Kup online
polisę OC AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Jak krok po kroku wygląda import auta z Japonii do Polski? Koszty i formalności

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_biznesman

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_kobieta

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 9 min. 37 sek.

Samochody sprowadzane z Japonii cieszą się w Polsce dużym uznaniem. Ich zaletą jest dobry stan techniczny i relatywnie niski przebieg. Na rynku działa wiele firm specjalizujących się w imporcie pojazdów z zagranicy – nawet z dalekiej Azji. Czy import auta z Japonii jest opłacalny?

Import auta z Japonii – co warto wiedzieć?

  • Samochody z Japonii często mają niski przebieg, są zadbane i w doskonałym stanie technicznym,
  • Koszt importu to średnio 20–30 tys. zł (poza ceną auta) i obejmuje m.in. transport, cło, VAT, akcyzę oraz przygotowanie do rejestracji,
  • Pojazdy trafiają do Europy głównie drogą morską – kontenerem lub transportem Ro-Ro,
  • W większości przypadków konieczne są drobne modyfikacje techniczne – zmiana oświetlenia czy liczników,
  • Rejestracja auta w Polsce wymaga przetłumaczonych dokumentów, badania technicznego i opłat skarbowych,
  • Import z Japonii opłaca się szczególnie kolekcjonerom, miłośnikom japońskiej motoryzacji i osobom szukającym wyjątkowego modelu.

Magia japońskiej motoryzacji – dlaczego warto rozważyć import?

Czym kusi japoński rynek samochodowy?

Japoński rynek motoryzacyjny uchodzi za wyjątkowy pod względem jakości samochodów – również tych z rynku wtórnego. Używane auta z Japonii często prezentują się lepiej niż ich odpowiedniki z innych krajów, nawet mimo zbliżonego wieku.

Dobry stan techniczny japońskich modeli wynika z kilku przyczyn:

  • relatywnie niskich przebiegów – wiele osób w Japonii korzysta na co dzień z doskonale rozwiniętej komunikacji publicznej, a wóz służy raczej jako pojazd dodatkowy niż podstawowy środek transportu;
  • japońskiej kultury dbania o auto – właściciele przywiązują dużą wagę do czystości, stanu technicznego i estetyki samochodu. Serwisowanie odbywa się regularnie, często w autoryzowanych stacjach;
  • surowych przepisów dotyczących przeglądów technicznych – w Japonii koszty związane z utrzymaniem starszego pojazdu są na tyle wysokie, że wielu właścicieli decyduje się na jego sprzedaż mimo bardzo dobrego stanu;
  • funkcjonowania rynku premium – wiele wozów poruszających się po japońskich drogach to modele oferujące bogate wyposażenie, zadbane i używane z dużą starannością, często przez jednego właściciela.

Dzięki temu samochody sprowadzone z Japonii są atrakcyjną alternatywą dla egzemplarzy z Europy czy Stanów Zjednoczonych – zarówno pod względem jakości, jak i unikalności oferty.

Import z Japonii a inne rynki – najważniejsze różnice

Jako Polacy sprowadzamy auta z najróżniejszych zakątków świata, choć najpopularniejszym kierunkiem pozostaje Europa Zachodnia – przede wszystkim Niemcy, Francja i Belgia. W ostatnich latach rośnie jednak zainteresowanie importem pojazdów z innych kontynentów. Coraz częściej na polskich drogach spotkać można modele pochodzące ze Stanów Zjednoczonych, Kanady czy właśnie z Japonii.

Czym różni się import z Japonii od popularnych kierunków zza oceanu? Kluczowa różnica polega na stanie technicznym sprowadzanych wozów. W przypadku USA i Kanady najczęściej są to auta powypadkowe, które po dotarciu do Polski wymagają napraw i odbudowy. Tymczasem samochody z Japonii, choć również pochodzą z rynku wtórnego, w zdecydowanej większości są sprawne, zadbane i gotowe do rejestracji – często bez konieczności większych napraw.

Zwykle jedynym wymogiem przed rejestracją wozów z Japonii w Polsce jest dostosowanie oświetlenia do europejskich przepisów, tj. przeróbka reflektorów z symetrycznych (stosowanych w Japonii) na asymetryczne, doświetlające pobocze (stosowane w Polsce).

Sprawdź też: Samochody z USA. Co warto wiedzieć przed sprowadzeniem?

Koszty importu auta z Japonii – szczegółowa analiza

Cena zakupu pojazdu w Japonii

Zakup auta w Japonii może być wyjątkowo korzystny cenowo, ale wymaga znajomości lokalnych realiów oraz odpowiednich kanałów zakupu. Do wyboru są dwie główne ścieżki: zakup od dealera lub udział w aukcjach samochodowych. Obie opcje mają swoje zalety i ryzyka, natomiast z punktu widzenia polskiego nabywcy bardziej powszechny jest zakup samochodu w domu aukcyjnym.

Aukcje w Japonii to ogromny, dobrze zorganizowany rynek, który oferuje tysiące pojazdów tygodniowo. Najpopularniejsze domy aukcyjne to m.in. USS, TAA, JU, ARAI. Modele trafiają tam z różnych źródeł: od osób prywatnych, leasingodawców, flot firmowych czy salonów dealerskich.

Zalety zakupu auta na aukcji:

  • bardzo szeroki wybór modeli, roczników i wersji wyposażenia;
  • szczegółowe raporty techniczne z oceną stanu pojazdu;
  • konkurencyjne ceny (samochody bywają tańsze niż w Europie czy USA).

Na co zwrócić uwagę:

  • dokładnie czytać arkusz aukcyjny (zawiera informacje o ewentualnych uszkodzeniach, korozji, historii wypadków, stanie wnętrza);
  • sprawdzać autentyczność zdjęć i przebiegu (z pomocą przychodzi tutaj firma importowa);
  • liczyć się z opłatą aukcyjną i marżą pośrednika.

Koszty transportu morskiego i ubezpieczenia frachtu – od czego zależą?

Auta z Japonii do Europy transportuje się głównie na dwa sposoby:

  • w kontenerze – jest to bezpieczniejsze, ale droższe rozwiązanie – idealne dla modeli o wyższej wartości lub wymagających ochrony;
  • metodą Ro-Ro (Roll-on/Roll-off) – pojazd jest po prostu wprowadzany na pokład statku i przypinany. Takie rozwiązanie jest z kolei tańsze, jednak jest on słabiej zabezpieczony, narażony na działanie warunków atmosferycznych.

Koszt frachtu:

  • Kontener: od ok. 900 do 1 800 USD w zależności od wielkości pojazdu i portu docelowego;
  • Ro-Ro: tańsza opcja – ok. 700-1000 USD.

Ubezpieczenie transportowe nie jest co prawda obowiązkowe, ale zalecane. Koszt ubezpieczenia wynosi niewielki procent wartości auta i obejmuje ryzyka uszkodzenia lub zaginięcia wozu podczas transportu.

Opłaty portowe w Japonii i w Europie

Przed załadunkiem pojazdu na statek naliczane są koszty portowe w Japonii, obejmujące przygotowanie go do wysyłki oraz odprawę eksportową. Koszt po stronie japońskiej wynosi zwykle ok. 300-500 USD. Po dotarciu auta do Europy pojawiają się opłaty portowe po stronie docelowego portu, zależne od kraju i typu rozładunku (Holandia/Niemcy/Polska). Ich wysokość może się wahać od kilkuset do ponad tysiąca złotych.

Cło, VAT i akcyza przy imporcie z Japonii – aktualne stawki i sposób naliczania

Na auta z Japonii obowiązuje standardowa stawka celna w wysokości 10% wartości celnej pojazdu (cena + fracht + ubezpieczenie). Stawka podatku VAT zależy od tego, do jakiego kraju trafia on drogą morską. W Polsce VAT na samochody osobowe wynosi 23% i liczony jest od wartości celnej i cła. Jeśli dociera on do innego kraju UE (np. Holandii), najpierw płacony jest tamtejszy VAT, a jego wysokość zależy od kraju (np. w Holandii jest to 21%).

Trzecia obowiązkowa opłata to akcyza – jej wysokość zależy od pojemności silnika:

  • do 2 000 cm³ – 3,1% wartości pojazdu,
  • powyżej 2 000 cm³ – 18,6% wartości pojazdu.

Koszty związane z przystosowaniem auta do ruchu prawostronnego i europejskich norm

W Japonii obowiązuje ruch prawostronny, przy czym auta przeznaczone na rynek japoński miewają kierownicę zarówno po lewej stronie, jak i po prawej. W Polsce jazda wozem z kierownicą po prawej stronie jest legalna, ale taki pojazd wymaga dokonania kilku modyfikacji:

  • przeróbki reflektorów na asymetryczne;
  • zamiany prędkościomierza na km/h (jeśli sprowadzony model posiada inny rodzaj licznika);
  • przesunięcie tylnego światła przeciwmgielnego (jeśli to konieczne).

Koszt takich modyfikacji zamyka się w kwocie maks. kilku tysięcy złotych.

Dodatkowe wydatki: tłumaczenia dokumentów, opłaty agencyjne, przegląd techniczny

Po przybyciu pojazdu do Polski, konieczne są:

  • tłumaczenia dokumentów przez tłumacza przysięgłego – zwykle to koszt ok. 100-300 zł;
  • badanie techniczne przed rejestracją – ok. 100-150 zł (czasem więcej, jeśli wymagane są dodatkowe testy lub homologacja jednostkowa);
  • usługi pośredników (agencje celne, firmy importowe) – mogą wynosić do kilku tysięcy złotych, zależnie od zakresu obsługi.

Przeczytaj również: Samochód z Anglii – jak go sprowadzić i zarejestrować?

Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4

  • Wybierając OC i AC samochodu w Pakiecie, zyskujesz nie tylko szeroką ochronę – zarówno w zakresie odpowiedzialności cywilnej, jak i swojego pojazdu – ale również niższą składkę.

  • Opcjonalne ubezpieczenie samochodu w wariancie ALL RISK, które chroni Twoje auto od następstw różnych zdarzeń, np. uszkodzenia na skutek wypadku, działania sił natury czy w razie kradzieży.

  • Szukasz sposobu na komfortową podróż dla Ciebie i Twoich bliskich? Z ubezpieczeniem Assistance zapewnisz sobie ochronę ubezpieczeniową, obejmującą organizację i pokrycie kosztów pomocy technicznej, samochodu zastępczego, pomocy w podróży oraz pomocy informacyjnej. Wybierz jeden z 3 wariantów i ciesz się spokojem!

    Formalności krok po kroku – import auta z Japonii

    Wybór i weryfikacja auta

    Większość samochodów używanych z Japonii kupowana jest na aukcjach pojazdów używanych, takich jak USS, TAA, Arai czy JU. Aby uzyskać dostęp do tych platform, zazwyczaj trzeba skorzystać z usług pośrednika/importera z siedzibą w Japonii, ponieważ tylko takie firmy mogą rozpocząć procedurę importu aut.

    Przy wyborze wozu z Japonii warto zwrócić uwagę na kilka kwestii:

    • ocenę aukcyjną (grade) – jest to ocena ogólna samochodu, wskazująca również jego stan wizualny;
    • arkusz inspekcji (auction sheet) – zawiera informacje o przebiegu, stanie karoserii, historii napraw;
    • zdjęcia pojazdu – warto poprosić o dodatkowe fotografie oraz wideo.

    Niektóre firmy oferują też niezależne inspekcje przed zakupem, które mogą być bardzo pomocne przy droższych modeli.

    Procedura zakupu i płatności w Japonii

    Po wygraniu licytacji, importer przygotowuje formalności i wystawia fakturę. Przed rozpoczęciem licytacji wymagana jest z reguły zaliczka w wysokości 10-30% wartości auta. Po wygraniu aukcji kolejnym krokiem jest przelew całości kwoty na konto eksportera. Całą procedurą zajmuje się w naszym imieniu firma importowa.

    Istotne dokumenty eksportowe z Japonii

    Aby pojazd mógł zostać wysłany za granicę, niezbędne są następujące dokumenty:

    • Export Certificate / Deregistration Certificate – odpowiednik japońskiego dowodu rejestracyjnego potwierdzający wyrejestrowanie wozu.
    • Bill of Lading (B/L) – dokument potwierdzający załadunek samochodu na statek.
    • Invoice / Faktura zakupu – dokument handlowy zawierający wartość auta.
    • Auction sheet / raport inspekcyjny – jeśli zakup odbył się na aukcji.

    Wszystkie dokumenty muszą zostać przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego przed rejestracją pojazdu.

    Odprawa celna w porcie docelowym w Europie (np. Bremerhaven, Gdynia)

    Po dotarciu statku z Japonii do portu europejskiego, pojazd przechodzi odprawę importową:

    1. Przedstawiciel (np. agencja celna) składa dokumenty importowe.
    2. Opłacane są cło i VAT – zwykle w kraju pierwszego wejścia na teren UE.
    3. Wydawany jest dokument SAD, poświadczający odprawę celną.

    Niektóre firmy oferują przeładunek samochodu na lawetę i transport do Polski. Jest to wygodna i powszechnie stosowana praktyka przy imporcie przez porty niemieckie lub holenderskie.

    Procedury celne i podatkowe w Polsce

    Jeśli odprawa odbyła się w innym kraju UE niż w Polsce, pojazd przyjeżdża już jako „odprawiony”. W takim przypadku:

    • należy złożyć deklarację VAT-23 (dla osób fizycznych) lub VAT-UE (dla firm);
    • wypełnia się deklarację akcyzową (AKC-U/S);
    • opłaca się akcyzę (na podstawie wartości auta i pojemności silnika).

    Dowód uiszczenia akcyzy jest wymagany przy rejestracji samochodu w Polsce.

    Uzyskanie zaświadczenia o danych pojazdu niezbędnych do rejestracji

    W celu rejestracji samochodu z Japonii potrzebne jest:

    • zaświadczenie o danych technicznych – wystawiane przez stację diagnostyczną;
    • badanie techniczne pojazdu – jeśli auto nie ma ważnego przeglądu lub nie było wcześniej zarejestrowane w UE;
    • dodatkowo: dokumenty przetłumaczone, potwierdzenie opłaty akcyzy, potwierdzenie odprawy celnej, faktura zakupu, potwierdzenie własności (np. umowa kupna/sprzedaży).

    Zobacz też: Ubezpieczenie samochodu z Niemiec – co trzeba wiedzieć?

    Zalety i wady importu z Kraju Kwitnącej Wiśni

    Główne korzyści importu z Japonii

    Import samochodów z Japonii ma kilka istotnych zalet, które czynią ten kierunek wyjątkowo atrakcyjnym – szczególnie dla pasjonatów motoryzacji i osób szukających pojazdów zadbanych, dobrze wyposażonych i nietypowych:

    • dostęp do modeli JDM (Japanese Domestic Market) – wiele opcji dostępnych wyłącznie na rynku japońskim cechuje się unikalnym designem oraz wysokim komfortem jazdy (np. Toyota Crown, Nissan Elgrand, Mitsubishi Delica, Honda Stepwgn);
    • niskie przebiegi – ze względu na gęstą infrastrukturę transportu publicznego, wielu Japończyków używa auta sporadycznie, stąd średni przebieg wielu pojazdów to 60-100 tys. km, nawet przy kilkuletnim wieku;
    • bardzo dobry stan mechaniczny samochodu – wynika z wysokiej kultury jazdy Japończyków oraz rygorystycznego przestrzegania terminów przeglądów technicznych;
    • brak korozji – klimat w większości Japonii jest łagodniejszy niż w Europie, a na drogach rzadko używa się soli. Właśnie dzięki temu stan powłoki lakierniczej oraz podwozia samochodów są znacznie lepsze;
    • bogate wyposażenie – japońskie modele często posiadają systemy, które w Europie pojawiły się dopiero kilka lat później (np. kamery 360°, ogrzewane fotele tylne, zaawansowane multimedia).

    Potencjalne wyzwania i minusy

    Choć import z Japonii bywa opłacalny, nie jest pozbawiony pewnych trudności i kosztów, które warto znać wcześniej:

    • bariera językowa i kulturowa – większość dokumentów (np. Export Certificate) występuje wyłącznie w języku japońskim, a niektóre procedury odbiegają od europejskich standardów;
    • specyfika części zamiennych – do niektórych modeli JDM może być trudniej znaleźć części w Polsce lub trzeba je zamawiać zza granicy;
    • konieczność modyfikacji – część aut wymaga przeróbek (np. świateł, liczników, reflektorów) które zwiększają końcowy koszt importu;
    • czasochłonność – cały proces (od zakupu, przez transport, po rejestrację) może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy;
    • koszty logistyczne i cła – suma kosztów może być wyższa niż w przypadku pojazdów z Niemiec czy Holandii, choć wciąż często konkurencyjna względem cen salonowych.

    Jak unikać pułapek? Wskazówki dotyczące wyboru pośrednika i weryfikacji pojazdu

    Aby uniknąć kosztownych błędów i rozczarowań, warto przestrzegać kilku zasad:

    • wybieraj sprawdzonego pośrednika – najlepiej firmę z doświadczeniem i referencjami, która posiada dostęp do systemów aukcyjnych w Japonii i transparentnie pokazuje koszty;
    • weryfikuj arkusz aukcyjny – to najważniejszy dokument, który mówi o stanie technicznym samochodu. Zwracaj uwagę na oznaczenia szkód i przeszłości powypadkowej;
    • sprawdź opinie i realizacje – wielu importerów publikuje na swoich stronach konkretne oferty i historię sprowadzonych aut;
    • zamów niezależną inspekcję – niektóre firmy oferują usługę sprawdzenia wozu przed zakupem bezpośrednio w Japonii.

    Zostaw numer - oddzwonimy

    i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

    Homologacja, ubezpieczenie i rejestracja japońskiego auta w Polsce

    Konieczne modyfikacje techniczne do europejskich standardów

    Modele z Japonii najczęściej wymagają dostosowania świateł do ruchu prawostronnego – dotyczy to głównie reflektorów i świateł przeciwmgielnych. Zdarza się też potrzeba wymiany liczników z mil na kilometry oraz dostosowania opon czy lusterek do norm europejskich.

    Proces uzyskania polskiego badania technicznego dla auta z Japonii

    Przed rejestracją pojazdu trzeba wykonać badanie techniczne w stacji diagnostycznej z uprawnieniami do badania pojazdów spoza UE. Diagnosta sprawdza m.in. oświetlenie, emisję spalin oraz ogólny stan techniczny, a w razie potrzeby może skierować na dodatkowe poprawki.

    Ubezpieczenie dla samochodu importowanego spoza UE

    Ubezpieczenie OC można wykupić jeszcze przed rejestracją – na podstawie umowy zakupu i numeru VIN. Przy AC niektóre firmy ubezpieczeniowe mogą stosować wyższe stawki lub wykluczenia, szczególnie jeśli auto ma kierownicę po prawej stronie.

    Kompletowanie dokumentów i rejestracja pojazdu w polskim wydziale komunikacji

    Do rejestracji potrzebne są m.in. dokumenty eksportowe z Japonii (z tłumaczeniami), potwierdzenia opłat celno-skarbowych, badanie techniczne oraz dowód zakupu. Po złożeniu wniosku właściciel otrzymuje tablice tymczasowe, a po kilku tygodniach – stały dowód rejestracyjny.

    Podsumowanie: czy import auta z Japonii jest opłacalny?

    Import samochodu z Japonii to dobre rozwiązanie dla osób szukających zadbanego auta z niskim przebiegiem, unikalnego modelu (np. JDM) lub bogatego wyposażenia. To także opcja dla pasjonatów motoryzacji, którzy nie boją się formalności i są gotowi poczekać kilka tygodni na sprowadzenie pojazdu. Wymaga zaangażowania i pewnej wiedzy, ale przy wsparciu doświadczonego pośrednika może być całkowicie bezpieczną i opłacalną inwestycją.

    Pamiętaj jednak, by zakupione auto posiadało ważne ubezpieczenie OC, które jest obowiązkowe w Polsce, niezależnie, czy stoi ono w garażu, czy poruszasz się nim po drogach. Chroni ono osoby trzecie, które zostaną poszkodowane na drodze z Twojej winy.

    Jeśli chcesz poznać wysokość składki, skorzystaj z kalkulatora, który pozwoli Ci szybko wyliczyć wysokość składki. Warto też porozmawiać bezpośrednio z doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

    Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

    FAQ – najczęściej zadawane pytania

    Ile kosztuje sprowadzenie samochodu z Japonii do Polski?

    Średni całkowity koszt wynosi od około 20 do 30 tys. zł (oprócz ceny auta), w zależności od modelu, rodzaju transportu, kursów walut i opłat celno-skarbowych.

    Czy opłaca się sprowadzić auto z Japonii?

    Tak – zwłaszcza gdy zależy Ci na wysokim stanie technicznym, unikalnym modelu lub dobrym wyposażeniu. Ważne jest jednak sprawdzenie samochodu przed zakupem i współpraca z rzetelnym pośrednikiem.

    Ile wynosi podatek importowy od pojazdu z Japonii?

    Podatek VAT wynosi 23% (naliczany od wartości auta + cło + transport), a akcyza zależy od pojemności silnika – od 3,1% do 18,6%.

    Jakie jest cło na samochody z Japonii?

    Obecnie cło na modele z Japonii wynosi 10% ich wartości.

    Przeczytaj podobne wpisy

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę 

    już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20