Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Silnik widlasty — budowa i rodzaje

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC
AC
Assistance
NNW
Image
Ikona klienta
OC
AC
Assistance
NNW
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC
AC
Assistance
NNW
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC
AC
Assistance
NNW
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
AC
Assistance
NNW
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC
AC
Assistance
NNW
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 40 sek.

Silnik widlasty to jeden z najstarszych i najbardziej popularnych rodzajów silników stosowanych w samochodach. Jego budowa pozwala na osiągnięcie wysokiej wydajności i mocy. Z tego artykułu dowiesz się o jego działaniu, wadach oraz zaletach.

Spis treści:

1. Jak zbudowany jest silnik widlasty?

2. Silnik widlasty — rodzaje i sposoby działania

3. Modele samochodów, w których znajduje się silnik widlasty

4. Silnik widlasty — to już wiesz!

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak działa silnik Twojego samochodu? Czy wiesz, czym jest silnik widlasty i w jakich pojazdach można go spotkać? Skośne ułożenie tłoków tej jednostki pozwala na osiągnięcie wysokiej wydajności i mocy. Ich trwałość i niezawodność sprawiły, że znalazły one szerokie zastosowanie i po dziś dzień są wykorzystywane w samochodach osobowych, ciężarowych, rolniczych czy ciągnikach. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej budowie i zastosowaniu silników widlastych. Dowiesz się, jakie rodzaje silnika widlastego istnieją oraz poznasz jego działanie!

Jak zbudowany jest silnik widlasty?

Silnik widlasty — budowa tego rodzaju silnika spalinowego wygląda tak, że cylindry zostały ustawione w dwóch rzędach naprzeciw siebie. W związku z tym określa się go również silnikiem V. Nazwę tą zawdzięcza temu, że cylindry w silniku ułożone są w taki sposób, iż tworzą kształt właśnie tej litery. W zależności od ilości cylindrów nazywa się je także silnikami V-twin (silnik dwucylindrowy) bądź silnikami V-multi (silnik o więcej niż dwóch cylindrach).

Silnik V

Jeśli chodzi o jego budowie, to widlasty silnik tworzy kilka elementów:

  • cylindry i tłoki — to w nich następuje spalanie paliwa, generujące energię. Ułożenie cylindrów w charakterystyczny kształt litery V przyczyniło się do jego nazewnictwa;

  • wał korbowy — połączony z tłokami przy użyciu panewek korbowych. Jego zadaniem jest przeniesienie wygenerowanej przez tłoki energii do koła zamachowego;

  • koło zamachowe — odpowiada za przekazanie energii z wału korbowego na oś napędową;

  • zawory — są umieszczone na głowicy cylindra i kontrolowane przez układ rozrządu. Ich zadaniem jest kontrolowanie dostępu powietrza i spalin z i do cylindrów;

  • gaźnik lub wtryskiwacz paliwa — ma za zadanie dostarczyć odpowiednią ilość paliwa do mieszanki powietrzno-paliwowej;

  • układ rozrządu — składa się z wałka rozrządu, paska bądź łańcucha, kół zębatych, napinaczy i prowadnic. Kontroluje otwieranie się i zamykanie zaworów;

  • osłony i obudowy — utrzymują silnik w odpowiednim położeniu i ochraniają jego poszczególne elementy przed uszkodzeniami;

  • układ chłodzenia — poprzez wymianę ciepła z otoczeniem utrzymuje odpowiednią temperaturę silnika;

  • układ zapłonowy — jego zadaniem jest wygenerowanie iskry potrzebnej do zapalania mieszanki paliwowej.

Wysoka wydajność, niskie zużycie paliwa oraz niski poziom generowanego hałasu to tylko niektóre z zalet, jakie posiada silnik widlasty. Budowa tej jednostki, pomimo osiągnięcia takich samych rozmiarów co silnik rzędowy, pozwoliła na zmniejszenie jego masy, w stosunku do „rzędówki”. Wciąż jest to jednak silnik cylindrowy o dużo bardziej skomplikowanej budowie i wyższych kosztach produkcji.

Sprawdź także: Czym jest i jak działa silnik Wankla?

Może Cię zainteresować

  • piktogramy_box_produktowy_OCAC
    Pakiet OC/AC

    Wybierając OC i AC samochodu w Pakiecie, zyskujesz nie tylko szeroką ochronę – zarówno w zakresie odpowiedzialności cywilnej, jak i swojego pojazdu – ale również niższą składkę.

  • box produktowy-kluczyki_plus
    Ubezpieczenie Kluczyki Plus

    Zgubienie lub kradzież dowodu rejestracyjnego, tablic lub kluczyków mogą okazać się kosztowne. Z rozszerzeniem do polisy OC otrzymasz dodatkową wypłatę świadczenia. 

  • szyby 24
    Ubezpieczenie szyb samochodowych

    Przydatne ubezpieczenie, jeśli zajdzie konieczność naprawy lub wymiany szyby, która została uszkodzona w wypadku lub kolizji, a także na skutek działania osób trzecich i sił natury.

    Silnik widlasty — rodzaje i sposoby działania

    Silnik widlasty można podzielić nie tylko ze względu na liczbę jego cylindrów, ale także ze względu na ich ułożenie. Najpopularniejszym zdecydowanie jest ten, w którym cylindry silnika ułożone są w kształcie litery V. Istnieją także silniki widlaste L, gdzie cylindry tworzą kształt litery L oraz silniki widlaste, w których nazwa powstała w analogiczny sposób jak dwóch pozostałych. Przyjrzymy się najpopularniejszemu rodzajowi silnika widlastego – silnikowi V.

    Cylinder budowa

    Występuje on w kilku rodzajach, w zależności od liczby umieszczonych w nich cylindrów. Wyróżniamy widlasty silnik podwójny (z 2 cylindrami), czterocylindrowy, sześciocylindrowy, ośmiocylindrowy oraz dwunastocylindrowy.

    • silnik podwójny — cylindry ułożone są naprzeciw siebie,

    • silnik czterocylindrowy — ma cztery cylindry ułożone w rzędzie,

    • silnik sześciocylindrowy — ma sześć cylindrów ułożonych w rzędzie lub w trójkątnym układzie,

    • silnik ośmiocylindrowy — ma osiem cylindrów ułożonych w rzędzie lub w układzie V,

    • silnik dwunastocylindrowy — ma dwanaście cylindrów ułożonych w układzie V. 

    Wraz ze wzrostem liczby cylindrów w silniku, rośnie jego wydajność, zwiększa się stopień jego skomplikowania oraz koszt wyprodukowania takiej jednostki. Jednak dla fanów klasycznej motoryzacji nic nie wywołuje takich emocji jak silnik cylindrowy. Najlepiej w dwunastocylindrowej wersji.

    Sprawdź także: Falujące obroty silnika – przyczyny i rozwiązanie problemu

    Jak działa taki silnik? Na zasadzie tłoczenia powietrza i paliwa do cylindrów, a następnie spalania tej mieszanki, co pozwala na wytworzenie energii mechanicznej. Warto jednak napisać o tym trochę więcej.

    Tłok umieszczony w cylindrze znajduje się na dole, a zawór dolotowy jest otwarty. Pozwala to na dostanie się do jego wnętrza mieszanki paliwowo-powietrznej. Wał korbowy podnosi tłok, co powoduje zwiększenie się objętości cylindra, w efekcie czego dostaje się do niego większa ilość mieszanki. 

    Następnie zamknięty zostaje zawór dolotowy, a zawór wydechowy zostaje otwarty, odprowadzając spaliny z wnętrza cylindra. Wał korbowy opuszcza tłok, co sprawia, że cylinder zmniejsza swoją objętość, a mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje sprężona. Kiedy tłok pozostaje na dole, układ zapłonowy wyzwala zapłon, spalając w ten sposób mieszankę – przekształca ją w ciepło i siłę. To połączenie powoduje podniesienie tłoka przez wał korbowy, generując moc mechaniczną, przekazywaną na koła pojazdu. Cykl ten jest powtarzany, aż do zatrzymania pracy silnika. 

    Budowa silnika auta

    Zostaw numer - oddzwonimy

    i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

    Modele samochodów, w których znajduje się silnik widlasty

    Silnik widlasty jest najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym w branży motoryzacyjnej. Stosuje się go zarówno w samochodach budżetowych, jak i w modelach uznanych za luksusowe. W związku z tym charakterystycznie ułożone cylindry silnika możemy spotkać w Volkswagenie Beetle, Audi A8 czy samochodach BMW z serii 3, jak i takich modelach jak Ford Mustang, Porsche 911 czy Chevrolet Camaro.

    To tylko kilka przykładów aut z silnikiem widlastym, które w żaden sposób nie wyczerpują obszernej listy. Popularność tego rozwiązania oraz zalety tychże jednostek sprawiły, że silniki tego typu można spotkać także w takich samochodach ciężarowych jak: Volvo FH, MAN TGX czy Mercedes-Benz Actros. Podobnie jak silniki rzędowe, widlaste silniki możemy znaleźć także w maszynach rolniczych takich marek jak Massey Ferguson czy John Deere.

    Sprawdź także: Ciche auto. Jakie modele nie hałasują? TOP 5 propozycji 

    Silnik widlasty – to już wiesz!

    Wiesz już, jak działa silnik widlasty. Budowa tej jednostki też nie jest już dla Ciebie tajemnicą. Podsumowując, jest to jeden z najstarszych i najpopularniejszych rodzajów silników stosowanych w samochodach. Charakteryzuje się on tym, że cylindry w silniku ułożone są w kształt litery V. Jego zaletami jest duża moc oraz wytrzymałość idąca w parze ze stosunkowo niskimi kosztami produkcji. Sprawia to, że silnik widlasty pozostaje popularnym wyborem dla producentów pojazdów i możliwe, że i Ty używasz go w Twoim samochodzie. 

    Zobacz również: OC Zgierz, ubezpieczenie samochodu OC Kia Sportage

    Jako właściciel auta, pamiętaj, by dbać nie tylko o stan swojego samochodu – choć bez wątpienia jest to ważne. Równie istotne jest posiadanie aktualnego ubezpieczenia OC, które możesz kupić w LINK4 nawet bez wychodzenia z domu. Wejdź na naszą stronę i skorzystaj z kalkulatora online, który pozwoli wyliczyć Ci wysokość Twojej składki. Możesz również porozmawiać bezpośrednio z konsultantem pod numerem 22 444 44 44 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. W obu przypadkach otrzymasz rzetelne informacje na temat oferty, a także będziesz mógł zakupić polisę.

    Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

    Źródło:

    https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/kto-jeszcze-produkuje-szesciocylindrowe-silniki-rzedowe/s4kvn58

    https://motofakty.pl/rzedowy-czy-widlasty/ar/c4-16141537

    https://www.autobaza.pl/page/wiki/silnik-widlasty-2/

    https://totalenergies.pl/silnik-rzedowy-czy-silnik-widlasty-jakie-sa-zalety-i-wady-obu-rozwiazan

    Przeczytaj podobne wpisy

    Redakcja

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20