Czym jest docieranie silnika i czy trzeba to robić?
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Każdy kierowca, który chociaż raz miał do czynienia z samochodem z salonu, mógł słyszeć o docieraniu silnika. Z tego tekstu dowiesz się, czym właściwie jest docieranie silnika, kiedy należy je przeprowadzić oraz jak prawidłowo je wykonać.
Docieranie silnika – co warto wiedzieć?
- Czym jest docieranie silnika? To sposób jazdy prowadzący do optymalnego dopasowania się poszczególnych podzespołów układu napędowego,
- Docieranie silnika należy wykonać w nowym samochodzie oraz w aucie z silnikiem po remoncie,
- Trwa ono zazwyczaj od kilkuset do półtora tysiąca kilometrów,
- Proces dotarcia silnika polega na jeździe ze zmienną szybkością, ze stopniowym zwiększaniem obrotów, łagodnym hamowaniem i ruszaniem. Należy unikać gwałtownej jazdy, obciążeń i rozpędzania samochodu do maksymalnej prędkości,
- Nie zaleca się docierania silnika na biegu jałowym. Proces ten może skutkować poważnymi usterkami jednostki napędowej,
Po wspomnianym procesie warto wymienić olej silnikowy.
Docieranie silnika. Na czym polega?
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym właściwie jest docieranie silnika. Otóż, aby dobrze je zrozumieć, konieczne jest cofnięcie się do czasów, w których samochody powstawały zgodnie z archaicznymi już metodami. Proces produkcyjny kilkadziesiąt lat temu nie był tak precyzyjny, a wykorzystywane do tworzenia aut smary nie charakteryzowały się tak dobrymi właściwościami, jak ma to miejsce dzisiaj.
W związku z tym zachodziła konieczność przestrzegania kilku zasad przy zakupie nowego samochodu. Wszystkie elementy silnika pojazdu musiały dopasować się do siebie, by móc w pełni funkcjonować i zapewniać kierowcy możliwość wykorzystania maksymalnego potencjału danego auta.
Właściciele wozów, którzy bagatelizowali prawidłowe dotarcie silnika, musieli liczyć się z jego zmniejszoną wytrzymałością. Producenci zalecali wtedy, by przez pierwsze kilkadziesiąt tysięcy kilometrów oszczędzać jednostkę i nie sprawdzać jej maksymalnych osiągów. Po takim „okresie próbnym” wóz działał o wiele lepiej i mógł być już w pełni wykorzystywany zgodnie ze swoim przeznaczeniem.
Przeczytaj także: Jakie są rodzaje sprzęgieł stosowanych w samochodach?
Czy docieranie silnika jest konieczne we współczesnych silnikach?
Czy obecnie nowe samochody wymagają docierania silnika? Tak, warto to zrobić. Mimo że producenci samochodów i innych pojazdów w trosce o jednostkę napędową wykonują wstępne dotarcie silnika w oferowanych autach, to jednak zazwyczaj jest ono niewystarczające. Liczniki nowych pojazdów najczęściej pokazują przejechanie kilkudziesięciu bądź kilkuset pierwszych kilometrów. Jest to za mało, aby można było mówić o skutecznym dotarciu silnika, dzięki czemu jego podzespoły staną się kompatybilne.
Niezmiernie ważne jest zatem dalsze docieranie silnika i przejechanie kolejnych kilometrów tak, aby dotrzeć jednostkę napędową. Obecnie kompleksowe dotarcie silnika samochodu zajmuje zazwyczaj od kilkuset do półtora tysiąca kilometrów.
Jakie korzyści zapewnia docieranie silnika?
Proces ten jest więc szeregiem czynności polegających na daniu jednostce napędowej czasu na dopasowanie się oraz „rozruszanie” pod maską auta. Największe korzyści, jakie daje dotarcie silnika to:
- niższe spalanie,
- dłuższa żywotność,
- niższe zużycie oleju silnikowego,
- lepsze osiągi.
Jak docierać silnik po remoncie?
Co ciekawe, prawidłowe docieranie silnika nie dotyczy wyłącznie nowych pojazdów. Tego typu praktyki wykonuje się również w przypadku pojazdu, który przeszedł kapitalny remont. Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie kilka porad dotyczących tego, jak docierać silnik po remoncie.
- Unikaj dużej i dynamicznej zmiany biegów.
- Nie podróżuj zbyt dużo po autostradach i drogach ekspresowych.
- Staraj się nie hamować silnikiem.
- Unikaj brawurowej jazdy i gwałtownych przyspieszeń.
- Unikaj obciążeń i wprowadzania jednostki na pełne obroty.
- Unikaj niskich obrotów.
- Nie próbuj jechać autem z jego możliwą maksymalną prędkością.
- Korzystaj z samochodu przede wszystkim na długich trasach.
Profesjonalne docieranie silnika na biegu jałowym
W warsztatach samochodowych często możesz spotkać się z opinią, że docieranie silnika po remoncie powinno być wykonywane na biegu jałowym. Zasada tego typu działania polega na pozostawieniu uruchomionego silnika na kilkanaście godzin lub nawet kilka dni. Należy jednak z całą stanowczością podkreślić, że takie praktyki nie mają nic wspólnego z prawdziwym, prawidłowym docieraniem i jedyne, co mogą przynieść, to poważna usterka jednostki napędowej. Główne przeciwskazania docierania na jałowym biegu to:
- niskie obroty sprawiają, że pompa oleju nie pracuje prawidłowo, a silnik nie ma dostatecznego smarowania,
- bieg jałowy nie otwiera zaworu ciśnieniowego układu natryskowego chłodzenia tłoka,
- turbosprężarka jest narażona na niedostateczne smarowanie,
- pierścienie tłokowe nie gwarantują potrzebnego uszczelnienia.
Docieranie silnika – ile kilometrów po remoncie?
Dotarcie silnika po remoncie powinno trwać przez około 1500 km. Dzięki niemu możliwe jest dopasowanie najważniejszych elementów oraz zagwarantowanie wyremontowanej jednostce długiej żywotności.
Nie zapomnij, by po dotarciu wymienić olej oraz filtr olejowy. Zrób to koniecznie nawet wtedy, gdy ich stan wizualny nie sprawia wrażenia, że tego potrzebują. Dobrze będzie również, gdy zwrócisz uwagę na temperaturę płynów chłodzących. Silnik, który nie został prawidłowo dotarty, wydziela bardzo dużo ciepła i jest narażony na przegrzanie.
Sprawdź również: Zatarty silnik. Objawy, przyczyny i naprawa awarii
Może Cię zainteresować
Docieranie silnika po wymianie pierścieni
Jeśli Twoje auto przeszło remont pierścieni, powinieneś również zadbać, by przeprowadzić docieranie silnika po remoncie. W tym przypadku cała procedura nie różni się zbytnio od tego, jak powinno docierać silnik po remoncie. Wystarczy więc, że przez pierwsze 1000 km będziesz unikać wysokich obrotów oraz przeciążania silnika. Pamiętaj, że jednostka napędowa jest bardzo delikatna i wymaga szczególnego traktowania szczególnie wtedy, gdy zostały w jej obrębie przeprowadzone prace remontowe. Wiesz już, jak wygląda docieranie silnika po wymianie pierścieni.
Docieranie nowego samochodu
Prawidłowe docieranie silnika w nowym aucie jest bardzo podobne do innych przypadków i tak naprawdę również zakłada oszczędzanie przez pewien czas silnika. Oczywiście Twoja jednostka jest w pewien sposób dotarta, co zostało wykonane jeszcze w fabryce, ale nic nie zaszkodzi, gdy pomożesz jej jeszcze bardziej przygotować się do pracy z wykorzystaniem jej pełnego potencjału.
Jak docierać silnik? Unikaj:
- obciążeń, np. jazdy z przyczepą albo dużym ładunkiem,
- nagłych przyśpieszeń i hamowania,
- rozpędzania auta do jego maksymalnej prędkości,
- jazdy ze stałą prędkością.
Podczas docierania auta należy jeździć ze zmienną szybkością, stopniowo zwiększając obroty, łagodnie hamując i ruszając.
Zadbaj też o częstą wymianę oleju silnikowego. Oprócz silnika dotarcie powinno zostać przeprowadzone w obrębie układu hamowania. Jeśli podejdziesz do tematu odpowiedzialnie i z należytą pieczołowitością, masz dużą szansę na wieloletnią, prawidłową pracę silnika bez jakichkolwiek problemów. Miej na uwadze, że docieranie silnika pomimo tego, że często jest dzisiaj bagatelizowane, daje szansę jednostce napędowej na rozwinięcie skrzydeł i obudzenie swojego pełnego potencjału.
Pamiętaj także, by oszczędzać silnik tylko przez pierwsze 1500 km, a później korzystać z auta swobodnie oraz zgodnie z tym, po co je kupiłeś.
Przeczytaj także: Przegrzanie silnika. Objawy, skutki i postępowanie
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Docieranie silnika – kilka słów na koniec
Jak widzisz, profesjonalne docieranie silnika jest bardzo ważne w kontekście prawidłowego działania Twojego nowego samochodu lub auta, które przeszło niedawno generalny remont jednostki napędowej. W przypadku nowych pojazdów docieranie powinno być przeprowadzane przez użytkownika, ale jeśli chodzi o wymianę pierścieni, to po tego typu naprawie dotarcie realizuje najczęściej mechanik. Podczas wspomnianego procesu unikaj wchodzenia na wysokie obroty oraz nadmiernego obciążania silnika. Musisz dać mu szansę na „oswojenie” się z nowymi zadaniami oraz poprawne osadzenie wszystkich znajdujących się w nim podzespołów. Tak skomplikowana maszyneria potrzebuje trochę czasu.
Sprawdź też: OC w Tarnowie, ubezpieczenie Dacia
Oprócz przeprowadzenia omawianego procesu nie zapomnij o tym, że każdy posiadacz zarejestrowanego pojazdu musi wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC. Zachęcamy do skorzystania z kalkulatora LINK4, dzięki któremu w łatwy sposób obliczysz swoje ubezpieczenie. Warto też porozmawiać bezpośrednio z doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Sprawdź również dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne dostępne w LINK4, takie jak
Assistance, NNW, Autocasco oraz inne. Kupując AC w LINK4, zyskujesz szeroki zakres ochrony pojazdu w formule All Risk. Co oznacza, że ubezpieczyciel odpowiada za wszystkie zdarzenia, które mogą spotkać Twój samochód, z wyjątkiem sytuacji wskazanym w OWU. Możesz też wybrać sposób likwidacji szkody spośród trzech wariantów:
- KOSZTORYS – rzeczoznawca sporządzi wycenę szkody, otrzymasz odszkodowanie i naprawisz auto we własnym zakresie,
- WARSZTAT – naprawisz pojazd w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
- ASO – naprawisz samochód w Autoryzowanej Stacji Obsługi.
Ponadto warianty ASO i WARSZTAT możesz rozszerzyć o opcję Auto zastępcze. W jej ramach LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na czas do 7 dni, gdy Twój pojazd ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
FAQ – odpowiedzi na pytania o docieranie elementów silnika
Czy silniki są docierane w fabryce?
Tak, we współcześnie produkowanych samochodach silniki są docierane w fabryce. Zazwyczaj jednak proces ten okazuje się niewystarczający. Zaleca się zatem dalsze docieranie jednostki napędowej przez kierowcę. Przyjmuje się, że pełne dotarcie silnika zajmuje od około kilkuset do 1,5 tysiąca kilometrów jazdy.
Jak powinno się docierać silnik?
Prawidłowe docieranie silnika w nowym samochodzie albo w aucie z silnikiem po remoncie polega przede wszystkim na jeździe ze zmienną prędkością, ze stopniowym zwiększaniem obrotów, łagodnym ruszaniem i hamowaniem. Należy unikać gwałtownych przyspieszeń i hamowań, obciążeń samochodu, jazdy ze stałą prędkością i rozpędzania pojazdu do maksymalnej szybkości.
Czy nowy silnik trzeba docierać?
Tak, nowy silnik, a także silnik po remoncie trzeba docierać. Mimo że producenci aut wykonują wstępne docieranie silnika w pojazdach, to zwykle jest to za mało, aby mówić o kompleksowym dotarciu jednostki napędowej. Po zakupie samochodu należy zatem kontynuować docieranie silnika. Proces ten zajmuje zazwyczaj do ok. 1,5 tysiąca przejechanych kilometrów.
Czy po dotarciu silnika należy wymienić olej silnikowy?
Nie jest to konieczne, jednak zalecane. Proces docierania silnika po remoncie lub w nowym aucie może generować drobne zanieczyszczenia i opiłki metalu. Wymiana oleju silnikowego pozwoli pozbyć się ich z silnika.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
