Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Prowadnice hamulcowe - czym są i jak o nie dbać?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC
AC
Assistance
NNW
Image
Ikona klienta
OC
AC
Assistance
NNW
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC
AC
Assistance
NNW
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC
AC
Assistance
NNW
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
AC
Assistance
NNW
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC
AC
Assistance
NNW
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 8 sek.

Większość samochodów osobowych wykorzystuje hamulce tarczowe, które zastąpiły modele bębnowe. Głównymi elementami układu hamulca tarczowego są tarcza i prowadnice hamulcowe. Jaką funkcję pełnią te drugie i jak je serwisować? Dowiesz się tego z dzisiejszego wpisu.

Spis treści:

1. Czym są prowadnice hamulcowe?
2. Czym smarować prowadnice hamulcowe?
3. Prowadnice hamulcowe – objawy usterki
4. Prowadnice hamulcowe. Kilka słów na koniec

Zaciski hamulcowe przeznaczone są do pracy w trudnych warunkach takich jak działanie wysokich temperatur. Nagrzewają się podczas hamowania, podobnie jak inne części całego układu hamulcowego. Osadza się na nich brud, kurz, piasek i inne zanieczyszczenia. Muszą być również wystarczająco mocne, aby wytrzymać duże siły. Dlatego też, prowadnice hamulcowe, które umożliwiają ruch zacisków, powinni być odpowiednio smarowane.

Sprawdź także: Wymiana linki hamulca ręcznego. Instrukcja krok po kroku

Czym są prowadnice hamulcowe?

Zaciski hamulcowe stanowią część układu hamulcowego i bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo podczas jazdy. Są przymocowane do zwrotnicy i wytwarzają energię niezbędną do wysunięcia tłoka i dociśnięcia klocków hamulcowych po obu stronach tarczy hamulcowej. Ważnym elementem tego układu są prowadnice.

prowadnice-hamulcowe1

Prowadnice hamulcowe to dwa, okrągłe, metalowe kołki znajdujące się na każdym zacisku hamulca, w którym umiejscowiony jest zespół tłoka. Elementy te są odpowiedzialne za utrzymanie odpowiedniego kąta, pod którym klocek hamulcowy styka się z tarczą. Jeśli zacisk nie porusza się swobodnie, winowajcą mogą być wygięte lub zakleszczone prowadnice. Nawet jeśli nie są uszkodzone, spuchnięte, ani stwardniałe mogą spowodować zakleszczenie zacisku i nierównomierne zużycie okładzin. Może być to wynikiem np. braku odpowiedniego smarowania.

Może Cię zainteresować

  • AC
    Ubezpieczenie AC (Autocasco)

    Opcjonalne ubezpieczenie samochodu w wariancie ALL RISK, które chroni Twoje auto od następstw różnych zdarzeń, np. uszkodzenia na skutek wypadku, działania sił natury czy w razie kradzieży.

  • assistance
    Ubezpieczenie Assistance

    Szukasz sposobu na komfortową podróż dla Ciebie i Twoich bliskich? Z ubezpieczeniem Assistance zapewnisz sobie ochronę ubezpieczeniową, obejmującą organizację i pokrycie kosztów pomocy technicznej, samochodu zastępczego, pomocy w podróży oraz pomocy informacyjnej. Wybierz jeden z 3 wariantów i ciesz się spokojem!

  • szyby 24
    Ubezpieczenie szyb samochodowych

    Przydatne ubezpieczenie, jeśli zajdzie konieczność naprawy lub wymiany szyby, która została uszkodzona w wypadku lub kolizji, a także na skutek działania osób trzecich i sił natury.

    Czym smarować prowadnice hamulcowe?

    Smarowanie prowadnic hamulcowych powinno odbywać się regularnie. Dlatego podczas każdej wymiany okładzin należy dokładnie je obejrzeć, a w razie potrzeby sprawdzić ich stan, usunąć korozję i zabrudzenia oraz nasmarować. Jeśli dbasz o prawidłowe działanie hamulców, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na ich czystość i smarowanie. 

    Jak dbać o te podzespoły? Do smarowania elementów sterujących hamulcami samochodowymi służy specjalny smar do układów hamulcowych. Środek ten zwiększa poślizg i ułatwia pracę prowadnic. Tu jednak od razu pojawia się pewna kontrowersja dotycząca ilości smaru nakładanego na urządzenia sterujące. Niektórzy eksperci zalecają stosowanie go tylko w małych ilościach i wyłącznie na samym elemencie, podczas gdy inni są dalecy od oszczędzania. Polecają oni stosowanie smaru nie tylko na samej prowadnicy, ale także lekko wciskając go w gniazda prowadnic. Obie szkoły mają swoje racje.

    Aby wybrać odpowiedni środek smarny do prowadnic, należy kierować się opisanymi poniżej wymaganiami: 

    • smar nie może powodować korozji części gumowych, elastomerowych i plastikowych; 

    • musi być odporny na płyn hamulcowy, wodę i inne, żrące substancje, które mogą go rozpuścić i zmyć; 

    • musi wytrzymywać temperatury powyżej 180°C; 

    • nie powinien tracić swoich właściwości z powodu zwiększonego obciążenia cieplnego;

    • ponadto musi być odporny na mróz i nie tracić swoich właściwości nawet w temperaturze -35°C i poniżej. 

    Jakie smary stosować?

    Smary do zacisków można podzielić na kilka rodzajów. Każdy z nich zawiera substancje odpowiednie do warunków pracy różnych części zacisku hamulca tarczowego. 

    Pasty syntetyczne lub mineralne z dodatkiem metali 

    W pierwszej grupie znajdują się smary wysokotemperaturowe o właściwościach antyadhezyjnych. Ich baza jest półsyntetyczna lub mineralna. Zawierają one zagęszczacze submikronowych cząstek metali, takich jak molibden czy miedź. Zamiast metali można zastosować smary stałe, które z powodzeniem działają w wysokich temperaturach. Ta grupa obejmuje: 

    • smary o konsystencji pasty; 

    • pasty niezawierające metali; 

    • smary z dodatkiem miedzi lub dwusiarczku molibdenu. 

    Pasty olejowe mineralne

    Drugą grupę stanowią pasty smarowe na bazie syntetycznych olejów mineralnych z dodatkiem zagęszczacza bentonitowego, który zawiera kwasy tłuszczowe i cząsteczki metali. Ich cechą szczególną jest brak punktu kropienia w zakresie temperatur roboczych od -45°C do 180°C. 

    Pasty olejowe syntetyczne

    Trzecią grupę stanowią pasty smarne przeznaczone do wszystkich ruchomych elementów zacisku hamulca tarczowego: tłoka w cylindrze, prowadnic itp. Są kompatybilne z większością materiałów na bazie gumy, elastomeru i tworzyw sztucznych. Ich skład oparty jest na wysokorafinowanych olejach syntetycznych z dodatkiem stabilnego zagęszczacza oraz dodatków o właściwościach przeciwdziałających zużyciu, przeciwutleniających i antykorozyjnych. Takie smary nie rozpuszczają się w wodzie, płynie hamulcowym, kwasach i zasadach.

    prowadnice-hamulcowe2

    Zostaw numer - oddzwonimy

    i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

    Prowadnice hamulcowe – objawy usterki

    Nie trzeba być mechanikiem, by zorientować się, że prowadnice klocków hamulcowych działają nieprawidłowo. A co za tym idzie zacisk hamulcowy, także nie pracuje, tak jak powinien. Hamulce pracują w trudnych warunkach, są narażone na wysokie temperatury i duże przeciążenia, a także zanieczyszczenia. Mogą zostać uszkodzone przez zerwane uszczelki, zakleszczone piny, pęknięcia w samej konstrukcji czy poluzowanie śrub pociągowych. Uszkodzone prowadnice do zacisków hamulcowych powodują nieprawidłowe działanie klocków hamulcowych, a tym samym wydłuża się droga hamowania. 

    Objawami niewłaściwego użytkowania klocków hamulcowych są: 

    •  wibracje pedału hamulca podczas hamowania,

    •  wibracje kierownicy podczas hamowania,

    •  problemy z utrzymaniem kierunku jazdy, 

    •  ściąganie na jedną stronę podczas hamowania,

    •  hałas podczas hamowania.

    Naprawa zacisku hamulcowego to znacznie tańsze rozwiązanie niż jego wymiana na nowy. W takim przypadku oszczędności mogą sięgać nawet 50%. Zaciski hamulcowe muszą być regenerowane przez doświadczony warsztat. Proces naprawy rozpoczyna się od dokładnego oczyszczenia wszystkich podzespołów. Usuwa się brud, kurz, rdzę i inne zanieczyszczenia. Zwykle stosuje się sprzęt do czyszczenia strumieniowego oraz specjalne detergenty i odrdzewiacze. 

    Następnie wymieniane są zużyte części. Uszczelki gumowe należy zastąpić na nowszy model, ale zwykle wymienia się również tłoki, odpowietrzniki i sprężyny. Szczególną uwagę należy zwrócić na uszczelki, ponieważ zapobiegają one wyciekaniu płynu hamulcowego i przedostawaniu się zanieczyszczeń do całego układu. 

    prowadnice-hamulcowe3

    Czasami konieczna jest zmiana gumowych osłon prowadnic, a jeśli ten element jest skorodowany, konieczna jest wymiana na nowy. Najczęściej wystarcza tylko czyszczenie prowadnic hamulcowych. Poszczególne elementy zacisków przechodzą proces konserwacji, najczęściej w wyniku cynkowania. Dzięki temu są odporne na trudne warunki atmosferyczne. Na koniec prowadnice hamulca można pomalować farbą żaroodporną.

    Dowiedz się również: EPB – czym jest elektryczny hamulec postojowy i jakie ma zalety?

    Prowadnice hamulcowe. Kilka słów na koniec

    Jak widzisz odpowiednie serwisowanie prowadnic, ma duże znaczenie dla Twojego bezpieczeństwa na drodze. Dlatego też powinieneś o tym pamiętać. Zadbaj też o ubezpieczenie Twojego auta! W tym celu wejdź na stronę www.link4.pl i sprawdź ofertę LINK4. Możesz również spotkać się z agentem współpracującym z LINK4 lub zadzwonić pod numer 22 444 44 44. Nasi konsultanci udzielą Ci wszelkich informacji. Zachęcamy również do skorzystania z Kalkulatora na stronie LINK4, który pomoże Ci szybko wyliczyć wysokość składki. 

    Zobacz również: OC Tarnów, ubezpieczenie Dacia

    Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl

    Przeczytaj podobne wpisy

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20