Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Czym jest i jak działa półautomatyczna skrzynia biegów?

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.

OC
AC
Assistance
NNW
Image
piktogram_tabelki_biznesman
OC
AC
Assistance
NNW
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.

OC
AC
Assistance
NNW
Image
piktogram_tabelki_kobieta
OC
AC
Assistance
NNW
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC
AC
Assistance
NNW
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
OC
AC
Assistance
NNW
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 6 min. 16 sek.

Istnieją dwie grupy kierowców – fani jazdy z automatyczną skrzynią biegów oraz tacy, którzy hołdują rozwiązaniom manualnym. Dostępny jest jednak kompromis, czyli półautomatyczna skrzynia biegów. Z tego tekstu dowiesz się, jakie rozwiązania oferuje. 

Półautomatyczna skrzynia biegów – co warto wiedzieć?

  • Półautomatyczna skrzynia biegów jest kompromisem między manualem a automatem. W samochodach z półautomatem kierowca ma kontrolę nad systemem, inicjuje zmianę biegu, który jest następnie załączany przez elektroniczny sterownik. Nie musi używać sprzęgła do zmiany biegów,
  • W nowoczesnych modelach samochodów z półautomatem kierowca często ma możliwość wyboru, czy chce sam zmieniać biegi, czy uruchomić pełny tryb automatyczny skrzyni biegów,
  • Jazda autem z półautomatyczną skrzynią biegów jest łatwa i wygodna, zwłaszcza w porównaniu ze skrzynią manualną. Półautomat skutecznie dostosowuje biegi do warunków jazdy, co może wpłynąć na mniejsze zużycie paliwa.

Zanim przejdziemy do konkretnego rodzaju skrzyni biegów, warto napisać kilka słów o tym, czym właściwie jest ten element wozu i za co odpowiada. Otóż podstawowym zadaniem skrzyni biegów jest przekazywanie momentu obrotowego bezpośrednio na koła auta. Ów moment pochodzi z układu tłokowo-korbowego i przy pomocy sprzęgła może dochodzić do skrzyni biegów. To właśnie we wnętrzu tego elementu znajdują się specjalne zębatki odpowiedzialne za poszczególne przełożenia. To z kolei prowadzi do napędzania pojazdu bez konieczności utrzymywania jednostki napędowej pojazdu na wysokich obrotach. 

Można więc stwierdzić, że skrzynia biegów jest niezbędna, by samochód mógł jechać i służyć zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Jeśli znasz już etapy pracy klasycznej skrzyni, czas przejść do tego, jak działa skrzynia półautomatyczna, czym różni się od manualnej i automatycznej, jak poruszać się autem z półautomatyczną skrzynią biegów oraz co zrobić w przypadku jej uszkodzenia.

Przeczytaj także: Sekwencyjna skrzynia biegów — czym jest?

Półautomatyczna skrzynia biegów – jak działa?

Skrzynia biegów półautomatyczna jest jednym z trzech najczęściej spotykanych na rynku rodzajów skrzyń. Podział jest podyktowany przede wszystkim sposobem wybierania przekładni: 

  • skrzynia manualna – kierowca sam wybiera pożądany bieg i wprowadza go poprzez ustawienie przekładni w odpowiedniej pozycji. W Polsce to właśnie takie skrzynie biegów są najpopularniejsze,
  • skrzynia półautomatyczna – w tym przypadku również pełną kontrolę posiada kierowca, ale załączenie konkretnego biegu jest realizowane przez elektroniczny sterownik zamontowany w samochodzie,
  • skrzynia automatyczna – komputer zarządzający całym systemem sam decyduje o tym, jaki bieg ma w danym momencie zostać ustawiony. Kierowca jest zwolniony z odpowiedzialności w kwestii zmieniania przełożeń.

Przejdźmy jednak do tego, jak działa półautomat. Skrzynia ta jest kompromisem pomiędzy automatem a manualnym rozwiązaniem. Oznacza to, że masz swobodny wybór co do wrzucanego biegu, ale nie musisz sterować sprzęgłem. Przyznaj, że takie rozwiązanie wydaje się ciekawe w kontekście komfortu jazdy oraz utrzymania decyzyjności jako prowadzący pojazdu. 

Proces zmiany biegów odbywa się poprzez drążek lub łopatki znajdujące się bezpośrednio przy kierownicy. Półautomatyczna skrzynia biegów wykorzystuje mikroprocesor, którego zadanie polega na rozłączaniu układu sprzęgłowego dokładnie wtedy, gdy kierowca zdecyduje o odpowiednim biegu, jaki zastosuje. Chodzi o moment przesunięcia drążka lub naciśnięcia konkretnej łopatki. 

W nowoczesnych skrzyniach biegów zautomatyzowanych wykorzystuje się technologie znane z samochodów sportowych i sportów motorowych. Technologie te umożliwiają m.in. przełączanie między różnymi trybami, np. ekonomicznym, sportowym czy zimowym.

We współczesnych autach z półautomatyczną skrzynią biegów zazwyczaj istnieje możliwość uruchomienia sterowania elektronicznego. Rozwiązanie to pozwala na samoczynną pracę półautomatu, dostosowaną do stylu jazdy kierowcy oraz warunków panujących na drodze.

Przeczytaj także: Manualna czy automatyczna skrzynia biegów? Poradnik

Skrzynia automatyczna a półautomatyczna – czym się różnią?

Skoro wiesz już, czym jest i jak działa skrzynia półautomatyczna, zajmijmy się różnicami tego typu rozwiązań oraz pełnych automatów. Skrzynia półautomat, jak już wspominaliśmy wcześniej, daje możliwość decyzji oraz wyboru momentu zmiany biegu. Jest to bardzo korzystne w przypadku kierowców, którzy znają swoje samochody i lubią mieć kontrolę, nad tym, co się z nimi dzieje. 

Z kolei pełne automaty lepiej sprawdzają się w przypadku właścicieli nieco bardziej wygodnych. Wszystko przez to, że w skrzyni automatycznej nie musisz interesować się, jaki bieg aktualnie jest wrzucony. Wystarczy tylko, że po wejściu do pojazdu przesuniesz dźwignię do pozycji „drive”, by system samodzielnie dokonywał kluczowych decyzji podczas jazdy.

Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4

  • piktogramy_box_produktowy_OC
    Ubezpieczenie samochodu OC

    Polisa OC gwarantuje poszkodowanemu w przypadku kolizji lub wypadku, który Ty spowodowałeś, otrzymanie rekompensaty dla poniesionych przez niego strat. Poszkodowany otrzyma od nas pieniądze, aby mógł pokryć wszystkie szkody.

  • AC
    Ubezpieczenie AC (Autocasco)

    Opcjonalne ubezpieczenie samochodu w wariancie ALL RISK, które chroni Twoje auto od następstw różnych zdarzeń, np. uszkodzenia na skutek wypadku, działania sił natury czy w razie kradzieży.

  • assistance
    Ubezpieczenie Assistance

    Szukasz sposobu na komfortową podróż dla Ciebie i Twoich bliskich? Z ubezpieczeniem Assistance zapewnisz sobie ochronę ubezpieczeniową, obejmującą organizację i pokrycie kosztów pomocy technicznej, samochodu zastępczego, pomocy w podróży oraz pomocy informacyjnej. Wybierz jeden z 3 wariantów i ciesz się spokojem!

    Skrzynia półautomatyczna – jak przebiega i ile kosztuje naprawa?

    Wiedza o tym, co to jest skrzynia półautomatyczna, nie zwalnia od zapoznania się z informacjami dotyczącymi potencjalnych usterek takich przekładni. Najpopularniejsze to:

    • zużycie tarczy sprzęgła – siłowniki operujące sprzęgłem nie są w stanie robić to z takim wyczuciem, jak ma to miejsce w przypadku doświadczonego kierowcy. Usterka tego elementu objawia się poprzez nabieranie szybkości przy gwałtownym wzroście obrotów jednostki;
    • kłopoty z elektroniką – najczęściej spotykane problemy dotyczą elektrozaworów oraz sensorów. Co ważne półautomatyczna skrzynia biegów potrzebuje też raz na jakiś czas kalibracji, która polega na ustaleniu parametrów obowiązujących podczas zwalniania sprzęgła itp. Koszt takiego zabiegu to zazwyczaj od około 300 do 500 zł;
    • uszkodzenia wysprzęglika – ten element odpowiada za wywieranie nacisku potrzebnego do rozłączenia tarczy sprzęgła oraz zmiany biegu i zatrzymania auta. Objawy usterki to wyciek płynu, olej na tarczy sprzęgła oraz brak możliwości zmiany biegu. Regeneracja wysprzęglika to koszt około 400-600 zł;
    • awaria pompy hydraulicznej – akumulator ciśnienia z czasem musi być wymieniony na nowy, ta naprawa może kosztować do 1000 zł;
    • wycieki płynu hydraulicznego – poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym musi wynosić powyżej minimum. Czasami dochodzi jednak do rozszczelnienia i zapowietrzenia całego układu, co jest sygnalizowane komunikatem na desce rozdzielczej;
    • wycieki oleju – kłopoty pojawiają się bez względu na rodzaj skrzyni biegów. 

    Jeśli masz podstawową wiedzę na temat ewentualnych uszkodzeń, będziesz mógł w bardziej świadomy sposób zareagować na awarię.

    Sprawdź również: Awaria skrzyni biegów – co robić? Wszystko o naprawie

    Skrzynia biegów półautomatyczna – jak jeździć?

    Jazda ze skrzynią półautomatyczną powinna być pozbawiona gwałtownego wciskania pedału gazu, ponieważ skrzynia przekazuje moment obrotowy z opóźnieniem. Oznacza to, że auto najpierw zwalnia, by po chwili szarpnąć w celu rozpędzenia. Płynność w przypadku tego rozwiązania może być uzyskana tylko przy delikatnym operowaniu gazu oraz zwalnianiu nacisku w odpowiednim momencie. 

    Podczas manewrów parkingowych zdecydowany nacisk na pedał gazu jest jednak niezbędny w celu uniknięcia nadmiernego zużycia tarcz sprzęgła. W związku z powyższym można wysnuć wniosek, który mówi, że skrzynia półautomat wymaga opanowania oraz precyzji ruchów. Nie ma tutaj miejsca na gwałtowne manewry oraz gazowanie bez kontroli. Przemyślana obsługa skrzyni pozwoli także na rozsądną eksploatację samochodu, bez konieczności częstych wizyt u mechanika.

    Zostaw numer - oddzwonimy

    i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

    Półautomatyczna skrzynia biegów – kilka słów podsumowania

    Wiesz już, co to jest skrzynia półautomatyczna, jak działa i co może się w niej popsuć. Staraliśmy się też przybliżyć Ci koszt, jaki może wynieść naprawa tego rodzaju przekładni. Półautomatyczna skrzynia biegów to idealny kompromis pomiędzy klasycznymi przekładniami manualnymi a w pełni zautomatyzowanymi jednostkami. Jeśli szukasz komfortu, ale jednoczenie nie chcesz tracić kontroli, skrzynia półautomatyczna jest dla Ciebie idealna.

    Zobacz również: OC Lublinubezpieczenie Honda

    Podczas zakupu auta nie zapominaj również o ubezpieczeniu komunikacyjnym. Na naszej stronie znajdziesz kalkulator OC, który pomoże Ci wyliczyć składkę ubezpieczenia. W razie pytań lub wątpliwości doradcy LINK4 pomogą Ci dobrać odpowiednie ubezpieczenie do Twoich potrzeb. Wystarczy, że zadzwonisz pod numer 22 444 44 23. Warto też spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

    Sprawdź także dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne dostępne w naszej ofercie, takie jak 
    Assistance, NNWWracaj do zdrowiaUbezpieczenie szybAutocasco oraz inne. Kupując AC w LINK4, zyskujesz szeroki zakres ochrony pojazdu w formule All Risks. Oznacza to, że ubezpieczyciel odpowiada za wszystkie zdarzenia, które mogą spotkać Twój pojazd, z wyjątkiem sytuacji wskazanym w OWU. Otrzymasz odszkodowanie, gdy uszkodzisz pojazd na skutek kolizji albo wypadku z Twojej winy. Ochrona obejmuje też inne zdarzenia losowe, w tym kradzież czy działanie sił natury. Możesz też wybrać sposób likwidacji szkody spośród trzech wariantów:

    • ASO – naprawa samochodu odbędzie się w Autoryzowanej Stacji Obsługi,
    • WARSZTAT – naprawisz auto w warsztacie nieautoryzowanym,
    • KOSZTORYS – otrzymasz odszkodowanie na podstawie wyceny szkody sporządzonej przez rzeczoznawcę i naprawisz pojazd we własnym zakresie.

    Dodatkowo LINK4 oferuje możliwość rozszerzenia wariantów ASO i WARSZTAT o opcję Auto zastępcze. Dzięki temu zapewnimy Ci samochód zastępczy do 7 dni, gdy Twój pojazd ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy.

    Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

    FAQ – odpowiedzi na pytania o półautomatyczną skrzynię biegów

    Czym się różni automatyczna skrzynia biegów od półautomatycznej? 

    W samochodach z automatyczną skrzynią kierowca nie zmienia biegów, ponieważ to komputer zarządza całym systemem i decyduje o tym, jaki bieg ustawić w danym momencie. Automat nie wymaga zaangażowania człowieka.

    W pojazdach ze skrzynią półautomatyczną kierowca inicjuje zmianę biegu, ale jego załączenie jest realizowane przez elektroniczny sterownik zamontowany w aucie.

    Jakie są wady skrzyni biegów półautomatycznej? 

    W samochodach z półautomatem nierzadko odczuwalne są szarpnięcia podczas zmiany biegów, a sama zmiana biegów odbywa się powoli, co zmniejsza dynamikę i komfort jazdy. Ponadto skrzynie półautomatyczne to skomplikowane konstrukcje, których uszkodzenie wiąże się z wysokimi kosztami naprawy. Może w nich dochodzić do wycieków oleju i płynu hydraulicznego, awarii pompy hydraulicznej, wysprzęglika i elektroniki oraz zużycia tarczy sprzęgła.

    Jak zmienić biegi w półautomacie? 

    Aby zmienić bieg w półautomatycznej skrzyni biegów, puść pedał gazu, a następnie naciśnij łopatkę albo przesuń lewarek do odpowiedniego przełożenia. Jeśli chcesz wrzucić niższy bieg, użyj lewej, a w przypadku wyższego biegu – prawej łopatki.

    Czy jazda samochodem półautomatycznym jest trudna?

    Nie, jazda samochodem półautomatycznym nie jest trudna. Jest uznawana za łatwą i komfortową, znacznie prostszą niż w przypadku skrzyni manualnej, a przy tym zapewniającą większą kontrolę niż w skrzyni automatycznej.

    Przeczytaj podobne wpisy

    Redakcja

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20