Diesel czy benzyna – który silnik wybrać?
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Szukasz nowego samochodu? Sprawdź, jakie są podstawowe różnice w budowie silnika benzynowego i Diesla. Dowiedz się, który jest bardziej opłacalny w eksploatacji, mniej awaryjny i który pozwala na większe oszczędności finansowe.
Diesel czy benzyna – co warto wiedzieć?
- Silnik benzynowy ma układ zapłonowy, w którym wytwarzana jest iskra, a później zapłon. Silnik napędzany Dieslem nie ma takiego układu i jest uruchamiany przez sprężanie i nagrzewanie się powietrza do takiej temperatury, aby umożliwiła ona samoczynny zapłon po wprowadzeniu paliwa.
- Te pierwsze mają prostszą konstrukcję, przez co uznawane są za mniej awaryjne. Zazwyczaj szybciej się też rozgrzewają.
- Jednostki wysokoprężne mają zwykle mniejsze spalanie paliwa niż silniki z napędem benzynowym, a także mniejszą moc. Podczas niskich, ujemnych temperatur mogą mieć problemy z uruchomieniem. Cechują się natomiast lepszą wydajnością.
- Diesel jest polecany na dłuższe trasy, natomiast druga opcja sprawdza się lepiej podczas częstej jazdy w mieście.
Diesel czy benzyna? Wybór jednostki napędowej nie należy do najłatwiejszych. Oba ich rodzaje mają swoje zalety i wady, a decyzji nie ułatwiają liczne mity i subiektywne opinie właścicieli pojazdów, którzy eksploatują je w określony sposób (m.in. częsta jazda w długie trasy).
Musisz wiedzieć, że decyzja o zakupie Diesla, modelu benzynowego czy też samochodu elektrycznego bądź hybrydy powinna być uzależniona przede wszystkim od tego, w jaki sposób Ty planujesz używać auta. W tym artykule podpowiadamy, czym różnią się samochody wysokoprężne od benzynowych, jakie są ich wady i zalety. Wyjaśniamy podstawowe różnice w kwestii oszczędności, komfortu jazdy, ekologiczności i awaryjności.
Czym różni się silnik Diesla od benzyny?
Do największych różnic pomiędzy Dieslem a benzyną należy ta, w jaki sposób zapłonowi ulega mieszanka paliwowo-powietrzna. W silniku benzynowym znajduje się układ zapłonowy, w którym za pomocą świec zapłonowych wytwarzana jest iskra, a następnie zapłon.
Silnik Diesla (nazywany też wysokoprężnym) jest ma zapłon samoczynnym, co oznacza, że nie ma tu układu zapłonowego. W ich przypadku powietrze jest sprężane do takiego poziomu, aby jego temperatura umożliwiła samoczynny zapłon po wprowadzeniu mieszanki paliwa.
Ta z pozoru mała różnica, w rzeczywistości przekłada się na całkiem inne doznania z jazdy, wydajność, oszczędność, a także awaryjność silnika. Poniżej kilka informacji dotyczących tego, czym się różni Diesel od benzyny w eksploatacji.
Diesel czy benzyna? Awaryjność
Silniki benzynowe charakteryzują się prostszą konstrukcją, dlatego najczęściej uznaje się je za mniej awaryjne jednostki, co może przekładać się na niższe koszty serwisowania. W silnikach Diesla wykorzystuje się dodatkowe podzespoły (m.in. filtr DPF, turbosprężarka, koło dwumasowe), które są często przyczynami awarii. Należy też eksploatować je w określony sposób – przykładowo, nie jest zalecana częsta jazda na krótkich dystansach. Z tego powodu jest to konstrukcja mniej uniwersalna.
Zużycie paliwa
Silniki wysokoprężne najczęściej posiadają mniejsze spalanie niż jednostki paliwowe. Wynika to z ich wydajności – Diesel przekształca w pracę około 50% dostarczonego paliwa, natomiast modele benzynowe – około 38%. Silniki Diesla zapewniają też wysoki moment obrotowy już od najniższych obrotów, natomiast jednostki benzynowe muszą wejść na wyższe obroty, aby zapewnić taką samą efektywność.
Zobacz też: Ile można przejechać na rezerwie? Odpowiada ekspert
Benzyna a Diesel – ekologia
W tej kwestii pojawia się wiele plotek, które warto wyjaśnić. Wiele starych samochodów wyposażonych w silnik Diesla bez filtra cząstek stałych, znacznie przekracza dzisiejsze normy emisji spalin, w tym np. tlenków azotu. Konstrukcje wysokoprężne są jednak wciąż rozwijane i udoskonalane przez producentów, dlatego najnowsze silniki tego typu są porównywalne z jednostkami benzynowymi, a często lepsze dla środowiska – nawet obecnie wykorzystywany olej napędowy jest czystszy od benzyny.
Filtry cząstek stałych i inne nowoczesne podzespoły czuwają nad niską emisją spalin silników Diesla. Niestety, ich dostosowywanie do ciągle zmieniających się norm, jest trudniejsze niż w przypadku modeli benzynowych, czego skutkiem jest malejący udział tych jednostek w rynku samochodów konsumenckich. Przyszłością w tym przypadku są raczej silniki elektryczne, hybrydowe i – jeszcze przez długi czas – benzynowe.
Nie znaczy to jednak, że modele napędzane benzyną są ekologiczne. Ich dużą wadą jest wydalanie do atmosfery sporych ilości dwutlenku węgla.
Może Cię zainteresować
Diesel czy benzyna? Różnice w jeździe
Różnice między silnikami wysokoprężnymi a benzynowymi przekładają się też na wydajność i komfort jazdy.
Mniejsza moc silnika w Diesla
Samochody z silnikami Diesla przy podobnych pojemnościach co druga wspomniana opcja, mogą mieć mniej mocy. Za to jest ona dostępna przy znacznie niższych obrotach niż w silnikach z napędem benzynowym, co przekłada się m.in. na lepsze zachowanie podczas jazdy z dużym obciążeniem (załadunek, przyczepa) i rzadsze sięganie po lewarek zmiany biegów na dłuższych dystansach. Natomiast szerszy zakres obrotów w jednostkach benzynowych sprawia, że mogą lepiej radzić sobie podczas jazdy sportowej.
Szybsze rozgrzewanie silnika spalinowego benzynowego
Silniki Diesla rozgrzewają się znacznie wolniej niż benzynowe. Sprawia to, że nie są dobrym wyborem do pokonywania miejskich, krótkich tras i korków. Regularna jazda na nieodpowiednio rozgrzanym silniku grozi jego częstszymi awariami. Ta sama cecha staje się zaletą podczas jazdy na długich dystansach. Wolniejsze rozgrzewanie sprawia, że silnik Diesla znacznie trudniej jest przegrzać. Z tego powodu takie jednostki świetnie sprawdzają się podczas długiej jazdy ze stałą, wysoką prędkością utrzymywaną na niskich obrotach.
Auta wyposażone w silniki spalinowe benzynowe rozgrzewają się szybciej. Dlatego nawet krótkie postoje albo krótka jazda na jeszcze zimnym silniku są benzynie niestraszne. Z tej przyczyny auta napędzane tym sposobem wydają się lepszym wyborem do miasta.
Charakterystyczne dźwięki silnika Diesla
Silniki Diesla emitują charakterystyczny, głośny dźwięk. Jest on spowodowany detonacją, czyli momentem mieszania się oleju napędowego z powietrzem i jego gwałtownego spalania.
Problemy z uruchamianiem jednostki wysokoprężnej
W przypadku niskich, ujemnych temperatur może mieć on problem z uruchomieniem – ma to miejsce zwłaszcza w przypadku starszych aut. Wynika to z tego, że silnik wysokoprężny podczas rozruchu stawia znacznie większy opór od jednostki benzynowej, przez co musi być spełnione więcej warunków: dobrej jakości paliwo, mocny akumulator, sprawny rozrusznik i układ wtryskowy. Jeśli którykolwiek z tych elementów nie będzie w pełni sprawny, to problemy z uruchomieniem silnika będą bardzo prawdopodobne.
Różnice w tankowaniu paliwa
Ostatnia różnica nie dotyczy bezpośrednio jazdy, lecz obsługi samochodu z silnikiem Diesla. Do pojazdu z takim silnikiem wlewamy olej napędowy (ON), dlatego należy tankować go innym pistoletem niż ten, którym tankuje się silnik benzynowy. Na szczęście w kwestii dostępności nie ma tu żadnych problemów – olej napędowy znajdziesz na każdej stacji benzynowej.
Jeśli wcześniej posiadałeś samochód z silnikiem benzynowym, to istnieje ryzyko pomylenia pistoletu przy dystrybutorze. Na szczęście pistolety na stacjach różnią się szerokością, więc umieszczenie złego pistoletu we wlewie jest utrudnione. Jeśli jednak dojdzie do takiej sytuacji, to jedynym rozwiązaniem jest nieuruchamianie silnika i wypompowanie niewłaściwego paliwa. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia jednostki napędowej. Naprawa może być bardzo kosztowna, a czasami wręcz niemożliwa.
Benzyna czy Diesel – który samochód jest bardziej oszczędny?
Co lepsze? Diesel czy benzyna? Sprawdź różnice w kwestii zużycia paliwa i oszczędności między jednostkami wysokoprężnymi a benzynowymi.
Większa wydajność silnika na olej napędowy
Silniki wykorzystujące olej napędowy, są bardziej wydajne od benzynowych odpowiedników. Przekłada się to na lepsze osiągi w trasie i mniejsze zużycie paliwa. Z tego powodu znajdują się one w zdecydowanej większości aut użytkowych – samochodach dostawczych, autobusach, ciężarówkach i ciągnikach. Ocena oszczędności danego silnika zależy przede wszystkim od jego wykorzystania.
Diesel – polecany na długie trasy
Jeśli poszukujesz wozu do regularnych wyjazdów na długie trasy lub przewożenia ciężkich ładunków, to oszczędniejszym rozwiązaniem będzie diesel. Silnik wysokoprężny zapewni Ci większą oszczędność, ale tylko w konkretnych zastosowaniach. Już sama cena pojazdów wyposażonych w taką jednostkę napędową zazwyczaj jest wyższa niż ich benzynowych odpowiedników.
Koszty eksploatacji Diesla i benzyny
Korzystanie z takiego auta wymaga odpowiedniej higieny jazdy – jazda na dłuższych dystansach, odczekanie po uruchomieniu silnika aż zimny olej rozprowadzi się po układzie napędowym, odczekanie po wyłączeniu rozgrzanego silnika. Jeśli nie będziemy stosować dobrych praktyk, to możemy doprowadzić do usterki.
W silniku wysokoprężnym znajduje się znacznie więcej dodatkowych podzespołów, które mogą się zepsuć, a których wymiana jest kosztowna. Pompa wysokiego ciśnienia, system oczyszczania spalin, turbosprężarka i inne podzespoły nie należą do najtańszych. Finalnie podwyższa to koszty eksploatacji takiego silnika.
Benzyna czy Diesel do miasta – co wybrać?
Za to, jeśli potrzebujesz samochodu miejskiego do codziennych dojazdów do pracy na krótkich odcinkach i rocznie nie pokonujesz więcej niż 20 000 km, to wybierz silnik benzynowy. Jego konstrukcja świetnie radzi sobie z tego rodzaju jazdą, co pozwoli Ci na dłuższą eksploatację bez usterek. Jeśli nadal nie wiesz co lepiej się sprawdzi – benzyna czy Diesel, przeanalizuj, do jakich zadań wykorzystasz nowy wóz.
Przeczytaj również: Gaz w samochodzie. Czy instalacja LPG się opłaca?
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Diesel czy benzyna. Podsumowanie
Diesel czy benzyna? Decyzja o wyborze rodzaju silnika zależy przede wszystkim od tego, do czego potrzebujesz pojazdu. Szukasz auta do jazdy w mieście? Wybierz benzynę. Poszukujesz samochodu do regularnych wyjazdów na długie trasy, a korzystanie z autostrad to Twoja codzienność? Zastanów się nad dieslem, bo w takim przypadku może być to bardziej oszczędne rozwiązanie.
Każda z tych konstrukcji ma również swoje wady. Silniki benzynowe gorzej znoszą upływ czasu, natomiast serwisy silników wysokoprężnych z reguły są droższe niż jednostek benzynowych.
Niezależnie od tego, czy jeździsz wozem z silnikiem Diesla, czy benzynowym, najważniejsze jest bezpieczeństwo. Pamiętaj o regularnych przeglądach technicznych, jedź ostrożnie i zgodnie z przepisami. W obu przypadkach niezbędne jest także ważne ubezpieczenie. W LINK4 kupisz obowiązkowe OC, a także dodatkowe ubezpieczeni takie, jak AC, czy NNW.
W czasie podróżowania na dystansach długich i krótkich może Ci się przydać wspomniane Autocasco. Wybierając AC w LINK4, zyskujesz szeroki zakres ochrony w formule All Risks, co oznacza, że ubezpieczony otrzyma odszkodowanie za szkodę w pojeździe, która powstanie na skutek wszelkich nagłych i nieprzewidzianych zdarzeń, poza tymi wskazanymi jako wyłączenia w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). Sam też decydujesz o sposobie likwidacji szkody. Możesz wybrać jeden z trzech wariantów:
- ASO – w jego ramach naprawisz samochód w Autoryzowanej Stacji Obsługi,
- WARSZTAT – naprawisz auto w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
- KOSZTORYS – po otrzymaniu odszkodowania naprawisz wóz we własnym zakresie.
Dodatkowo możesz poszerzyć zakres wariantów ASO i WARSZTAT o dodatkową opcję Auto zastępcze na czas naprawy. Dzięki temu LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na okres do 7 dni, gdy Twoje auto będzie wymagało naprawy w warsztacie po wypadku.
Możesz również skorzystać z naszego kalkulatora, aby wyliczyć swoją składkę. Oprócz tego zachęcamy również do rozmowy z naszym doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub spotkaniem z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
FAQ – odpowiedzi na pytania o wybór między silnikiem benzynowym a dieslem
Co lepiej kupić: Diesel czy benzynę?
Decyzja o zakupie pojazdu z silnikiem benzynowym bądź Dieslem powinna zależeć od sposobu używania pojazdu. Na przykład, jeśli potrzebujesz modelu miejskiego na krótkie dystanse, np. do codziennych dojazdów do pracy, postaw na silnik spalinowy benzynowy. Jeżeli natomiast podróżujesz na dłuższych dystansach, a rocznie pokonujesz ponad 20 000 km, rozważ zakup samochodu z Dieslem.
Jakie są wady silnika Diesla?
Jednostki napędzane Dieslem mają zwykle bardziej skomplikowaną konstrukcję niż modele z napędem benzynowym, przez co mogą uchodzić za bardziej awaryjne, a tym samym droższe w eksploatacji i serwisowaniu. Nierzadko mają też mniejszą moc przy podobnych pojemnościach co silniki benzynowe i rozgrzewają się wolniej, przez co mogą nie być dobrym wyborem do jazdy po mieście. Ich uruchomienie bywa problematyczne w przypadku ujemnych i niskich temperatur. Stare modele z tym silnikiem często nie mają filtra DPF (cząstek stałych), przez co przekraczają normy emisji spalin.
Czy Diesel jest dobry na krótkie trasy?
Jednostki z napędem Diesla rozgrzewają się powoli, przez co nie są polecane na krótkie trasy, np. do jazdy po mieście i częstego stania w korkach. Sprawdzają się za to dobrze podczas jazdy na długich dystansach.
Jakie są zalety benzyny?
Silniki napędzane benzyną, ze względu na prostszą konstrukcję niż Diesle, uchodzą za mniej psujące się, co może przekładać się na niższe koszty eksploatacji i serwisowania. Zwykle mają też większą moc i szerszy zakres obrotów niż jednostki z napędem Diesla o podobnej pojemności, przez co mogą lepiej radzić sobie podczas jazdy sportowej. Szybciej się rozgrzewają, dzięki czemu dobrze sprawdzają się do jazdy w mieście, na krótkich dystansach.

Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
