Jak krok po kroku wygląda import auta z Japonii do Polski? Koszty i formalności
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Samochody sprowadzane z Japonii cieszą się w Polsce dużym uznaniem. Ich zaletą jest dobry stan techniczny i relatywnie niski przebieg. Na rynku działa wiele firm specjalizujących się w imporcie pojazdów z zagranicy – nawet z dalekiej Azji. Czy import auta z Japonii jest opłacalny?
- Magia japońskiej motoryzacji – dlaczego warto rozważyć import?
- Koszty importu auta z Japonii – szczegółowa analiza
- Formalności krok po kroku – import auta z Japonii
- Zalety i wady importu z Kraju Kwitnącej Wiśni
- Homologacja, ubezpieczenie i rejestracja japońskiego auta w Polsce
- Podsumowanie: czy import auta z Japonii jest opłacalny?
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
Import auta z Japonii – co warto wiedzieć?
- Samochody z Japonii często mają niski przebieg, są zadbane i w doskonałym stanie technicznym,
- Koszt importu to średnio 20–30 tys. zł (poza ceną auta) i obejmuje m.in. transport, cło, VAT, akcyzę oraz przygotowanie do rejestracji,
- Pojazdy trafiają do Europy głównie drogą morską – kontenerem lub transportem Ro-Ro,
- W większości przypadków konieczne są drobne modyfikacje techniczne – zmiana oświetlenia czy liczników,
- Rejestracja auta w Polsce wymaga przetłumaczonych dokumentów, badania technicznego i opłat skarbowych,
- Import z Japonii opłaca się szczególnie kolekcjonerom, miłośnikom japońskiej motoryzacji i osobom szukającym wyjątkowego modelu.
Magia japońskiej motoryzacji – dlaczego warto rozważyć import?
Czym kusi japoński rynek samochodowy?
Japoński rynek motoryzacyjny uchodzi za wyjątkowy pod względem jakości samochodów – również tych z rynku wtórnego. Używane auta z Japonii często prezentują się lepiej niż ich odpowiedniki z innych krajów, nawet mimo zbliżonego wieku.
Dobry stan techniczny japońskich modeli wynika z kilku przyczyn:
- relatywnie niskich przebiegów – wiele osób w Japonii korzysta na co dzień z doskonale rozwiniętej komunikacji publicznej, a wóz służy raczej jako pojazd dodatkowy niż podstawowy środek transportu;
- japońskiej kultury dbania o auto – właściciele przywiązują dużą wagę do czystości, stanu technicznego i estetyki samochodu. Serwisowanie odbywa się regularnie, często w autoryzowanych stacjach;
- surowych przepisów dotyczących przeglądów technicznych – w Japonii koszty związane z utrzymaniem starszego pojazdu są na tyle wysokie, że wielu właścicieli decyduje się na jego sprzedaż mimo bardzo dobrego stanu;
- funkcjonowania rynku premium – wiele wozów poruszających się po japońskich drogach to modele oferujące bogate wyposażenie, zadbane i używane z dużą starannością, często przez jednego właściciela.
Dzięki temu samochody sprowadzone z Japonii są atrakcyjną alternatywą dla egzemplarzy z Europy czy Stanów Zjednoczonych – zarówno pod względem jakości, jak i unikalności oferty.
Import z Japonii a inne rynki – najważniejsze różnice
Jako Polacy sprowadzamy auta z najróżniejszych zakątków świata, choć najpopularniejszym kierunkiem pozostaje Europa Zachodnia – przede wszystkim Niemcy, Francja i Belgia. W ostatnich latach rośnie jednak zainteresowanie importem pojazdów z innych kontynentów. Coraz częściej na polskich drogach spotkać można modele pochodzące ze Stanów Zjednoczonych, Kanady czy właśnie z Japonii.
Czym różni się import z Japonii od popularnych kierunków zza oceanu? Kluczowa różnica polega na stanie technicznym sprowadzanych wozów. W przypadku USA i Kanady najczęściej są to auta powypadkowe, które po dotarciu do Polski wymagają napraw i odbudowy. Tymczasem samochody z Japonii, choć również pochodzą z rynku wtórnego, w zdecydowanej większości są sprawne, zadbane i gotowe do rejestracji – często bez konieczności większych napraw.
Zwykle jedynym wymogiem przed rejestracją wozów z Japonii w Polsce jest dostosowanie oświetlenia do europejskich przepisów, tj. przeróbka reflektorów z symetrycznych (stosowanych w Japonii) na asymetryczne, doświetlające pobocze (stosowane w Polsce).
Sprawdź też: Samochody z USA. Co warto wiedzieć przed sprowadzeniem?
Koszty importu auta z Japonii – szczegółowa analiza
Cena zakupu pojazdu w Japonii
Zakup auta w Japonii może być wyjątkowo korzystny cenowo, ale wymaga znajomości lokalnych realiów oraz odpowiednich kanałów zakupu. Do wyboru są dwie główne ścieżki: zakup od dealera lub udział w aukcjach samochodowych. Obie opcje mają swoje zalety i ryzyka, natomiast z punktu widzenia polskiego nabywcy bardziej powszechny jest zakup samochodu w domu aukcyjnym.
Aukcje w Japonii to ogromny, dobrze zorganizowany rynek, który oferuje tysiące pojazdów tygodniowo. Najpopularniejsze domy aukcyjne to m.in. USS, TAA, JU, ARAI. Modele trafiają tam z różnych źródeł: od osób prywatnych, leasingodawców, flot firmowych czy salonów dealerskich.
Zalety zakupu auta na aukcji:
- bardzo szeroki wybór modeli, roczników i wersji wyposażenia;
- szczegółowe raporty techniczne z oceną stanu pojazdu;
- konkurencyjne ceny (samochody bywają tańsze niż w Europie czy USA).
Na co zwrócić uwagę:
- dokładnie czytać arkusz aukcyjny (zawiera informacje o ewentualnych uszkodzeniach, korozji, historii wypadków, stanie wnętrza);
- sprawdzać autentyczność zdjęć i przebiegu (z pomocą przychodzi tutaj firma importowa);
- liczyć się z opłatą aukcyjną i marżą pośrednika.
Koszty transportu morskiego i ubezpieczenia frachtu – od czego zależą?
Auta z Japonii do Europy transportuje się głównie na dwa sposoby:
- w kontenerze – jest to bezpieczniejsze, ale droższe rozwiązanie – idealne dla modeli o wyższej wartości lub wymagających ochrony;
- metodą Ro-Ro (Roll-on/Roll-off) – pojazd jest po prostu wprowadzany na pokład statku i przypinany. Takie rozwiązanie jest z kolei tańsze, jednak jest on słabiej zabezpieczony, narażony na działanie warunków atmosferycznych.
Koszt frachtu:
- Kontener: od ok. 900 do 1 800 USD w zależności od wielkości pojazdu i portu docelowego;
- Ro-Ro: tańsza opcja – ok. 700-1000 USD.
Ubezpieczenie transportowe nie jest co prawda obowiązkowe, ale zalecane. Koszt ubezpieczenia wynosi niewielki procent wartości auta i obejmuje ryzyka uszkodzenia lub zaginięcia wozu podczas transportu.
Opłaty portowe w Japonii i w Europie
Przed załadunkiem pojazdu na statek naliczane są koszty portowe w Japonii, obejmujące przygotowanie go do wysyłki oraz odprawę eksportową. Koszt po stronie japońskiej wynosi zwykle ok. 300-500 USD. Po dotarciu auta do Europy pojawiają się opłaty portowe po stronie docelowego portu, zależne od kraju i typu rozładunku (Holandia/Niemcy/Polska). Ich wysokość może się wahać od kilkuset do ponad tysiąca złotych.
Cło, VAT i akcyza przy imporcie z Japonii – aktualne stawki i sposób naliczania
Na auta z Japonii obowiązuje standardowa stawka celna w wysokości 10% wartości celnej pojazdu (cena + fracht + ubezpieczenie). Stawka podatku VAT zależy od tego, do jakiego kraju trafia on drogą morską. W Polsce VAT na samochody osobowe wynosi 23% i liczony jest od wartości celnej i cła. Jeśli dociera on do innego kraju UE (np. Holandii), najpierw płacony jest tamtejszy VAT, a jego wysokość zależy od kraju (np. w Holandii jest to 21%).
Trzecia obowiązkowa opłata to akcyza – jej wysokość zależy od pojemności silnika:
- do 2 000 cm³ – 3,1% wartości pojazdu,
- powyżej 2 000 cm³ – 18,6% wartości pojazdu.
Koszty związane z przystosowaniem auta do ruchu prawostronnego i europejskich norm
W Japonii obowiązuje ruch prawostronny, przy czym auta przeznaczone na rynek japoński miewają kierownicę zarówno po lewej stronie, jak i po prawej. W Polsce jazda wozem z kierownicą po prawej stronie jest legalna, ale taki pojazd wymaga dokonania kilku modyfikacji:
- przeróbki reflektorów na asymetryczne;
- zamiany prędkościomierza na km/h (jeśli sprowadzony model posiada inny rodzaj licznika);
- przesunięcie tylnego światła przeciwmgielnego (jeśli to konieczne).
Koszt takich modyfikacji zamyka się w kwocie maks. kilku tysięcy złotych.
Dodatkowe wydatki: tłumaczenia dokumentów, opłaty agencyjne, przegląd techniczny
Po przybyciu pojazdu do Polski, konieczne są:
- tłumaczenia dokumentów przez tłumacza przysięgłego – zwykle to koszt ok. 100-300 zł;
- badanie techniczne przed rejestracją – ok. 100-150 zł (czasem więcej, jeśli wymagane są dodatkowe testy lub homologacja jednostkowa);
- usługi pośredników (agencje celne, firmy importowe) – mogą wynosić do kilku tysięcy złotych, zależnie od zakresu obsługi.
Przeczytaj również: Samochód z Anglii – jak go sprowadzić i zarejestrować?
Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4
Formalności krok po kroku – import auta z Japonii
Wybór i weryfikacja auta
Większość samochodów używanych z Japonii kupowana jest na aukcjach pojazdów używanych, takich jak USS, TAA, Arai czy JU. Aby uzyskać dostęp do tych platform, zazwyczaj trzeba skorzystać z usług pośrednika/importera z siedzibą w Japonii, ponieważ tylko takie firmy mogą rozpocząć procedurę importu aut.
Przy wyborze wozu z Japonii warto zwrócić uwagę na kilka kwestii:
- ocenę aukcyjną (grade) – jest to ocena ogólna samochodu, wskazująca również jego stan wizualny;
- arkusz inspekcji (auction sheet) – zawiera informacje o przebiegu, stanie karoserii, historii napraw;
- zdjęcia pojazdu – warto poprosić o dodatkowe fotografie oraz wideo.
Niektóre firmy oferują też niezależne inspekcje przed zakupem, które mogą być bardzo pomocne przy droższych modeli.
Procedura zakupu i płatności w Japonii
Po wygraniu licytacji, importer przygotowuje formalności i wystawia fakturę. Przed rozpoczęciem licytacji wymagana jest z reguły zaliczka w wysokości 10-30% wartości auta. Po wygraniu aukcji kolejnym krokiem jest przelew całości kwoty na konto eksportera. Całą procedurą zajmuje się w naszym imieniu firma importowa.
Istotne dokumenty eksportowe z Japonii
Aby pojazd mógł zostać wysłany za granicę, niezbędne są następujące dokumenty:
- Export Certificate / Deregistration Certificate – odpowiednik japońskiego dowodu rejestracyjnego potwierdzający wyrejestrowanie wozu.
- Bill of Lading (B/L) – dokument potwierdzający załadunek samochodu na statek.
- Invoice / Faktura zakupu – dokument handlowy zawierający wartość auta.
- Auction sheet / raport inspekcyjny – jeśli zakup odbył się na aukcji.
Wszystkie dokumenty muszą zostać przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego przed rejestracją pojazdu.
Odprawa celna w porcie docelowym w Europie (np. Bremerhaven, Gdynia)
Po dotarciu statku z Japonii do portu europejskiego, pojazd przechodzi odprawę importową:
- Przedstawiciel (np. agencja celna) składa dokumenty importowe.
- Opłacane są cło i VAT – zwykle w kraju pierwszego wejścia na teren UE.
- Wydawany jest dokument SAD, poświadczający odprawę celną.
Niektóre firmy oferują przeładunek samochodu na lawetę i transport do Polski. Jest to wygodna i powszechnie stosowana praktyka przy imporcie przez porty niemieckie lub holenderskie.
Procedury celne i podatkowe w Polsce
Jeśli odprawa odbyła się w innym kraju UE niż w Polsce, pojazd przyjeżdża już jako „odprawiony”. W takim przypadku:
- należy złożyć deklarację VAT-23 (dla osób fizycznych) lub VAT-UE (dla firm);
- wypełnia się deklarację akcyzową (AKC-U/S);
- opłaca się akcyzę (na podstawie wartości auta i pojemności silnika).
Dowód uiszczenia akcyzy jest wymagany przy rejestracji samochodu w Polsce.
Uzyskanie zaświadczenia o danych pojazdu niezbędnych do rejestracji
W celu rejestracji samochodu z Japonii potrzebne jest:
- zaświadczenie o danych technicznych – wystawiane przez stację diagnostyczną;
- badanie techniczne pojazdu – jeśli auto nie ma ważnego przeglądu lub nie było wcześniej zarejestrowane w UE;
- dodatkowo: dokumenty przetłumaczone, potwierdzenie opłaty akcyzy, potwierdzenie odprawy celnej, faktura zakupu, potwierdzenie własności (np. umowa kupna/sprzedaży).
Zobacz też: Ubezpieczenie samochodu z Niemiec – co trzeba wiedzieć?
Zalety i wady importu z Kraju Kwitnącej Wiśni
Główne korzyści importu z Japonii
Import samochodów z Japonii ma kilka istotnych zalet, które czynią ten kierunek wyjątkowo atrakcyjnym – szczególnie dla pasjonatów motoryzacji i osób szukających pojazdów zadbanych, dobrze wyposażonych i nietypowych:
- dostęp do modeli JDM (Japanese Domestic Market) – wiele opcji dostępnych wyłącznie na rynku japońskim cechuje się unikalnym designem oraz wysokim komfortem jazdy (np. Toyota Crown, Nissan Elgrand, Mitsubishi Delica, Honda Stepwgn);
- niskie przebiegi – ze względu na gęstą infrastrukturę transportu publicznego, wielu Japończyków używa auta sporadycznie, stąd średni przebieg wielu pojazdów to 60-100 tys. km, nawet przy kilkuletnim wieku;
- bardzo dobry stan mechaniczny samochodu – wynika z wysokiej kultury jazdy Japończyków oraz rygorystycznego przestrzegania terminów przeglądów technicznych;
- brak korozji – klimat w większości Japonii jest łagodniejszy niż w Europie, a na drogach rzadko używa się soli. Właśnie dzięki temu stan powłoki lakierniczej oraz podwozia samochodów są znacznie lepsze;
- bogate wyposażenie – japońskie modele często posiadają systemy, które w Europie pojawiły się dopiero kilka lat później (np. kamery 360°, ogrzewane fotele tylne, zaawansowane multimedia).
Potencjalne wyzwania i minusy
Choć import z Japonii bywa opłacalny, nie jest pozbawiony pewnych trudności i kosztów, które warto znać wcześniej:
- bariera językowa i kulturowa – większość dokumentów (np. Export Certificate) występuje wyłącznie w języku japońskim, a niektóre procedury odbiegają od europejskich standardów;
- specyfika części zamiennych – do niektórych modeli JDM może być trudniej znaleźć części w Polsce lub trzeba je zamawiać zza granicy;
- konieczność modyfikacji – część aut wymaga przeróbek (np. świateł, liczników, reflektorów) które zwiększają końcowy koszt importu;
- czasochłonność – cały proces (od zakupu, przez transport, po rejestrację) może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy;
- koszty logistyczne i cła – suma kosztów może być wyższa niż w przypadku pojazdów z Niemiec czy Holandii, choć wciąż często konkurencyjna względem cen salonowych.
Jak unikać pułapek? Wskazówki dotyczące wyboru pośrednika i weryfikacji pojazdu
Aby uniknąć kosztownych błędów i rozczarowań, warto przestrzegać kilku zasad:
- wybieraj sprawdzonego pośrednika – najlepiej firmę z doświadczeniem i referencjami, która posiada dostęp do systemów aukcyjnych w Japonii i transparentnie pokazuje koszty;
- weryfikuj arkusz aukcyjny – to najważniejszy dokument, który mówi o stanie technicznym samochodu. Zwracaj uwagę na oznaczenia szkód i przeszłości powypadkowej;
- sprawdź opinie i realizacje – wielu importerów publikuje na swoich stronach konkretne oferty i historię sprowadzonych aut;
- zamów niezależną inspekcję – niektóre firmy oferują usługę sprawdzenia wozu przed zakupem bezpośrednio w Japonii.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Homologacja, ubezpieczenie i rejestracja japońskiego auta w Polsce
Konieczne modyfikacje techniczne do europejskich standardów
Modele z Japonii najczęściej wymagają dostosowania świateł do ruchu prawostronnego – dotyczy to głównie reflektorów i świateł przeciwmgielnych. Zdarza się też potrzeba wymiany liczników z mil na kilometry oraz dostosowania opon czy lusterek do norm europejskich.
Proces uzyskania polskiego badania technicznego dla auta z Japonii
Przed rejestracją pojazdu trzeba wykonać badanie techniczne w stacji diagnostycznej z uprawnieniami do badania pojazdów spoza UE. Diagnosta sprawdza m.in. oświetlenie, emisję spalin oraz ogólny stan techniczny, a w razie potrzeby może skierować na dodatkowe poprawki.
Ubezpieczenie dla samochodu importowanego spoza UE
Ubezpieczenie OC można wykupić jeszcze przed rejestracją – na podstawie umowy zakupu i numeru VIN. Przy AC niektóre firmy ubezpieczeniowe mogą stosować wyższe stawki lub wykluczenia, szczególnie jeśli auto ma kierownicę po prawej stronie.
Kompletowanie dokumentów i rejestracja pojazdu w polskim wydziale komunikacji
Do rejestracji potrzebne są m.in. dokumenty eksportowe z Japonii (z tłumaczeniami), potwierdzenia opłat celno-skarbowych, badanie techniczne oraz dowód zakupu. Po złożeniu wniosku właściciel otrzymuje tablice tymczasowe, a po kilku tygodniach – stały dowód rejestracyjny.
Podsumowanie: czy import auta z Japonii jest opłacalny?
Import samochodu z Japonii to dobre rozwiązanie dla osób szukających zadbanego auta z niskim przebiegiem, unikalnego modelu (np. JDM) lub bogatego wyposażenia. To także opcja dla pasjonatów motoryzacji, którzy nie boją się formalności i są gotowi poczekać kilka tygodni na sprowadzenie pojazdu. Wymaga zaangażowania i pewnej wiedzy, ale przy wsparciu doświadczonego pośrednika może być całkowicie bezpieczną i opłacalną inwestycją.
Pamiętaj jednak, by zakupione auto posiadało ważne ubezpieczenie OC, które jest obowiązkowe w Polsce, niezależnie, czy stoi ono w garażu, czy poruszasz się nim po drogach. Chroni ono osoby trzecie, które zostaną poszkodowane na drodze z Twojej winy.
Jeśli chcesz poznać wysokość składki, skorzystaj z kalkulatora, który pozwoli Ci szybko wyliczyć wysokość składki. Warto też porozmawiać bezpośrednio z doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje sprowadzenie samochodu z Japonii do Polski?
Średni całkowity koszt wynosi od około 20 do 30 tys. zł (oprócz ceny auta), w zależności od modelu, rodzaju transportu, kursów walut i opłat celno-skarbowych.
Czy opłaca się sprowadzić auto z Japonii?
Tak – zwłaszcza gdy zależy Ci na wysokim stanie technicznym, unikalnym modelu lub dobrym wyposażeniu. Ważne jest jednak sprawdzenie samochodu przed zakupem i współpraca z rzetelnym pośrednikiem.
Ile wynosi podatek importowy od pojazdu z Japonii?
Podatek VAT wynosi 23% (naliczany od wartości auta + cło + transport), a akcyza zależy od pojemności silnika – od 3,1% do 18,6%.
Jakie jest cło na samochody z Japonii?
Obecnie cło na modele z Japonii wynosi 10% ich wartości.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
