosta i można przeprowadzić ją we własnym zakresie. Wystarczą podnośnik i klucz nasadowy. Należy jednak pamiętać o prawidłowej utylizacji płynu. Nie wolno wylewać go bezpośrednio do gruntu czy do kanalizacji. Podczas samodzielnej wymiany pamiętaj także, ile oleju do skrzyni biegów powinno się wlać.
Zobacz też: OC Peugeot, OC Renault
Ile kosztuje wymiana oleju w skrzyni biegów?
Koszt jego wymiany w warsztacie jest spory i mieści się w przedziale 300-2000 złotych za usługę przy skrzyni automatycznej. Ceny olejów są bardzo zróżnicowane i w zależności od producenta zapłacimy za nie od około 30 do 250 złotych za litr.
Zdarzają się przypadki, że przepracowany olej w skrzyni biegów doprowadzi do awarii i w następstwie do unieruchomienia pojazdu. W takiej sytuacji potrzebna będzie pomoc. Zapoznaj się z ofertą LINK4 i dopasuj rodzaj ubezpieczenia do własnych potrzeb. Aby zwiększyć ochronę na drodze, wybierz Assistance, dostępny w trzech wariantach: Auto Assistance Standard, Auto Assistance Plus, Auto Assistance Komfort. Pierwszy wariant Auto Assistance w LINK4 zapewni Ci:
- wymianę koła (jeśli jest w pojeździe) w razie awarii,
- holowanie auta do wskazanego przez Ciebie miejsca (do 200 km),
- dostarczenie paliwa,
- pomoc, jeśli paliwo zamarznie lub jeśli nalejesz niewłaściwe do baku,
- otwarcie pojazdu w przypadku utraty lub zniszczenia kluczyków,
- naprawę samochodu na miejscu zdarzenia (jeśli to możliwe),
- uruchomienie silnika pojazdu na miejscu zdarzenia w razie rozładowania akumulatora.
Sprawdź też ofertę ubezpieczenia AC. Kupując Autocasco w LINK4, możesz samodzielnie wybrać sposób likwidacji szkody:
- ASO – naprawisz samochód w Autoryzowanej Stacji Obsługi,
- Warsztat – naprawisz go w dowolnym warsztacie, poza ASO,
- Kosztorys – rzeczoznawca wyceni szkodę, otrzymasz odszkodowanie i naprawisz pojazd na własną rękę.
Warianty ASO i Warsztat możesz też poszerzyć o dodatkowo płatną opcję Auto zastępcze. LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy do 7 dni, gdy Twój pojazd będzie wymagał naprawy w warsztacie po wypadku.
AC w LINK4 zawierane jest w formule All Risks, co oznacza, że ubezpieczyciel odpowiada za wszystkie zdarzenia, poza tymi wskazanymi wprost w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia jako wyłączenia.
A jeśli chcesz poznać wysokość składki, skorzystaj z kalkulatora, który pozwoli Ci szybko wyliczyć wysokość składki. Warto też porozmawiać bezpośrednio z doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Wybrany wariant ubezpieczenia Auto Assistance dostępny w LINK4 tylko w pakiecie z OC lub OC AC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl.
Zobacz też: Rejestracja samochodu Wołomin, Rejestracja samochodu Wrocław
Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4
FAQ – odpowiedzi na pytania o wymianę oleju w skrzyni biegów
Ile kosztuje wymiana oleju do skrzyni biegów?
Koszt wymiany oleju w skrzyni biegów zależy od rodzaju skrzyni, modelu pojazdu, metody wymiany i warsztatu, w którym zostanie zrealizowana usługa. Koszt usługi wynosi średnio 150-300 złotych w przypadku skrzyń manualnych i 300-2000 złotych w skrzyniach automatycznych. Dynamiczna wymiana oleju to wydatek rzędu 1000-2500 złotych.
W skrzyni biegów manualnej można wymienić olej samodzielnie. Wówczas koszt wymiany obejmie cenę oleju przekładniowego do Twojego pojazdu – wynosi ona około 30-250 złotych za litr. Do tego należy doliczyć ewentualnie również dodatkowe akcesoria, np. płukankę, dodatki uszlachetniające, filtry oleju czy uszczelkę.
Po czym poznać, że stary olej w skrzyni jest do wymiany?
Do typowych objawów mogących świadczyć o zużyciu i konieczności wymiany oleju przekładniowego, należą trudności przy zmianie biegów, nietypowe hałasy oraz szarpanie w czasie jazdy.
Co ile powinno się wymieniać olej w skrzyni biegów?
W przypadku skrzyń automatycznych zaleca się wymianę oleju zgodnie z wytycznymi producenta samochodu. Pierwsza wymiana powinna nastąpić po około 100 tysiącach kilometrów, a kolejne po ok. 50-70 tys. kilometrów.
W przypadku skrzyń manualnych olej wymienia się co około 80-100 tys. kilometrów, choć zdarza się, że nie jest ona konieczna przez cały okres użytkowania auta. Warto sprawdzić wytyczne producenta co do częstotliwości zawarte w instrukcji pojazdu.
Ponadto zaleca się wymieniać płyn w przypadku szarpania podczas jazdy, trudności przy zmianie biegów czy nietypowych hałasów słyszanych w czasie jazdy, a także gdy poziom oleju jest zbyt niski.
Czy w skrzyni manualnej wymienia się olej?
Aby zachować sprawność i efektywność skrzyni manualnej, zaleca się wymianę oleju co około 80-100 tys. kilometrów lub w razie potrzeby, np. w przypadku problemów ze zmianą biegów albo szarpania w czasie jazdy. Może się jednak zdarzyć, że przy prawidłowym użytkowaniu przekładni wymiana oleju wcale nie będzie konieczna przez znacznie dłuższy okres.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
