Dlaczego przybywa oleju w silniku i co robić w tej sytuacji?
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Chyba każdy kierowca wie o tym, że silnik, który zużywa zbyt wiele oleju, często zwiastuje problemy i wydatki dla właściciela związane z ich naprawą. Niebezpieczna może być również odwrotna sytuacja, w której przybywa oleju w silniku samochodu.
- Dlaczego przybywa oleju w silniku? Przyczyny
- Przybywa oleju w silniku – czym grozi za wysoki poziom oleju w silniku?
- Co robić gdy przybywa oleju w silniku?
- Już wiesz, dlaczego przybywa oleju w silniku!
- Nie zapomnij o ważnym ubezpieczeniu OC
- FAQ – odpowiedzi na pytania o to, dlaczego przybywa oleju silnikowego
Przybywający olej w silniku – co warto wiedzieć?
- Nadmiar oleju silnikowego może skutkować uszkodzeniem katalizatora, spienianiem się oleju i utratą właściwości smarnych, a w efekcie brakiem odpowiedniej ochrony silnika przed tarciem, a także zwiększeniem ciśnienia w układzie smarującym i rozszczelnieniem tego podzespołu,
- Nadmiar oleju w silniku wynika z tego, że trafia do niego inny płyn eksploatacyjny, np. chłodniczy albo paliwo, co sprawia, że pozornie wzrasta poziom oleju,
- Do przyczyn przybywania oleju silnikowego należą przede wszystkim: uszkodzenie uszczelki pod głowicą, zużycie i wyeksploatowanie silnika, problemy z wypalaniem się filtra DPF w silniku diesla, zużycie pierścieni tłokowych, wymiana oleju na ciepłym silniku,
- Gdy przyczyną przybywania oleju w silniku diesla jest nieprawidłowa praca filtrów DPF, należy wymienić olej wraz z filtrami. Jeśli powodem jest obecność płynu chłodniczego w oleju, rozwiązaniem problemu jest zazwyczaj wymiana uszczelki pod głowicą. Gdy za nadmiar oleju odpowiada obecność paliwa, konieczny może być remont silnika i wymiana pierścieni tłokowych.
O ile zużywanie oleju silnikowego przez niektóre jednostki napędowe jest naturalne i wynika ze sposobu, w jaki zostały zaprojektowane i zbudowane, o tyle sytuacja, w której przybywa oleju w silniku diesla lub benzynowym niemal zawsze oznacza mniejszą, lub większą jego usterkę.
Jak dochodzi do sytuacji, w której przybywa oleju w silniku w samochodzie? Nie jest to oczywiście spowodowane jego nagłym namnożeniem. Pozorne przybywanie oleju w silniku DPF lub bez niego jest wywołane przedostawaniem się do środka innego smarnego płynu eksploatacyjnego. Jeżeli chcesz poznać więcej szczegółów na temat tego, dlaczego przybywa oleju w silniku benzynowym lub diesla oraz dowiedzieć się, jak sobie radzić z tym zjawiskiem, to zapraszamy Cię do dalszej części naszego artykułu.
Przeczytaj również: Płukanie silnika. Kiedy i jak powinno się to robić?
Dlaczego przybywa oleju w silniku? Przyczyny
Tak jak wspomnieliśmy we wstępie, to, że przybywa oleju w dieslu lub benzynie nie oznacza tak naprawdę, że silnik nagle zaczął samoistnie produkować nowy olej. Zwiększanie się jego poziomu w jednostce napędowej spowodowane jest tym, że trafia do niego inny płyn eksploatacyjny, który wymieszany z olejem sprawia, że na pozór zwiększa się jego poziom.
Uszkodzona uszczelka pod głowicą
To, że przybywa oleju w silniku diesla bez DPF, może świadczyć o sytuacji, w której trafia do niego płyn chłodniczy. Dlaczego tak się dzieje? Najczęstszą przyczyną jest uszkodzona uszczelka pod głowicą. Choć wydawać by się mogło, że usterka ta jest dość „groźna”, to jednak jest ona stosunkowo prosta do usunięcia dla wykwalifikowanego i doświadczonego mechanika.
W jaki sposób możesz rozpoznać, że to właśnie uszkodzona uszczelka pod głowicą odpowiada za przybywanie oleju w silniku diesla? Przede wszystkim oprócz zwiększania się poziomu środka smarnego, powinieneś również zaobserwować jednoczesne obniżanie się poziomu płynu chłodniczego. Dodatkowo olej silnikowy, w którym znajduje się płyn, będzie miał dużo jaśniejszy kolor.
Zużycie pierścieni tłokowych
Druga ciecz eksploatacyjna, która może powodować, że przybywa oleju w silniku benzynowym lub diesla to paliwo. Trafia ono do oleju w dwóch wypadkach: w przypadku zużytych i wyeksploatowanych silników w samochodach oraz w sytuacji, w której są problemy z wypalaniem się filtra DPF w silniku wysokoprężnym.
Dlaczego przybywa oleju w silniku diesla bez DPF o znacznym przebiegu? Najczęściej odpowiedzialne są za to zużyte pierścienie tłokowe, które przepuszczają niespalone paliwo, trafiające następnie do miski olejowej, gdzie miesza się ono ze środkiem smarnym. Problem z pierścieniami może powodować, że przybywa wspomnianego płynu w silniku benzynowym oraz w jednostkach wysokoprężnych.
Obecność paliwa w oleju można podobnie, jak w przypadku płynu chłodniczego, łatwo wykryć. Co prawda środek smarny nie zmienia wtedy swojego koloru, ale już po samym zapachu można wyczuć, że znajduje się w nim paliwo. Olej silnikowy ma wtedy również zdecydowanie niższą lepkość, co można rozpoznać, sprawdzając jego konsystencję poprzez kilka kropel pomiędzy palcami.
Przeczytaj także: Jak szybko rozgrzać silnik benzynowy i diesla zimą? Poradnik kierowcy
Nieprawidłowe wypalanie filtra DPF
Jaka jest najczęstsza przyczyna tego, że przybywa oleju w silniku diesla? DPF, czyli filtr cząstek stałych jest w tym wypadku najczęstszym winowajcą. Dotyczy to rzecz jasna jedynie nowszych silników wysokoprężnych, które wyposażone są w filtr tego rodzaju. W jaki sposób przyczynia się on do zwiększania się poziomu oleju?
Jest to spowodowane nieprawidłowościami w procesie wypalania filtra DPF, który ma miejsce co jakiś czas. W jego trakcie komputer zwiększa dawkowanie paliwa, które nie jest spalane w komorach spalania, a trafia do filtra cząstek stałych, gdzie ma wspomagać proces jego wypalania. Trwa on zwykle kilka minut. Jeżeli kierowca przerwie go i zgasi silnik, to dodatkowa dawka paliwa trafi to miski olejowej, zwiększając tym samym poziom oleju.
Wymiana oleju na ciepłym silniku
Jaka jest inna przyczyna tego, że w silniku przybywa oleju? Może nią być wymiana płynu na ciepłym silniku. Należy wymieniać go jedynie na zimnym silniku, co pozwala ocenić rzeczywisty jego poziom. Niestety, nie wszyscy o tym wiedzą i dokonują wymiany na rozgrzanym silniku, czego skutkiem może być wlanie zbyt dużej ilości oleju.
Przybywa oleju w silniku – czym grozi za wysoki poziom oleju w silniku?
Wiesz już, dlaczego przybywa oleju w silniku diesla lub benzynowym. Czym grozi takie zjawisko i czy jest to powód do niepokoju? Rozrzedzony przez paliwo lub płyn chłodniczy olej traci swoje właściwości smarne, przez co nie zapewnia już jednostce napędowej należytej ochrony przed tarciem.
Omawiana sytuacja może być również niebezpieczne z jeszcze jednego powodu. Jeżeli poziom oleju w silniku przekroczy maksymalną, dopuszczalną wartość to skutki dla jednostki napędowej mogą być równie poważne, co jazda ze zbyt niskim poziomem środka smarnego. Jego wysoki poziom wpływa na zwiększenie ciśnienia w układzie smarującym, co może doprowadzić to rozszczelnienia silnika. W przypadku silników wysokoprężnych może nawet dojść do bardzo niebezpiecznego zjawiska zwanego rozbieganiem się silnika.
Zbyt duża ilość oleju może też skutkować jego spienianiem się, co również redukuje jego właściwości, w tym przede wszystkim zdolność do smarowania. Efektem może być szybsze zużywanie się podzespołów jednostki napędowej oraz większe tarcie.
Innym skutkiem wspomnianej sytuacji, może być również uszkodzenie katalizatora, co wiąże się nie tylko z awarią auta, ale też wysokimi kosztami jej usunięcia.
Z tego powodu należy regularnie kontrolować stan oleju w silniku samochodu i pilnować, by nie był on ani za niski, ani za wysoki. Jeżeli przybywa oleju w dieslu, a jego stan nieznacznie przekroczy maksymalny poziom, to nie jest to powód do niepokoju. Dopiero znaczne przekroczenie stanu maksymalnego np. o 0,5 l może mieć poważne konsekwencje dla silnika.
Sprawdź także: Czy można mieszać oleje silnikowe? Podpowiadamy!
Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4
Co robić gdy przybywa oleju w silniku?
Jakie możliwości działania ma właściciel auta, w którym przybywa oleju w silniku diesla? DPF, tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, jest w tym wypadku pierwszym podejrzanym. Jeżeli ostatnio użytkujesz swój samochód na krótkich trasach, przez co proces regeneracji filtra DPF był często przerywany, to nie musisz się martwić. Wystarczy, że wymienisz olej wraz z filtrami i zmienisz swoje nawyki użytkowania samochodu tak, by DPF mógł się regularnie i w sposób nieprzerwany wypalać.
Co jednak w przypadku, w którym próbujesz ustalić, dlaczego przybywa oleju w silniku benzynowym? W takiej sytuacji rzecz jasna DPF nie może być przyczyną. Jeżeli stwierdzisz w oleju obecność płynu chłodniczego, to niestety czekać Cię będzie wymiana uszczelki pod głowicą. Jest to stosunkowo prosta naprawa, jednak musisz być przygotowany na spory wydatek. Ciężko usunąć tę awarię w kwocie nieprzekraczającej 1000 zł.
Co jednak w przypadku, w którym to nie płyn chłodniczy, a paliwo odpowiada za zwiększanie się poziomu oleju w silniku benzynowym? W takiej sytuacji konieczny będzie remont silnika w samochodzie i wymiana pierścieni na tłokach. Jest to poważna naprawa, której nie wykonasz w pierwszym lepszym warsztacie, dlatego musisz być gotowy na koszty sięgające zwykle kilku tysięcy złotych.
Już wiesz, dlaczego przybywa oleju w silniku!
Współcześnie najczęstszą przyczyną tego, dlaczego przybywa oleju w silniku diesla, jest filtr DPF. Używanie auta z silnikiem diesla na krótkich dystansach lub w warunkach miejskich sprawia, że dodatkowa dawka paliwa, która miała trafić do filtra cząstek stałych i wspomóc jego wypalanie, trafia do miski olejowej wskutek przerwania całego procesu.
W przypadku silników benzynowych najczęstsze przyczyny zwiększania się poziomu oleju to uszkodzona uszczelka pod głowicą lub nadmiernie zużyte pierścienie tłokowe. W pierwszej sytuacji poziom oleju podnosi trafiający do niego płyn chłodniczy. W drugim – spływająca po ściankach cylindra benzyna. Oba te problemy mogą też rzecz jasna dotyczyć samochodów z silnikami wysokoprężnymi.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Nie zapomnij o ważnym ubezpieczeniu OC
Zadbaj nie tylko o stan techniczny swojego pojazdu, ale także o to, by posiadał ważne ubezpieczenie OC. Dlatego sprawdź ofertę LINK4, odwiedzając stronę www.link4.pl. Znajdziesz na niej kalkulator, który umożliwi Ci poznanie wysokości składki ubezpieczenia bez wychodzenia z domu. O ofercie warto też porozmawiać bezpośrednio z doradcami pod numerem 22 444 44 23 lub spotykając się z agentem współpracującym z LINK4.
Sprawdź również inne ubezpieczenia komunikacyjne dostępne w LINK4. Oprócz OC, w ofercie ubezpieczyciela znajdziesz też m.in. Assistance, NNW i Autocasco. Dzięki Autocasco w LINK4 zyskasz szeroki zakres ochrony w formule All Risks, co oznacza, że otrzymasz odszkodowanie za wszystkie zdarzenia, poza tymi wskazanymi jako wyłączenia w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). Masz także możliwość wyboru sposobu likwidacji szkody spośród trzech wariantów:
- ASO – naprawa samochodu odbędzie się w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO),
- KOSZTORYS – po sporządzeniu wyceny szkody przez rzeczoznawcę otrzymasz odszkodowanie i naprawisz auto we własnym zakresie,
- WARSZTAT – naprawa odbędzie się w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym.
Dodatkowo warianty WARSZTAT i ASO możesz rozszerzyć o opcję Auto zastępcze. Dzięki temu LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na okres do 7 dni, gdy Twój pojazd będzie wymagał naprawy po wypadku.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
FAQ – odpowiedzi na pytania o to, dlaczego przybywa oleju silnikowego
Co zrobić, gdy przybywa oleju w silniku?
Jedną z częstych przyczyn zbyt dużej ilości oleju w silniku diesla jest nieprawidłowa praca filtrów DPF. Jeśli jeździsz samochodem na krótkich dystansach, proces wypalania filtra może być często przerywany. W takiej sytuacji zwykle wystarczy wymienić olej silnikowy wraz z filtrami, jak również zmienić nawyki użytkowania auta.
W przypadku silników benzynowych za zbyt wysoki poziom oleju może odpowiadać obecność w nim płynu chłodniczego. W takiej sytuacji najpewniej konieczna będzie wymiana uszczelki pod głowicą. Natomiast gdy do oleju silnikowego przedostaje się paliwo, prawdopodobnie konieczny będzie remont jednostki napędowej oraz wymiana pierścieni na tłokach.
Jeżeli nie wiesz, co może być przyczyną tego, że w silniku przybywa oleju, najlepiej oddaj samochód do warsztatu, aby zdiagnozować i usunąć usterkę, przywracając optymalną wydajność i sprawność jednostki napędowej.
Jak sprawdzić czy paliwo dostaje się do oleju?
Obecność paliwa w oleju silnikowym można wykryć po charakterystycznym zapachu. Warto też sprawdzić konsystencję oleju silnikowego. Jego lepkość jest mniejsza, co można poznać, nakładając kilka kropli płynu na palce i sprawdzając ich konsystencję.
Co powoduje nadmiar oleju w silniku?
Nadmiar oleju w silniku jest spowodowany obecnością paliwa lub płynu chłodniczego, przez co wydaje się, że poziom oleju wzrasta. Mogą one wpływać do silnika na skutek m.in. uszkodzenia uszczelki pod głowicą, problemów z wypalaniem się filtra DPF w silniku diesla, nadmierną eksploatacją i zużyciem silnika, wymianą oleju na ciepłym silniku bądź zużyciem pierścieni tłokowych.
Czy można odciągać olej przez bagnet?
Tak, można odciągnąć olej przez otwór po bagnecie. Najpierw poczekaj na zimnym silniku przez ok. 3 godziny, aż cały olej spłynie do miski olejowej. Później podnieś maskę samochodu i wyjmij bagnet. W otwór po bagnecie włóż cewnik (lub rurkę) i nałóż go na końcówkę strzykawki. Rozpocznij odciąganie zbyt dużej ilości oleju strzykawką.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
