Ile wynoszą mandaty w Niemczech i za co można je otrzymać?
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Niemcy słyną z autostrad bez ograniczeń prędkości, ale nie oznacza to pełnej swobody na drodze. Wręcz przeciwnie – przepisy drogowe są tam rygorystyczne, a taryfikator mandatów szczegółowo określa wysokość kar za każde wykroczenie. Tym samym niemiecki system uchodzi za jeden z najbardziej restrykcyjnych w Europie. Sprawdź, ile wynoszą mandaty w Niemczech i jakie przewinienia są karane najczęściej.
Mandaty w Niemczech – co warto wiedzieć?
- Mandaty w Niemczech ustalane są w ramach Bußgeldkatalog i zależą od rodzaju wykroczenia oraz miejsca zdarzenia,
- Przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym i poza nim grozi zarówno mandatem, jak i punktami karnymi oraz w niektórych przypadkach zakazem prowadzenia pojazdów,
- Parkowanie w niedozwolonym miejscu lub bez opłaty może skutkować mandatem w kwocie kilkudziesięciu euro,
- Jazda pod wpływem alkoholu lub narkotyków pociąga wysokie kary finansowe, punkty karne i utratę prawa jazdy,
- Nieopłacenie mandatu może skutkować egzekucją w Polsce, a kierowca ma możliwość odwołania się w wyznaczonym terminie.
Jakie są zasady ruchu drogowego w Niemczech i czym różnią się od polskich?
Wprowadzenie do taryfikatora mandatów (Bußgeldkatalog)
W Niemczech funkcjonuje jednolity taryfikator mandatów – Bußgeldkatalog – który szczegółowo określa wysokość kar pieniężnych, liczbę punktów karnych oraz kwestię zakazu prowadzenia pojazdów. Jest on stosowany na terenie całego kraju i regularnie aktualizowany. Niemieckie prawo mocno akcentuje nie tylko bezpieczeństwo, ale także ochronę środowiska – stąd wysokie kary m.in. za jazdę bez odpowiedniej winiety.
Skala kar za najczęstsze wykroczenia (na 2025 rok)
Wysokość mandatów w Niemczech zależy od rodzaju przewinienia i jego skali. Przykładowo:
- Przekroczenie prędkości: od ok. 58 do 78 € za niewielkie przekroczenia prędkości w terenie zabudowanym, do ponad 800 € i zakazu prowadzenia pojazdów za rażące naruszenia.
- Nieprawidłowe parkowanie: od ok. 38 € za drobne przewinienia do ponad 100 € w przypadku nielegalnego parkowania ze spowodowaniem zagrożenia drogowego.
- Korzystanie z telefonu podczas jazdy: 128,50 € mandatu i 1 punkt karny.
- Nieprzepisowe zachowanie wobec pieszych i rowerzystów: od 100 € wzwyż, z możliwością otrzymania punktów karnych.
Przeczytaj również: Taryfikator mandatów 2025. Najważniejsze informacje
Najczęstsze wykroczenia i wysokość mandatów
Przekroczenie prędkości
W Niemczech kary za przekroczenie dozwolonej prędkości są precyzyjnie określone i zależą od miejsca wykroczenia.
W terenie zabudowanym nawet niewielkie przekroczenie prędkości jest kosztowne – za jazdę do 10 km/h za szybko zapłacimy 58,50 euro. Im wyższe przekroczenie, tym dotkliwsza kara. Oto dokładny taryfikator:
- przekroczenie dozwolonej prędkości do 10 km/h – 58,50 €;
- 11-15 km/h – 78,50 €;
- 16-20 km/h – 98,50 €;
- 21-25 km/h – 143,50 € + 1 punkt karny;
- 26-30 km/h – 208,50 € + 1 punkt karny + zakaz prowadzenia pojazdów na 1 miesiąc (przy dwukrotnym przekroczeniu maksymalnej prędkości w ciągu roku);
- 31-40 km/h – 288,50 €+ 2 punkty karne + zakaz prowadzenia pojazdów na 1 miesiąc;
- 41-50 km/h – 428,50 € + 2 punkty karne + zakaz prowadzenia pojazdów na 1 miesiąc;
- 51-60 km/h – 591,50 € + 2 punkty karne + zakaz prowadzenia pojazdów na 2 miesiące;
- 61-70 km/h – 738,50 € + 2 punkty karne + zakaz prowadzenia pojazdów na 3 miesiące;
- powyżej 70 km/h dopuszczalnej prędkości – 843,50 € + 2 punkty karne + zakaz prowadzenia pojazdów na 3 miesiące.
Poza terenem zabudowanym taryfikator jest minimalnie łagodniejszy, ale również tutaj przekroczenie prędkości o 26 km/h ponad limit skutkuje zakazem prowadzenia pojazdów. Oto dokładny taryfikator:
- przekroczenie dozwolonej prędkości do 10 km/h – 58,50 €;
- 11-15 km/h – 78,50 €;
- 16-20 km/h – 168,50 €;
- 21-25 km/h – 178,50 € + 1 punkt karny;
- 26-30 km/h – 203,50 € + 1 punkt karny + zakaz prowadzenia pojazdów na 1 miesiąc (przy dwukrotnym przekroczeniu dozwolonej prędkości w ciągu roku);
- 31-40 km/h – 283,50 € + 2 punkty karne + zakaz prowadzenia pojazdów na 1 miesiąc;
- 41-50 km/h – 508,50 € + 2 punkty karne + zakaz prowadzenia pojazdów na 1 miesiąc;
- 51-60 km/h – 633,50 € + 2 punkty karne + zakaz prowadzenia pojazdów na 2 miesiące;
- powyżej 60 km/h dozwolonej maksymalnej prędkości – 738,50 € + 2 punkty karne + zakaz prowadzenia pojazdów na 3 miesiące.
Jak widać, przekroczenie prędkości w Niemczech wiąże się z koniecznością zapłaty wysokiego mandatu, natomiast warto zaznaczyć, że na niemieckich autostradach nie ma limitu prędkości – obowiązuje jedynie zalecana prędkość 130 km/h, a jej naruszenie nie jest karane (chyba że warunki drogowe lub oznakowanie lokalne wskazują inaczej). W przypadku samochodów ciężarowych zalecana prędkość na autostradzie wynosi 80 km/h.
Sprawdź też: Strefa zamieszkania – prędkość i mandaty za jej przekroczenie
Parkowanie w niewłaściwym miejscu
Niemcy bardzo rygorystycznie podchodzą do przestrzegania przepisów parkingowych. Oto niektóre popularne naruszenia oraz odpowiadające im kwoty mandatów:
- zaparkowanie bliżej niż 10 metrów od sygnalizacji świetlnej – 38,50 €;
- zaparkowanie na wąskim lub niewidocznym odcinku drogi albo bliżej niż 5 metrów od przejścia dla pieszych – 48,50 €;
- nielegalne zatrzymanie się na chodniku lub ścieżce rowerowej – 78,50 €;
- nielegalne zatrzymanie się na pasie autobusowym – 83,50 €.
Jazda pod wpływem alkoholu lub narkotyków
Niemieckie prawo jest bardzo surowe wobec kierowców prowadzących pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.
- Dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila. Za przekroczenie tego limitu grozi mandat w wysokości 528,50 €, 2 punkty karne i miesięczny zakaz prowadzenia pojazdów. Recydywiści płacą jeszcze więcej – 1053,50 € za drugim razem lub 1578,50 € za trzecim razem. Wówczas zakazy prowadzenia wynoszą 3 miesiące.
- Od 1,1 promila prowadzenie pojazdów traktowane jest jako przestępstwo. Wtedy kary są znacznie ostrzejsze: grzywna albo kara więzienia, 3 punkty oraz stała utrata prawa jazdy.
- Podobnie wygląda sytuacja w przypadku narkotyków – tu również można stracić prawo jazdy. Już jednorazowe wykrycie substancji psychoaktywnych kończy się mandatem w wysokości 528,50 €, 2 punktami karnymi oraz zakazem prowadzenia na 1 miesiąc. Kary za recydywę są identyczne jak w przypadku alkoholu.
Brak winiety ekologicznej (Umweltplakette)
W wielu niemieckich miastach wprowadzono tzw. strefy ekologiczne (Umweltzonen), do których można wjechać wyłącznie pojazdem oznaczonym odpowiednią plakietką. Jej brak oznacza automatyczny mandat w wysokości 128,50 €, niezależnie od tego, czy auto spełnia normy emisji spalin. Obowiązek dotyczy także samochodów zagranicznych, zatem odnosi się również do polskich kierowców.
Używanie telefonu komórkowego podczas jazdy
Kolejnym często spotykanym wykroczeniem jest używanie telefonu komórkowego podczas jazdy. Niemieckie przepisy mówią jasno – kierowca nie może trzymać w ręku telefonu ani innego urządzenia elektronicznego. Dozwolone są jedynie systemy głośnomówiące lub uchwyty.
Za złamanie tego zakazu grozi mandat w wysokości 128,50 € oraz 1 punkt karny, przy czym kary mogą być jeszcze wyższe w przypadku sprowadzenia zagrożenia (178,50 € + 2 punkty karne) lub szkód materialnych (228,50 € + 2 punkty karne), z możliwością czasowego zakazu prowadzenia pojazdu przez okres jednego miesiąca.
Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4
Dodatkowe koszty i konsekwencje
Punkty karne (Punkte in Flensburg) – jak działają i za co są przyznawane?
W Niemczech funkcjonuje centralny system punktów karnych, prowadzony we Flensburgu. Każde poważniejsze wykroczenie drogowe skutkuje przyznaniem określonej liczby punktów, np.:
- Przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 21–25 km/h – 1 punkt karny.
- Jazda pod wpływem alkoholu (0,5-1,09 promila) – 2 punkty karne.
- Przejazd na czerwonym świetle – 1 punkt karny.
Czy punkty karne w Niemczech wygasają?
Punkty gromadzą się w systemie i mają charakter czasowy, przy czym czas wygaszenia punktów zależy od ich ilości oraz rodzaju wykroczenia:
- 1 punkt karny wygasa po upływie 2,5 roku od popełnienia wykroczenia;
- 2 punkty karne – po upływie 5 lat;
- 3 punkty karne – po upływie 10 lat.
Całkowite usunięcie punktów karnych przypisanych do konta kierowcy następuje po tzw. okresie przejściowym, który trwa kolejne 12 miesięcy od momentu ich wygaśnięcia.
Po "uzbieraniu" najpierw 4, a potem 6 punktów karnych, kierowca otrzymuje ostrzeżenie, natomiast zebranie 8 punktów karnych skutkuje utratą prawa jazdy.
Sprawdź też: Punkty karne. Kasowanie i wszystko, co musisz o tym wiedzieć
Procedury i terminy
Jakie są zasady doręczania mandatów polskim kierowcom?
Mandaty wystawione w Niemczech dla kierowców z Polski są zwykle przesyłane pocztą na adres zameldowania w Polsce. Jest to możliwe na mocy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2015/413, która ustanawia zasady transgranicznej wymiany danych dotyczących przestępstw i wykroczeń drogowych. Dzięki temu zagraniczne służby wiedzą, na jaki adres mają dostarczyć ewentualny mandat.
Za doręczenie odpowiada niemiecki organ administracyjny lub zewnętrzna firma współpracująca z lokalnym urzędem. Mandat zawiera wszystkie niezbędne informacje: opis wykroczenia, wysokość kary, punkty karne oraz dane do wpłaty.
Zwykle istnieje możliwość opłacenia mandatu elektronicznie – potrzebne informacje znajdują się w korespondencji. W przypadku poważniejszych wykroczeń możliwe jest wezwanie do stawienia się w Niemczech lub współpraca polskiej policji w celu egzekucji kary.
Terminy płatności i co się dzieje w przypadku braku zapłaty
W przypadku polskich kierowców, którzy otrzymali mandat drogą pocztową, termin zapłaty powinien znajdować się bezpośrednio w korespondencji. Standardowy termin zapłaty mandatu wynosi zazwyczaj 2-4 tygodnie od daty doręczenia. Jeśli kierowca nie uiści należności w tym czasie:
- Organ niemiecki wysyła przypomnienie wraz z dodatkowymi kosztami administracyjnymi.
- Po dalszym braku zapłaty sprawa może trafić do polskiego komornika – zgodnie z unijnymi zasadami egzekucji kar administracyjnych.
- W skrajnych przypadkach niewywiązanie się z płatności może skutkować dodatkowymi sankcjami, np. zatrzymaniem pojazdu podczas wjazdu do Niemiec lub zwiększeniem wysokości grzywny.
Możliwość odwołania się od mandatu
Polski kierowca ma prawo odwołać się od mandatu w Niemczech. Procedura wygląda następująco:
- W mandacie podane są dane kontaktowe organu, do którego można złożyć Widerspruch (sprzeciw).
- Odwołanie należy złożyć w określonym terminie – zwykle 14 dni od daty doręczenia.
- W odwołaniu można wskazać okoliczności łagodzące lub konkretne dowody na brak winy.
- Organ rozpatruje sprzeciw i wydaje decyzję, która może utrzymać, zmniejszyć lub uchylić mandat.
Odwołanie nie wstrzymuje obowiązku zapłaty, chyba że organ wyraźnie udzieli takiej zgody.
Nie zapomnij o ważnym ubezpieczeniu
Pamiętaj, że każdy pojazd musi posiadać ważne ubezpieczenie OC. Dobrym pomysłem jest również wykupienie dodatkowej polisy AC (Autocasco), która pokryje koszty szkód powstałych w ruchu drogowym, szkód parkingowe oraz wywołanych działaniem osób trzecich czy sił natury.
Wybierając AC w LINK4, zyskujesz szeroki zakres ochrony w formule All Risks, co oznacza, że ubezpieczony otrzyma odszkodowanie za szkodę w pojeździe, która powstanie na skutek wszelkich nagłych i nieprzewidzianych zdarzeń, poza tymi wskazanymi jako wyłączenia w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). Sam też decydujesz o sposobie likwidacji szkody. Możesz wybrać jeden z trzech wariantów:
- ASO – w jego ramach naprawisz samochód w Autoryzowanej Stacji Obsługi,
- WARSZTAT – naprawisz auto w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
- KOSZTORYS – po otrzymaniu odszkodowania naprawisz wóz we własnym zakresie.
Dodatkowo możesz poszerzyć zakres wariantów ASO i WARSZTAT o dodatkową opcję Auto zastępcze. Dzięki temu LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na okres do 7 dni, gdy Twoje auto będzie wymagało naprawy w warsztacie po wypadku.
Zachęcamy również do rozmowy z naszym doradcą pod numerem telefonu (22) 444 44 23 lub osobistego spotkania się z agentem współpracującym z LINK4. Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zostaw numer – oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Podsumowanie
Jak widzisz, niemiecki taryfikator mandatów jest bardzo rygorystyczny. Jako kierowca poruszający się po niemieckich drogach musisz pamiętać o różnicach w przepisach w porównaniu do Polski, w tym również limitach prędkości – mimo że na niemieckich autostradach takowe nie obowiązują.
Wysokość kar zależy od rodzaju wykroczenia, miejsca zdarzenia oraz okoliczności towarzyszących. Dodatkowo mandaty mogą wiązać się z punktami karnymi (Punkte in Flensburg), zakazem prowadzenia pojazdów (Fahrverbot) i wpływać na ubezpieczenie. Polscy kierowcy mają obowiązek płatności oraz możliwość odwołania się w określonym terminie.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jakie są mandaty w Niemczech z fotoradaru?
Mandaty zależą od przekroczenia prędkości i miejsca zdarzenia. W terenie zabudowanym za przekroczenie prędkości do 10 km/h ponad limit grozi mandat w wysokości 58,50 €, a powyżej 70 km/h – ponad 800 €. Dodatkowo obowiązują punkty karne, a rażące przekroczenie prędkości skutkuje zakazem prowadzenia pojazdów przez określony czas. Poza terenem zabudowanym kwoty są nieco niższe, ale tylko przy określonych przedziałach prędkości.
Co się stanie, gdy nie zapłacę mandatu w Niemczech?
Jeżeli nie uregulujesz należności, sprawa może trafić do polskiego komornika w ramach unijnych procedur egzekucji. Dodatkowo naliczane są koszty administracyjne, a w skrajnych przypadkach może dojść do utrudnień przy korzystaniu z pojazdu w Niemczech.
Po jakim czasie przyjdzie mandat z fotoradaru z Niemiec?
Zwykle mandat dociera pocztą na adres zameldowania w Polsce w ciągu kilku tygodni od zdarzenia. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że w niektórych przypadkach może to potrwać dłużej.
Czy wszystkie fotoradary w Niemczech mają lampę błyskową?
Nie wszystkie – niektóre niemieckie fotoradary działają dyskretnie, bez widocznej lampy, zwłaszcza w tunelach lub przy pasach ruchu o ograniczonej widoczności.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
