Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Wymiana paska klinowego. Samodzielnie czy u specjalisty?

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.

OC
AC
Assistance
NNW
Image
piktogram_tabelki_biznesman
OC
AC
Assistance
NNW
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.

OC
AC
Assistance
NNW
Image
piktogram_tabelki_kobieta
OC
AC
Assistance
NNW
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC
AC
Assistance
NNW
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
OC
AC
Assistance
NNW
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 8 min. 53 sek.

Pasek klinowy to niepozorny, ale niezbędny element silnika. O jego istnieniu często przypomina się dopiero wtedy, gdy zużyje się albo zerwie. W takim przypadku konieczna jest wymiana paska klinowego. Sprawdź, czy lepiej zrobić to samodzielnie, czy powierzyć to zadanie specjaliście.

Wymiana paska klinowego – co warto wiedzieć?

  • Pasek klinowy to elastyczny element, który przenosi napęd z wału korbowego na osprzęt silnika,
  • Jego uszkodzenie może wpływać na komfort i bezpieczeństwo jazdy, a w długiej perspektywie prowadzić nawet do poważnych uszkodzeń silnika,
  • Wymianę paska klinowego możesz przeprowadzić samodzielnie lub zlecić w warsztacie. Nie potrzeba do tego dużego doświadczenia ani specjalistycznego osprzętu.

Wymiana paska klinowego – jak często należy ją przeprowadzać?

Jeśli chcesz zachować funkcjonalność i zadbać o bezpieczeństwo samochodu, musisz zadbać o wymianę tej części średnio co około 60-120 tysięcy kilometrów. Tak długi interwał wynika z tego, że obecnie produkowane są paski klinowe wielorowkowe i zębate, które wyróżniają się ponadprzeciętną trwałością.

Może się jednak zdarzyć, że z różnych powodów element ten zużyje się albo zerwie wcześniej. Tańsze, gorszej jakości zamienniki mogą ulegać awarii już po kilkunastu tysiącach, a niekiedy nawet po zaledwie kilku tysiącach przejechanych kilometrów. W takim przypadku konieczna jest oczywiście wcześniejsza wymiana paska klinowego.

Po czym możesz poznać, że ta część w Twoim pojeździe zużyła się, uszkodziła lub zerwała? Zwróć uwagę na takie objawy jak:

  • pisk i świszczenie silnika w trakcie pracy, nasilające się po całonocnym postoju albo wtedy, gdy jest on zimny bądź wilgotny,
  • stukot spod maski, wywołany zazwyczaj uderzaniem luźnego paska o koła pasowe,
  • przetarcia, pęknięcia, wybrzuszenia i inne deformacje widoczne na tym elemencie. Ich rozmiar nie ma znaczenia – nawet niewielkie uszkodzenia są powodem do wymiany paska klinowego, bo jego powierzchnia powinna być równa i gładka,
  • postrzępienie i rozciągnięcie elementu,
  • aktywna ikonka symbolizująca akumulator na kokpicie, wskazująca na problemy z ładowaniem akumulatora,
  • spadki w jakości działania innych podzespołów w samochodzie, np. obniżenie sprawności klimatyzacji, gorsze ładowanie akumulatora, nieprawidłowe działanie wspomagania kierownicy.

 

Zwróć też uwagę na kwestię napinania paska klinowego. Nie powinien on być zbyt luźny, bo to grozi jego uszkodzeniem, a w efekcie koniecznością wymiany paska klinowego. Nie powinien też być za mocno napięty, bo w takim przypadku może zużywać się szybciej, niż powinien.

 

Szybka diagnostyka paska klinowego

Zgaś silnik i obejrzyj pasek klinowy z perspektywy od góry i od strony nadkola. Rowki nie powinny być popękane ani wykruszone, a krawędzie postrzępione. Palcem sprawdź, czy pasek jest stabilnie osadzony na wszystkich kołach. Wyczuwalny poślizg jest zwykle efektem przesunięcia o jeden rowek za daleko, niż to konieczne. Następnie uderz lekko w najdłuższy prosty odcinek paska. Jeśli poczujesz nadmierną elastyczność lub gumowatość, winę za to ponosi najpewniej zużyty napinacz.

Na koniec uruchom silnik i posłuchaj, czy pisk paska klinowego nie nasila się przy włączeniu dużych odbiorników (światła, ogrzewanie szyby, klimatyzacja). Jeśli tak, to najpewniej objaw poślizgu, który trzeba wyeliminować.

Co wpływa na żywotność paska?

Na realny czas życia paska duży wpływ mają warunki pracy. Jeżdżenie na krótkich odcinkach, duża wilgotność otoczenia i sól drogowa przyspieszają starzenie gumy. Dodatkowe obciążenie elektryczne (np. spowodowane mocnym systemem audio, ogrzewaniem szyb i foteli, a także intensywnym użytkowaniem klimatyzacji) przyczynia się do częstszych szczytów obciążenia alternatora. To z kolei zwiększa wymagania wobec paska klinowego i napinacza.

Wpływa na żywotność paska też jakość rolek prowadzących i stan kół pasowych. Wytarte lub ostre rowki potrafią zniszczyć nowy element w krótkim czasie, wymuszając jego przedwczesną wymianę.

Dlaczego należy wymieniać pasek klinowy?

Sprawny pasek klinowy wpływa na prawidłowe działanie wielu podzespołów: alternatora, wału korbowego, sprężarki klimatyzacji oraz pompy wspomagania układu kierowniczego. Jeśli zatem ulegnie on uszkodzeniu, poszczególne urządzenia i systemy również odmówią posłuszeństwa. Z tej przyczyny bardzo ważne jest utrzymanie go w jak najlepszym stanie i regularne kontrolowanie, czy zużycie paska klinowego nie uniemożliwia mu spełnianie swojej funkcji.

Jeśli zauważysz niepokojące objawy w swoim aucie, jak najszybciej przeprowadź samodzielną wymianę paska klinowego na nowy. Możesz również oddać go do warsztatu, by tę czynność serwisową wykonała bardziej doświadczona osoba. 

Bagatelizowanie przedstawionych symptomów może skutkować poważnymi problemami. Skutkiem ignorowania zużycia paska klinowego mogą być uszkodzone kółka pasowe i łożyska kół pasowych, co w skrajnych przypadkach kończy się nawet awarią całego pojazdu. Dlatego systematyczna kontrola stanu paska, a w razie potrzeby jego wymiana, jest ważna dla bezpieczeństwa i wygody jazdy oraz właściwego funkcjonowania silnika.

Kiedy przerwać jazdę z powodu niedziałającego paska klinowego?

 

Jeśli podczas jazdy zauważysz, że kontrolka ładowania akumulatora świeci się stale, kierownica wyraźnie twardnieje, a temperatura płynu chłodniczego rośnie, jak najszybciej zatrzymaj auto w bezpiecznym miejscu!

 

To typowe objawy zerwanego lub zsuniętego paska klinowego, który napędza alternator, pompę wspomagania, a w wielu modelach także pompę wody.

Dalsza jazda grozi przegrzaniem silnika i uszkodzeniem łożysk osprzętu, więc to poważny problem. Aby go uniknąć, wyłącz niepotrzebne odbiorniki, nie otwieraj gorącego układu chłodzenia i wezwij pomoc drogową. Fachowcy sprowadzą auto do warsztatu, gdzie wymienią pasek klinowy i sprawdzą, czy nie doszło do trwałych uszkodzeń w innych układach. Tylko wtedy dalsze użytkowanie pojazdu będzie w pełni bezpieczne.

Sprawdź również: Zerwany pasek rozrządu. Objawy, przyczyny i naprawa awarii

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Ile kosztuje wymiana paska klinowego?

Samo akcesorium nie jest drogie w zakupie, bo w zależności od producenta koszt tej części wynosi zwykle od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. To jednak na tyle istotna rzecz, że warto wydać nieco więcej, aby kupić ją w lepszej jakości. Nie warto na tym oszczędzać. Model od polecanej marki posłuży Ci dłużej niż jego budżetowy odpowiednik, co zredukuje ryzyko przedwczesnego zużycia paska klinowego i niespodziewanej awarii podczas jazdy.

Poza samym zakupem części niezbędna jest też wymiana paska. Cena takiej usługi u profesjonalnego mechanika także nie jest dużym wydatkiem. Na to, ile ona wyniesie, wpływa przede wszystkim lokalizacja warsztatu. W większych miastach zazwyczaj należy liczyć się z nieco wyższym kosztem prac mechanicznych w porównaniu z serwisami zlokalizowanymi w mniejszych miejscowościach. 

Istotny jest też model samochodu. Średnia cena usługi w warsztacie wynosi kilkaset złotych, ale za niektóre auta zapłacisz mniej, a za inne więcej. Na ten koszt wpływa głównie stopień skomplikowania pod względem mechaniki danego pojazdu – jak przebiega krok po kroku wymiana paska klinowego i czy po drodze trzeba zdemontować jakieś elementy ograniczające dostęp do tej części.

Jak wymienić pasek klinowy samodzielnie?

Wymiana paska klinowego bez napinacza lub z nim jest stosunkowo niedrogą usługą, chyba że posiadasz zaawansowane i skomplikowane pod względem mechanicznym auto. W kontekście wszystkich czynności eksploatacyjnych, które spoczywają na posiadaczu, jest to jednak kolejny wydatek obciążający domowy budżet.

W większości modeli samochodów samodzielna wymiana paska klinowego nie powinna nastręczyć trudności. Zabieg ten trwa z reguły maksymalnie kilka godzin. Zwykle nie wymaga demontażu dużej części silnika, co sprawia, że można to zrobić nawet w słabiej wyposażonych warsztatach samochodowych. Jeśli nie masz w tym doświadczenia, pomocne okażą się poniższe wskazówki.

Jak samodzielnie wymienić pasek klinowy krok po kroku?

Nie potrzebujesz zaawansowanej wiedzy z zakresu funkcjonowania samochodu ani specjalistycznych narzędzi, aby samodzielnie wymienić pasek klinowy. Krok po kroku przeprowadzi Cię przez to nasza instrukcja. Powstała z myślą o osobach, które chcą radzić sobie z takimi drobnymi naprawami, zamiast płacić za to cyklicznie w profesjonalnym warsztacie samochodowym.

1. Przyjrzyj się paskowi klinowemu

Zanim zdecydujesz się na to, by samodzielnie wymienić pasek klinowy, dokładnie oceń, w jaki sposób został zamontowany poprzedni element. Pamiętaj, że nowy musi zostać zamocowany dokładnie tak samo. Mimo że można przeprowadzić cały proces wymiany intuicyjnie, to zawsze lepiej jest wcześniej wykonać zdjęcie instalacji. Dzięki temu będziesz mieć pewność poprawności montażu i tego, cały układ będzie wyglądał i działał, jak poprzedni.

Pracę wykonuje się na zimnym silniku, na równej nawierzchni i zaciągniętym hamulcu. Jeśli dostęp do paska klinowego jest od spodu, użyj stabilnych podpór. Przygotuj też z wyprzedzeniem podstawowe narzędzia: grzechotkę, klucze do napinacza, latarkę i rękawice.

2. Zdejmij stary pasek klinowy

Wymianę paska klinowego rozpocznij od odkręcenia wszystkich śrub. Niekiedy zamiast nich zobaczysz napinacz (rolka na sprężynie) – w takim przypadku ściągnij go za pomocą specjalnego klucza. Po odkręceniu śrub bądź napinacza możesz zdjąć ten element z najłatwiej dostępnego koła. Na koniec puść napinacz powoli do pozycji spoczynkowej.

3. Sprawdź stan rolek i kół pasowych

Obróć każdą rolkę ręką, sprawdzając pod kątem chropowatości, luzu i bicia. Upewnij się też w jednej płaszczyźnie. Jeśli nic nie budzi Twoich wątpliwości, usuń tylko nagar i brud – tyle wystarczy, by nowy pasek działał prawidłowo.

4. Naciągnij pasek klinowy

Kolejny etap to montaż nowego paska klinowego. Załóż zatem część, a później naciągnij ją odpowiednio, zgodnie z zaleceniami producenta i schematem z wcześniej zrobionego zdjęcia. Zrób to poprzez przekręcanie śruby regulującej. Na koniec sprawdź ułożenie paska klinowego w rowkach na każdym kole.

5. Przykręć śruby lub napinacz

Następnie przykręć napinacz albo śruby (w zależności od pojazdu), które zostały odkręcone na samym początku.

6. Skontroluj naciąg

Przeprowadź kontrolę naciągu paska. Jeżeli efekt testu jest prawidłowy, to oznacza, że jego wymiana zakończyła się sukcesem.

Jeśli producent nie podaje inaczej, przy umiarkowanej sile kciuka akceptowalne ugięcie na najdłuższym prostym odcinku wynosi zwykle około 10–15 mm. Zbyt duży luz powoduje poślizg i piski, a za mocny naciąg przyspiesza zużycie łożysk alternatora i rolek. W autach z napinaczem automatycznym sprawdź, czy wskaźnik na ramieniu napinacza mieści się w zakresie roboczym. Jeśli jest na skraju, napinacz może wymagać wymiany.

Przeczytaj także: Napinacz paska klinowego. Objawy, przyczyny i naprawa awarii

Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4

  • piktogramy_box_produktowy_OCAC
    Pakiet OC/AC

    Wybierając OC i AC samochodu w Pakiecie, zyskujesz nie tylko szeroką ochronę – zarówno w zakresie odpowiedzialności cywilnej, jak i swojego pojazdu – ale również niższą składkę.

  • assistance
    Ubezpieczenie Assistance

    Szukasz sposobu na komfortową podróż dla Ciebie i Twoich bliskich? Z ubezpieczeniem Assistance zapewnisz sobie ochronę ubezpieczeniową, obejmującą organizację i pokrycie kosztów pomocy technicznej, samochodu zastępczego, pomocy w podróży oraz pomocy informacyjnej. Wybierz jeden z 3 wariantów i ciesz się spokojem!

  • szyby 24
    Ubezpieczenie szyb samochodowych

    Przydatne ubezpieczenie, jeśli zajdzie konieczność naprawy lub wymiany szyby, która została uszkodzona w wypadku lub kolizji, a także na skutek działania osób trzecich i sił natury.

    Podsumowanie

    Wiesz już, jak założyć pasek klinowy? To proste i szybkie działanie. Jeśli jednak z różnych przyczyn nie chcesz wykonać go samodzielnie, nie dysponujesz odpowiednimi narzędziami albo miejscem do przeprowadzenia wymiany, zaufaj specjalistom. Wymiana u mechanika nie jest droga, a zapewni Ci prawidłową realizacji usługi. 

    Miej jednak na uwadze, że demontaż starego i montaż nowego paska u specjalisty wiąże się z koniecznością odstawienia auta do mechanika. Zazwyczaj specjaliści nie robią takich prac „od ręki”. Licz się zatem z tym, że zapewne zostawisz pojazd na cały dzień lub przynajmniej kilka godzin w warsztacie.

    Zadbaj o funkcjonalność swojego samochodu, regularnie kontrolując pasek klinowy. Wymiana tego elementu to nie tylko kwestia komfortu jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwa Twojego, Twoich pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Systematyczna kontrola i wymiana paska pomaga chronić auto przed poważniejszymi, a przez to znacznie droższymi w naprawie awariami.

    Zachęcamy także do skorzystania z kalkulatora LINK4, które pomoże Ci znaleźć OC i poznać wysokość składki bez wychodzenia z domu. Sprawdź również inne ubezpieczenia LINK4: NNWAutoAssistance czy AC, które kupisz wraz z OC. Decydując się na Autocasco w LINK4, zyskujesz możliwość wyboru wariantu likwidacji szkody:

    • ASO – w tym wariancie naprawisz samochód w autoryzowanej stacji obsługi (ASO),
    • Warsztat – naprawisz pojazd w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
    • Kosztorys – otrzymasz odszkodowanie i samodzielnie zdecydujesz o sposobie naprawy.

    Ponadto możesz rozszerzyć zakres wariantów Warsztat i ASO o opcję Auto zastępcze na czas naprawy, w którego ramach LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na okres do 7 dni, gdy Twój pojazd będzie naprawiany w ramach AC.

    O naszej ofercie możesz porozmawiać bezpośrednio z doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

    Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

    Zobacz też: Ubezpieczenie OC Pabianice

    FAQ – odpowiedzi na pytania o wymianę paska klinowego

    Jaki jest koszt wymiany paska klinowego?

    Jeśli chcesz wymienić pasek klinowy, musisz liczyć się z wydatkiem rzędu od około 100 do 500 złotych. Koszt usługi zależy od różnych czynników, w m.in. marki i modelu samochodu, stopnia skomplikowania względem mechaniki auta, dostępności części, rodzaju paska oraz lokalizacji warsztatu – w większych miastach cena jest zazwyczaj wyższa niż w mniejszych miejscowościach. Do ceny robocizny należy doliczyć koszt części, który wynosi zazwyczaj od kilkudziesięciu do około 200 złotych. Proces wymiany paska klinowego trwa najczęściej od 1 do 3 godzin.

    Czy można samemu wymienić pasek klinowy?

    Tak – wymiana paska wieloklinowego w większości samochodów to dość łatwe zadanie nawet dla osób bez doświadczenia w tym zakresie. Nie wymaga też wykorzystania specjalistycznego sprzętu ani narzędzi. Proces wymiany paska klinowego zacznij od sprawdzenia sposobu montażu poprzedniego paska i zapamiętaj go – nowy element musi zostać zamocowany tak samo. Najlepiej wykonaj zdjęcie paska klinowego, aby po zakończeniu instalacji upewnić się, że układ wygląda identycznie. Następnie odkręć śruby i napinacz, zdejmij część do wymiany oraz załóż nową i odpowiednio naciągnij ją za pomocą śruby regulującej, zgodnie z zaleceniami producenta. Przykręć śruby i napinacz. Na zakończenie przeprowadź kontrolę naciągu paska.

    Po czym poznać, że pasek klinowy jest do wymiany?

    Stukoty, piski i świszczenia silnika w trakcie pracy oraz widoczne pęknięcia, przetarcia, wybrzuszenia i inne deformacje na pasku to najbardziej charakterystyczne objawy wskazujące na to, że już czas wymienić pasek klinowy. O tym, że trzeba wymienić pasek klinowy, może też świadczyć aktywna ikonka akumulatora na kokpicie oraz zauważalne spadki w jakości działania innych podzespołów w aucie, w tym m.in. wspomagania kierownicy czy klimatyzacji. Na wymianę paska klinowego warto się też zdecydować, gdy jest on rozciągnięty i postrzępiony.

    Co ile km należy wymienić pasek klinowy?

    Wymianę paska klinowego zaleca się co około 60-120 tys. km – dotyczy to najtrwalszych modeli wysokiej jakości. Najtańsze, gorszej jakości zamienniki zwykle wytrzymują minimum kilkanaście tys. km. Poleca się też prewencyjnie wymienić pasek klinowy co kilka lat, nawet jeśli nie nosi on mocno widocznych oznak zużycia czy uszkodzenia.

    Co zrobić, żeby pasek klinowy nie piszczał?

    Piszczenie i świszczenie paska świadczą zazwyczaj o jego zużyciu lub uszkodzeniu. Aby rozwiązać ten problem, należy wymienić pasek na nowy.

    Co się stanie, gdy pęknie pasek klinowy?

    Pęknięcie lub zerwanie paska klinowego zwykle powoduje unieruchomienie pojazdu. Wpływa on ponadto na właściwą pracę wielu podzespołów, dlatego jego przerwanie może skutkować zaprzestaniem pracy pompy wspomagania układu kierowniczego, sprężarki czy alternatora

    Przeczytaj podobne wpisy

    Tagi:
    Samochód

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20