Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Holowanie automatu. Wszystko, co musisz o tym wiedzieć

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.

OC

AC

Assistance

NNW

Image
piktogram_tabelki_biznesman

OC

AC

Assistance

NNW

353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.

OC

AC

Assistance

NNW

Image
piktogram_tabelki_kobieta

OC

AC

Assistance

NNW

595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC

AC

Assistance

NNW

Image
piktogram_tabelki_mezczyzna

OC

AC

Assistance

NNW

723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 29 sek.

W ostatnich latach automatyczne skrzynie biegów zdobywają coraz większą popularność wśród polskich kierowców. Kupując samochód z automatem, należy pamiętać o tym, że zasady jego poprawnego użytkowania są inne niż w przypadku auta z ręczną skrzynią. Jedną z różnic jest m.in. holowanie automatu.

Holowanie automatu – co warto wiedzieć?

  • Holowanie pojazdu z automatyczną skrzynią biegów wymaga szczególnej ostrożności, jeśli zależy Ci na długiej żywotności pojazdu,
  • Ryzyko wiążące się z holowaniem automatu to przede wszystkim zatarcie skrzyni biegów, do którego dochodzi, gdy ta nie jest smarowana olejem,
  • Samochód w automacie można holować tylko w określonych przypadkach, np. po ustawieniu specjalnie do tego przeznaczonego trybu lub na neutralnym biegu,
  • Jeśli nie możesz spełnić tych warunków, a do tego auto ma uszkodzenia uniemożliwiające sterowanie nim podczas holowania (np. niesprawne hamulce lub układ kierowniczy), lepiej wezwać lawetę i zdać się doświadczenie profesjonalistów,
  • Podczas holowania należy poruszać się z niewielką prędkością i stosować się do obowiązujących zasad, np. mieć włączone światła pozycyjne i umieścić trójkąt ostrzegawczy z tyłu holowanego auta.

Użytkowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów niesie ze sobą wiele plusów. Jednym z nich jest duża wygoda i podniesienie komfortu podróży autem wyposażonym w ten rodzaj przekładni. Skrzynia samodzielnie dobiera przełożenia w zależności od aktualnej sytuacji i warunków na drodze, dzięki czemu kierowca może skupić się na samej jeździe. Co więcej, przy automatycznej skrzyni biegów nie ma potrzeby obsługiwania sprzęgła – auto rusza samodzielnie po naciśnięciu pedału gazu, co znacznie ułatwia jazdę w miejskich korkach.

Rozwiązanie to ma też rzecz jasna swoje minusy. Należy pamiętać o regularnej wymianie oleju w przekładni. Koszty ewentualnej naprawy automatu będą też znacznie wyższe niż w przypadku skrzyni ręcznej. Trzeba również mieć świadomość tego, że w pewnych sytuacjach ze skrzynią automatyczną nie należy postępować tak, jak z manualną. Należy do nich m.in. holowanie samochodu z automatem. Z naszego artykułu dowiesz się, czy można holować automat oraz jak przeprowadzić taką procedurę poprawnie.

Dlaczego holowanie pojazdu z automatyczną przekładnią wymaga szczególnej ostrożności?

W przypadku samochodu wyposażonego w manualną skrzynię biegów procedura holowania jest stosunkowo prosta – wystarczy połączyć dwa samochody za pomocą linki holowniczej, a w tym holowanym wrzucić bieg neutralny. W taki sposób możesz dostarczyć niesprawny pojazd do mechanika przy pomocy drugiego wozu, bez konieczności wzywania pomocy drogowej.

Co w sytuacji, gdy Twój pojazd jest wyposażony w automat? Czy można holować samochód z automatyczną skrzynią biegów? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Niektórzy producenci kategorycznie zabraniają takiego działania. Dlaczego? Jest to związane z budową i zasadą działania skrzyni automatycznej. W automacie koła zawsze są połączone z przekładnią, co sprawia, że przy holowaniu jest ona zmuszona do pracy. Gdy dzieje się to przy wyłączonym silniku, pompa oleju nie spełnia swojej funkcji i nie zapewnia smarowania oraz chłodzenia. Może to prowadzić do szybkiego przegrzania, zatarcia i uszkodzenia skrzyni biegów. W dalszej perspektywie będzie to oznaczać:

  • wysokie koszty naprawy,
  • brak możliwości skorzystania z gwarancji lub roszczeń serwisowych – większość producentów zastrzega w instrukcji pojazdu z automatyczną skrzynią biegów, że można go holować,
  • trudności ze sprzedażą auta w przyszłości ze względu na uszkodzenia skrzyni biegów lub ślady przeprowadzonych napraw, które wpływają na żywotność tego podzespołu.

Dowiedz się też: Czym jest czarna skrzynka w samochodzie? Odpowiadamy

Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4

  • AC
    Ubezpieczenie AC (Autocasco)

    Opcjonalne ubezpieczenie samochodu w wariancie ALL RISK, które chroni Twoje auto od następstw różnych zdarzeń, np. uszkodzenia na skutek wypadku, działania sił natury czy w razie kradzieży.

  • assistance
    Ubezpieczenie Assistance

    Szukasz sposobu na komfortową podróż dla Ciebie i Twoich bliskich? Z ubezpieczeniem Assistance zapewnisz sobie ochronę ubezpieczeniową, obejmującą organizację i pokrycie kosztów pomocy technicznej, samochodu zastępczego, pomocy w podróży oraz pomocy informacyjnej. Wybierz jeden z 3 wariantów i ciesz się spokojem!

  • szyby 24
    Ubezpieczenie szyb samochodowych

    Przydatne ubezpieczenie, jeśli zajdzie konieczność naprawy lub wymiany szyby, która została uszkodzona w wypadku lub kolizji, a także na skutek działania osób trzecich i sił natury.

    Jak holować auto z automatyczną skrzynią biegów?

    Biorąc pod uwagę powyższe ryzyka, przed rozpoczęciem holowania automatu najważniejsze jest zapoznanie się instrukcją obsługi samochodu. Niektóre skrzynie automatyczne wyposażone są w specjalne tryby pracy, które rozłączają koła i przekładnię, w ten sposób umożliwiając holowanie pojazdu bez ryzyka uszkodzenia samej skrzyni.

    Skorzystanie z tego rozwiązania powinno rozwiązać problem i umożliwić Ci przeprowadzenie samodzielnego holowania bez wzywania lawety. Z myślą o stanie technicznym skrzyni biegów przed przystąpieniem do działania koniecznie skontroluj też poziom oleju. Jeżeli będzie go zbyt mało, to nawet na krótkim dystansie może to okazać się groźne w skutkach.

    Jeżeli Twój samochód nie ma wspomnianej wyżej opcji, a jego holowanie jest konieczne, to musisz przesunąć lewarek skrzyni biegów w pozycję N. Choć nie jest to idealne rozwiązanie, stanowi to najmniejsze zagrożenie dla tego podzespołu. Holowanie automatu w innym trybie spowoduje jego pewne uszkodzenie. Problem polega jednak na tym, że aby przełączyć skrzynię w tryb neutralny, konieczna jest praca silnika. Jeżeli Twój samochód został unieruchomiony przez awarię silnika, to zmiana trybu pracy skrzyni nie będzie możliwa, a co za tym idzie, również samo holowanie nie może mieć miejsca.

    Czy automat można holować po spełnieniu wszystkich wymienionych wyżej warunków? W ostateczności tak, ale nie należy robić tego często. Pamiętaj również o tym, że w trakcie tego procesu nie można przekraczać prędkości 30 km/h. Koniecznie skróć też trasę do niezbędnego minimum, udając się do najbliższego warsztatu. Holowanie samochodu z automatem w żadnym wypadku nie powinno przekroczyć odległości 50 km. 

    Przeczytaj również: Montaż haka holowniczego. Jak to zrobić? Wyjaśniamy!

    Holowanie auta z automatem – kiedy konieczna jest laweta?

    Holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest możliwe jedynie przy pracującym silniku. Dlaczego to tak istotne? Gdy jednostka napędowa jest ruchu, przekładnia przez cały czas jest smarowana. Jeżeli silnik nie pracuje, a koła kręcą się – jak ma to miejsce podczas holowania samochodu z automatyczną skrzynią biegów – to może dojść do jej szybkiego zatarcia i uszkodzenia.

    Jakie masz zatem opcje, gdy nie możesz uruchomić jednostki napędowej swojego auta z automatyczną skrzynią? W takiej sytuacji holowanie jest możliwe jedynie z wykorzystaniem holownika wyposażonego w specjalny podnośnik. Jest on w stanie unieść oś napędową nad powierzchnię drogi w taki sposób, by nie miała z nią kontaktu. Wtedy podczas holowania kręcą się jedynie te koła, które nie są napędzane. Rzecz jasna takiego podnośnika można użyć jedynie do holowania aut z napędem na jedną oś. W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią i stałym napędem na cztery koła nie jest to możliwe.

    Najpewniejszym i najbezpieczniejszym sposobem na transport niesprawnego samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest laweta. Warto z niej skorzystać nie tylko w sytuacji, gdy nie możesz uruchomić silnika, ale również po kolizji. W jej trakcie mogło dojść do uszkodzenia osi napędowych lub innych elementów, co doprowadzi do uszkodzenia przekładni podczas holowania. 

    Wezwanie lawety będzie również dobrym wyborem, jeśli zauważysz większy wyciek w okolicach skrzyni. Jeżeli z przekładni wyciekł olej, to próba jazdy lub holowania samochodu z automatyczną skrzynią biegów może skończyć się całkowitym jej zniszczeniem.

    Zostaw numer - oddzwonimy

    i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

    Zasady samodzielnego holowania samochodu

    Na koniec warto przedstawić ogólne zasady dotyczące holowania samochodu – z automatyczną skrzynią biegów i manualną. Dzięki temu nie tylko nie uszkodzisz przekładni, ale też nie stworzysz zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego oraz unikniesz mandatu.

    Bardzo często można spotkać się z mylnym założeniem dotyczącym świateł awaryjnych. W żadnym przypadku nie powinno się ich włączać w trakcie holowania. Samochód holowany obejmują te same przepisy, co pojazdy poruszające się normalnie po drodze. To oznacza, że włączone światła awaryjne uniemożliwiają holowanemu sygnalizowanie zamiaru skrętu, co może wprowadzać innych kierowców w błąd i prowadzić do groźnych sytuacji.

    Z tego powodu dopuszczalne są tylko światła pozycyjne. Dla zwiększenia widoczności pojazdu należy też umieścić z tyłu trójkąt ostrzegawczy. W pojeździe holującym wymagane są natomiast światła mijania, niezależnie od warunków pogodowych.

    Lina holownicza, którą połączone są pojazdy, powinna mieć od 4 do 6 metrów długości. Należy przymocować jej zaczepy do haka holowniczego lub ucha holowniczego – nie do zderzaka czy wahaczy. Przy połączeniu giętkim odległość od pojazdu holowanego musi mieścić się w przedziale 4-6 metrów. Przy połączeniu sztywnym muszą to być 3 metry.

    Holowanie wymaga rzecz jasna sprawnego układu kierowniczego oraz hamulcowego w pojeździe, który jest ciągnięty na linie holowniczej. Warto również pamiętać o limicie prędkości, którym objęte są samochody uczestniczące w holowaniu. W obszarze zabudowanym ograniczenie to wynosi 30 km/h, a poza nim 60 km/h. Istotne jest też to, że w pojeździe holowanym i holującym muszą znajdować się osoby mające uprawnienia do ich prowadzenia.

    Zobacz także: Co to jest ESP i jak działa? Wyjaśnia ekspert

    Holowanie automatu – kilka słów na koniec

    Mamy nadzieję, że po przeczytaniu naszego artykułu wiesz już, czy można holować automat. Odpowiedź na to pytanie nie jest tak łatwa i oczywista jak mogłoby się wydawać. Holowanie pojazdu z przekładnią automatyczną jest w wielu przypadkach możliwe, ale należy pamiętać o przestrzeganiu kilku zasad oraz zaleceń producenta, które znajdziesz w instrukcji pojazdu. To właśnie w niej umieszcza się informacje o tym, czy można holować automat oraz jakie warunki trzeba spełnić, by wiązało się to z jak najmniejszym ryzykiem.

    Pamiętaj, że najlepszym i najbezpieczniejszym sposobem na transport uszkodzonego pojazdu z automatyczną skrzynią biegów jest laweta lub w przypadku aut z napędem na jedną oś – holownik wyposażony w specjalny podnośnik.

    Równie ważne, jak znajomość zasad dotyczących holowania automatu, jest posiadanie ważnego OC. Jest to obowiązkowe ubezpieczenie dla każdego samochodu. Zapoznaj się z ofertą LINK4 – sprawdź kalkulator OC dostępny na stronie, aby obliczyć wysokość składki.

    W LINK4 dostępne są również inne ubezpieczenia dobrowolne, które pomogą poprawić Twoje poczucie bezpieczeństwa na drodze. Wykupując AC, ubezpieczasz się na wypadek uszkodzenia i kradzieży pojazdu. Wybierając Autocasco w LINK4, masz do wyboru trzy warianty likwidacji szkody:

    • ASO – naprawisz pojazd w autoryzowanej stacji obsługi (ASO);
    • KOSZTORYS – otrzymasz odszkodowanie na podstawie wyceny szkody przez rzeczoznawcę i naprawisz auto we własnym zakresie;
    • WARSZTAT – naprawisz samochód w warsztacie nieautoryzowanym.

    W wariantach ASO i Warsztat masz też możliwość poszerzenia zakresu o dodatkowo płatną opcję Auta zastępczego. W jej ramach LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na okres do 7 dni w sytuacji, kiedy Twój wóz ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy.

    Więcej informacji dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych otrzymasz telefonicznie (22 444 44 23) lub spotykając się z agentem współpracującym z LINK4.

    Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

    Zobacz też: OC KIA Ceed, OC KIA Sportage

    Przeczytaj podobne wpisy

    FAQ – najczęściej zadawane pytania

    Czy można holować samochód w automacie?

    Z zasady, w większości przypadków producenci samochodów odradzają holowanie samochodu z automatyczną przekładnią. Wynika to z tego, że nietrudno o jej zatarcie, gdy silnik nie jest uruchomiony i nie dochodzi do smarowania. Jest to jednak możliwe w określonych sytuacjach, np. wtedy, gdy auto ma specjalny tryb pracy pozwalający na to, by holować automat. W ostateczności i na niewielkim dystansie można zdecydować się na ten proces, jeśli skrzynia biegów jest ustawiona w pozycji neutralnej.

    Czy automatyczna skrzynia biegów nadaje się do holowania?

    Tylko w określonych przypadkach. Najlepiej jednak nie ryzykować i zdać się albo na lawetę, albo na specjalny holownik z podnośnikiem kół, który uniemożliwia ich kontakt z podłożem.

    Jakich aut nie można holować?

    Zabronione jest holowanie pojazdów z niesprawnymi hamulcami, niedziałającym układem kierowniczym, a także unieruchomionym silnikiem w sytuacji, gdy hamulce są od niego zależne. Prawo zakazuje także holowania auta z przyczepą lub naczepą, jak również na autostradzie. Na drogach tego typu dopuszczalne jest to tylko przy użyciu lawety i to do najbliższego zjazdu. Specjalnych zasad należy przestrzegać przy holowaniu pojazdu z automatyczną przekładnią i z zawieszeniem pneumatycznym lub hydropneumatycznym.

    Jaka skrzynia biegów jest najlepsza do holowania?

    Najłatwiej holuje się pojazdy z manualną skrzynią biegów. W ich przypadku wystarczy stosować się do podstawowych zasad i przepisów prawnych, aby uporać się z tym zadaniem – bez obawy o uszkodzenie auta czy stworzenie zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego.

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20