Gaz w samochodzie. Czy instalacja LPG się opłaca?
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
W obecnych czasach kierowcy mają do wyboru coraz więcej rodzajów napędów. Są do nich wykorzystywane także różne paliwa. Jak sprawdza się gaz w samochodzie? Czy jest opłacalny? Z jakich elementów składa się instalacja gazowa? I czy warto zmienić benzynę, czy diesla na LPG? Poniższy tekst rozwieje Twoje wątpliwości i odpowie na najważniejsze pytania.
Od lat trwa spór o gaz w samochodzie. Jedni uważają, że nadaje się on tylko do kuchenek. Inni sądzą, że w stosunku do benzyny czy diesla można w ten sposób tanio jeździć wygodną limuzyną lub terenówką z dużym silnikiem. Jest to rozwiązanie, które na przestrzeni lat zyskało zwolenników nawet wśród właścicieli flot! Czy warto się na nie zdecydować? Jakie są wady i zalety tego rozwiązania? Dowiedz się więcej na temat montażu instalacji gazowej w samochodzie.
Gaz w samochodzie. Zalety i wady instalacji LPG
Każde rozwiązanie jest dobre, pod warunkiem, że odpowiada na potrzeby użytkownika. Montaż instalacji gazowej do samochodu także ma sens, ale nie brak tu zalet, jak i wad. I tylko od właściciela pojazdu zależy, które z nich jest w stanie zaakceptować, a które nie.
Zalety instalacji LPG w samochodzie:
- Gaz LPG jest nawet dwukrotnie tańszy od benzyny, co przekłada się na większe oszczędności na kosztach paliwa;
- Jest to rozwiązanie znacznie bardziej ekologiczne niż diesel czy benzyna – nie przyczynia się do powstawania smogu zanieczyszczającego środowisko naturalne;
- W przypadku braku gazu LPG w zbiorniku można jeździć na benzynie bez konieczności nagłego tankowania;
- LPG można zainstalować w zdecydowanej większości modeli pojazdów;
- Liquefied Petroleum Gas nie wytwarza osadów, które zanieczyszczają olej silnikowy.
Wady gazu LPG w samochodzie:
- Wielkość zbiorników LPG często nie zapewnia dużego zasięgu;
- Wyższe koszty obsługi serwisowej;
- Najczęściej droższe ubezpieczenie;
- Brak możliwości wjazdu na większość zabudowanych parkingów;
- Mniej miejsca w przestrzeni bagażowej (butla w miejscu koła zapasowego lub w bagażniku);
- Zużycie LPG w pojeździe jest zazwyczaj o 20-30% większe niż w autach zasilanych benzyną, czego skutkiem jest konieczność częstszego tankowania.
Należy także pamiętać, że instalacja gazowa w samochodzie ma największy sens, gdy auto pokonuje stosunkowo długie dystanse. W najczęściej spotykanych samochodach z gazem w początkowej fazie silnik pracuje na benzynie, a przejście w tryb pracy instalacji LPG następuje po uzyskaniu nieco wyższej temperatury silnika. Gdy jedziesz 3 czy 5 kilometrów i zgasisz pojazd na kolejnych kilka godzin, silnik w dużej mierze pracuje na benzynie, a załączenie się instalacji gazowej następuje chwilę przed unieruchomieniem wozu. Biorąc pod uwagę, ile kosztuje założenie gazu do wozu, ma to ogromne znaczenie.
A kto najczęściej decyduje się na LPG? Gaz w aucie zyskał swoich zwolenników wśród firm. Swego czasu duża liczba pojazdów flotowych posiadała instalację LPG. Producenci samochodów oferowali najbardziej popularne modele właśnie z tym rodzajem napędu. Użytkownicy musieli je tankować znacznie częściej, ale przynosiło to wymierne korzyści dla właścicieli firm.
Kolejną grupą kierowców, którzy chętnie korzystają z tego rozwiązania, są właściciele aut sportowych, terenowych oraz wygodnych limuzyn z dużymi silnikami. To wybór dyktowany oszczędnością – spalanie tych pojazdów nierzadko wynosi nawet do 20 litrów na 100 kilometrów, dlatego gaz w samochodzie zdecydowanie bardziej się opłaca.
Zobacz także: System ABS. Co to jest i jak działa? Wyjaśniamy!
Instalacja gazowa LPG w samochodzie. Jak ją założyć?
Instalacja LPG w samochodzie to układ składający się z wielu elementów i urządzeń, których dobór i konfiguracja zależy od różnych czynników, takich jak m.in.:
- rodzaj silnika (może być z zapłonem samoczynnym bądź iskrowym),
- sposobu zasilania paliwem bazowym (wtryskowy lub gaźnikowy),
- sposobu zasilania dwu- lub jednopaliwowego,
- typu zastosowanego paliwa (skroplony gaz ziemny, sprężony gaz ziemny albo skroplony propan-butan).
Gaz w samochodzie to niewątpliwie dobry wybór. Przejście na to paliwo w aucie znacząco ingeruje jednak w napęd. Niezbędny jest montaż dodatkowych wtryskiwaczy, które dobiera się odpowiednio do danej jednostki. Równie istotny element to sterownik. On także dobierany jest w odniesieniu do stopnia skomplikowania silnika. Pozostałymi częściami wyposażenia instalacji LPG są:
- zbiornik LPG (butla) z homologacją – umieszcza się go w bagażniku (klasyczny zbiornik cylindryczny) lub w niszy na koło zapasowe (zbiornik toroidalny),
- elektrozawór (elektromagnetyczny zawór odcinający) – zazwyczaj wyposażony w filtr,
- regulator przepływu,
- czujnik ciśnienia,
- reduktor – rozpręża i zmienia paliwo w stan lotny,
- filtr gazu,
- przełącznik – montowany w kabinie pojazdu umożliwia przejście z jednego rodzaju paliwa na drugi,
- wlew paliwa.
Zakładanie gazu do samochodu to skomplikowane zadanie, dlatego warto je zlecić specjalistom. Zazwyczaj firmy montujące instalacje LPG zajmują się tylko tą dziedziną i oferują usługi serwisowe układów. Montaż instalacji LPG wraz z osprzętem zbiornika zrealizowany przez fachowców zapewni bezproblemową pracę jednostki napędowej – bez szarpnięć i gaśnięcia na wolnych obrotach. Jest to także istotne z perspektywy awaryjności pojazdu. Zbyt uboga mieszanka przyspieszy zużycie zaworów, gniazd zaworowych oraz głowicy.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Zakładanie gazu do samochodu. Ile kosztuje założenie instalacji gazowej?
Zastanawiasz się, ile kosztuje instalacja gazowa do samochodu? Odpowiedź nie jest prosta. Wszystko zależy od silnika, liczby cylindrów oraz stopnia skomplikowania jednostki napędowej. Na koszt montażu gazu wpływa również zastosowana generacja instalacji, marka urządzenia oraz lokalizacja warsztatu – ceny w większych miastach są zazwyczaj wyższe niż w mniejszych miejscowościach.
Dolna granica to około 1500-2000 złotych dla instalacji I generacji, czyli aut z gaźnikami, bez elektroniki. II generacja z podstawowym modułem elektronicznym, montowana w samochodach z katalizatorem i wtryskiem benzyny, kosztuje od około 1800 do 2500 złotych. W autach z wielopunktowym wtryskiem paliwa można zamontować instalację III generacji, kosztującą od około 3000 do 7000 złotych.
W IV generacji i V generacji stosuje się gaz sekwencyjny w stanie ciekłym, który jest odparowywany dopiero w kanałach dolotowych. Instalacje te są odpowiednie w przypadku samochodów z wtryskiwaczami. Ich koszt wynosi od około 5000 do nawet 9000 złotych. Instalacja LPG VI generacji oferuje bezpośredni wtrysk gazu w fazie ciekłej. Kosztuje około 8000-10000 złotych.
Sam gaz w aucie to nie wszystko. Część tych kosztów to także tzw. robocizna. Należy zaznaczyć, że instalacja oraz regulacja trwają często minimum jeden dzień.
Kiedy się zwraca koszt montażu instalacji?
Zastanawiasz się, czy warto zamontować LPG w swoim samochodzie? Koszt instalacji jest w stanie zwrócić się stosunkowo szybko. Opłacalność inwestycji zależy jednak w dużej mierze od aktualnych kosztów paliwa, pojemności silnika auta oraz przebiegu pojazdu.
Można przyjąć, że przy rocznym przebiegu 30 000 kilometrów zaoszczędzisz od 3500 do nawet 5000 złotych! Wiesz już, ile kosztuje założenie gazu do samochodu, łatwo zatem przeliczysz, czy ta inwestycja opłaci się w Twoim przypadku. Weź pod uwagę posiadany wóz oraz to, po jakim terenie i na jakich dystansach się przemieszczasz.
Gaz w aucie. To musisz wiedzieć!
Gaz w samochodzie to nie tylko korzyści, ale także dodatkowe obowiązki i koszty. Po pierwsze – musisz liczyć się z droższymi przeglądami – 162 złote rocznie w stosunku do 99 złotych dla auta bez instalacji gazowej wydaje się niewielką różnicą.
Kolejnym elementem jest legalizacja butli, kosztująca około 200-250 złotych, w zależności od warsztatu. Należy ją przeprowadzać co 10 lat. Po trzecie – zwykle wyższe OC, które wynika z ingerencji w konstrukcję pojazdu oraz zazwyczaj większej liczby przejechanych kilometrów.
Zanim zdecydujesz się na montaż instalacji lub zakup pojazdu z gazem, sprawdź, co ile kosztuje. Założenie gazu do samochodu to wymierne oszczędności, ale także zmiany w kwestii serwisowania, ubezpieczenia czy dokumentacji. Instalacja LPG to także dodatkowe elementy eksploatacyjne. Prędzej czy później ulegną one zużyciu i przyjdzie czas na ich wymianę. W takim przypadku korzystaj tylko ze sprawdzonych warsztatów.
Przeczytaj również: Chiptuning, czyli sposób na to, jak zwiększyć moc silnika
Gaz w samochodzie. Podsumowanie
LPG to wciąż popularne rozwiązanie, mające swoje wady i zalety. Warto przeliczyć, ile kosztuje instalacja gazowa do samochodu. Im więcej kilometrów przejechanych w roku, tym bardziej opłaca Ci się ta inwestycja. Zakaz wjazdu na parkingi zamknięte i wyższy o około 60 złotych koszt przeglądu to niewielka cena.
Przy dobrze wykonanym montażu LPG ryzyko awarii nie wzrasta, jednak na wszelki wypadek warto być gotowym na drogowe niespodzianki. Zadbaj o ochronę na drodze. Zapoznaj się z ubezpieczeniem Assistance od LINK4. W ramach niego możesz liczyć w razie awarii lub wypadku na m.in. naprawę na miejscu zdarzenia (jeśli to możliwe) lub holowanie pojazdu we wskazane miejsce (w ramach limitu kilometrów w danym wariancie), pomoc informacyjną, czy dostarczenie paliwa.
Zwiększ swoje poczucie bezpieczeństwa na drodze również z ubezpieczeniem AC. Autocasco w LINK4 to szeroki zakres ochrony w formule All Risk – to oznacza, że ubezpieczyciel odpowiada za wszelkie zdarzenia, poza tymi wymienionymi w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia jako wyłączenia. Ponadto zyskujesz możliwość wyboru sposobu likwidacji szkody:
- ASO – w tym wariancie naprawisz samochód w Autoryzowanej Stacji Obsługi,
- Warsztat – naprawisz auto w warsztacie nieautoryzowanym,
- Kosztorys – otrzymasz odszkodowanie i naprawisz samochód na własną rękę.
Warianty ASO i Warsztat możesz też poszerzyć o dodatkową opcję Auto zastępcze na czas naprawy. LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy do 7 dni, gdy Twój wóz będzie potrzebował naprawy powypadkowej w warsztacie.
Wybrany wariant ubezpieczenia Auto Assistance dostępny w LINK4 tylko w pakiecie z OC lub OC AC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU, dostępnym na www.link4.pl.
Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4
FAQ – odpowiedzi na pytania o instalację gazową w samochodzie
Jak działa gaz w aucie?
Konkretny proces działania instalacji LPG w samochodzie może się nieco różnić, w zależności od m.in. zainstalowanego urządzenia i systemu. Co do zasady jednak sposób jej działania nie jest skomplikowany. Najpierw LPG w stanie ciekłym wypływa ze zbiornika do reduktora przez wielozawór. W reduktorze (parowniku) następuje zmiana jego stanu z ciekłego na gazowy. Następnie gaz jest kierowany do dysz mieszalnika, gdzie miesza się z powietrzem. Później trafia do cylindra przez kolektor dolotowy i zawory ssące. Pracą układu steruje elektroniczny sterownik.
Po jakim czasie włącza się gaz w samochodzie?
Gaz w samochodzie włącza się po osiągnięciu odpowiedniej temperatury pracy silnika – zazwyczaj w maksymalnie kilka minut od uruchomienia silnika benzyną.
Czy auto na gaz odpali bez paliwa?
Nie. Pojazd na gaz nie odpali bez paliwa, ponieważ benzyna jest potrzebna do rozruchu silnika i rozgrzania jednostki napędowej. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury pracy, instalacja przełącza się na LPG.
Ile kosztuje montaż instalacji LPG?
Na cenę montażu instalacji gazowej wpływa wiele czynników, w tym generacja i marka instalacji LPG, model, rocznik i pojemność silnika posiadanego samochodu, a także lokalizacja warsztatu. Koszt założenia gazu w samochodzie waha się od około 1500 do nawet 10000 złotych, w zależności od wymienionych czynników.
Jakie są minusy LPG?
Montaż instalacji LPG w aucie ma wiele plusów, ale i minusów. Do tych drugich zalicza się m.in.:
- zazwyczaj droższe ubezpieczenie,
- wyższe koszty obsługi serwisowej i przeglądu,
- mniej miejsca w przestrzeni bagażowej ze względu na konieczność montażu zbiornika,
- brak możliwości wjazdu na większość zabudowanych parkingów, w tym parkingów podziemnych,
- zużycie gazu w samochodzie jest większe niż paliwa w autach z silnikiem diesla lub benzynowym, co zmusza kierowców do częstszego tankowania,
- wielkość zbiorników LPG często nie zapewnia dużego zasięgu.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
