Co ile wymieniać rozrząd? Sprawdź i nie daj się zaskoczyć
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
O wymianie rozrządu prawdopodobnie słyszał każdy kierowca. To element w pojazdach spalinowych, bez którego silnik nie będzie w stanie pracować. Co to jest i z jakich elementów się składa? Co ile wymieniać rozrząd? Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedzi w poniższym tekście.
Wymiana rozrządu – co warto wiedzieć?
- Rozrząd wpływa na równą i efektywną pracę silnika,
- Zaleca się jego zmianę co 50-200 tys. kilometrów, w zależności od zaleceń producenta, modelu auta i jednostki napędowej, a także w przypadku uszkodzenia czy zużycia paska lub łańcucha i innych elementów podzespołu,
- Niezależnie od przejechanych kilometrów, warto wymienić pasek rozrządu co 3-5 lat,
- Jak sprawdzić stan paska rozrządu? Warto wsłuchać się w pracę układu rozrządu. Charakterystyczne stuki, hałasy i inne dźwięki mogą świadczyć o konieczności wymiany paska lub łańcucha. Również widoczne zużycie, np. postrzępienie samego paska, wskazuje na obowiązek wymiany na nowy,
- Skutkami zużycia lub uszkodzenia rozrządu są m.in. zgięcia zaworów, uszkodzenia głowicy, awaria silnika, zwiększenie zużycia paliwa, nierówna praca i spadki mocy silnika, unieruchomienie auta.
Co to jest rozrząd i do czego służy?
Jest to skomplikowany układ, który musi działać wzorowo. Koordynuje on pracę popychaczy, a te wprawiają w ruch zawory. Operacja ma na celu przeprowadzenie prawidłowego wybuchu i wydalania spalin z cylindrów. Poprawne działanie tych elementów zapewnia równą i efektywną pracę silnika. W niektórych silnikach rozrząd napędza też pompę cieczy chłodzącej i pompę oleju, a tym samym wspomaga obieg chłodzenia i smarowania.
Funkcjonowanie układu rozrządu jest kompatybilne z usytuowaniem tłoków i wału korbowego oraz działaniem systemu wtryskowego. Nawet niewielkie kłopoty z tym podzespołem mogą skutkować poważnymi awariami, prowadzącymi do unieruchomienia jednostki napędowej.
Układów rozrządu może być kilka. Przez lata producenci samochodów pracowali nad wieloma rozwiązaniami. Oto najbardziej znane:
- OHV – rozrząd silnika, w którym zawory znajdują się w głowicy, a wałek w bloku silnika;
- OHC – wałek umieszczony jest ponad głowicą;
- DOHC – to układ rozrządu, w którym dwa wałki umieszczone są ponad głowicą, zazwyczaj dotyczy silników 16-zaworowych.
Pasek rozrządu i łańcuch rozrządu – czym się cechują?
Wyróżnia się przede wszystkim dwa rodzaje napędu: pasek rozrządu zębaty lub łańcuch. Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Niektórzy producenci opanowali jakość pracy układu łańcuchowego do perfekcji. Najlepsze niemieckie marki bez najmniejszego problemu przejeżdżają ponad 500 tysięcy kilometrów na jednym komplecie!
Chociaż żywotność układu na pasku jest znacznie krótsza, niż tego na łańcuchu, to jednak nie należy on do gorszych rozwiązań. Jego zaletą są znacznie mniejsze opory pracy. Zdobywał on rosnąco popularność w latach 70., gdy rezygnowano z rozrządów na kołach zębatych. Później były one stosowane jedynie w wolnoobrotowych silnikach maszyn rolniczych i budowlanych.
Można pomyśleć, że idealnie byłoby, gdyby rozrząd w samochodzie nie istniał. Ale czy to możliwe? Przez pewien czas na rynku dostępne były samochody z silnikami Wankla. Udało się to osiągnąć poprzez zastosowanie wałka przeprowadzonego bezpośrednio przez środek trójkątnego tłoka, który nie pracuje w ruchu posuwistym, a obrotowym.
Mazda była marką, która spopularyzowała to rozwiązanie. W 2012 roku zakończyła produkcję ostatniego modelu, który posiadał silnik rotacyjny. Jednak od 2023 roku producent powrócił do koncepcji Wankla w modelu MX-30 w wersji e-Skyactiv R-EV. Pełni on w nim funkcję generatora, wspierającego akumulator w napędzie elektrycznym. Nie jest zatem główną jednostką napędową. Silniki Wankla pozostają niszowe z powodu wyzwań związanych z ich efektywnością paliwową, emisjami spalin i trwałością.
Obecnie pojazdami, które nie posiadają rozrządu, są samochody elektryczne. W ich silnikach nie ma potrzeby kontrolowania przepływu paliwa i powietrza, spalania, ani cykli pracy, które wymagają otwierania i zamykania zaworów.
Zobacz również: Wymiana tarcz hamulcowych – wszystko, co musisz wiedzieć
Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4
Co ile wymieniać rozrząd w aucie?
Wiesz już, co to jest rozrząd, jakie są jego rodzaje i że należy go regularnie serwisować? Jeśli tak – co jaki czas powinno się to robić? Wymiana rozrządu jest ściśle określona przez producenta i zależy od modelu auta, a także jednostki napędowej. Zazwyczaj są to dystanse pomiędzy 50 a 105 tysięcy kilometrów, choć w niektórych nowych modelach pojazdów rekomenduje się, aby wymieniać rozrząd po przejechaniu dopiero 200 tys. km.
Wymiana łańcucha rozrządu co 3-5 lat
Aby określić, co ile wymiana rozrządu jest wskazana, należy wziąć też pod uwagę wiek paska. W celu zachowania sprawności i wydajności pojazdu konieczna jest regularna wymiana paska co 3-5 lat. Co istotne, pasek rozrządu warto wymienić po tym czasie, nawet jeśli przejechany w tym okresie dystans jest względnie mały. Niestety, nieprawidłowy serwis olejowy może znacząco skrócić okres użytkowania rozrządu.
Regularna wymiana oleju silnikowego oraz filtrów pozytywnie wpływa na kondycję wspomnianego elementu. Warto także stosować produkty znanych, cenionych firm. Nie zaszkodzi także pomyśleć o skróceniu okresu pomiędzy wymianą oleju. Jeśli producent Twojego pojazdu zaleca wymianę co 30 tysięcy kilometrów, zmniejsz interwał do 20. Pamiętaj, że koszt wymiany rozrządu jest znacznie niższy, niż ewentualnego remontu silnika.
Jak sprawdzić rozrząd w aucie?
Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić stan rozrządu, już spieszymy z instrukcją. W przypadku paska rozrządu nie jest to tak prosta sprawa, jak mogłoby się wydawać. Często nawet doświadczeni kierowcy mają z tym problem. Nie zawsze zmiany w układzie są widoczne, ale postrzępiony pasek to znak, że warto kupić nowy. Jedynym słusznym wyjściem jest pilnowanie czasu wymiany i stosowanie się do zaleceń producenta.
Jak skontrolować stan rozrządu? Wsłuchaj się w pracę łańcucha
Rozpoznanie czasu wymiany rozrządu na łańcuchu jest znacznie prostsze. Wraz z upływem czasu rozciąga się on, co skutkuje jego mniejszym naprężeniem. Najłatwiejsza jest metoda „na ucho” – zużyty łańcuch zaczyna wydawać charakterystyczne dźwięki, stuki i hałasy, zwłaszcza na zimnym silniku. Dzięki regularnej obserwacji znacznie łatwiej zweryfikujesz, co ile wymiana rozrządu jest konieczna. Nie musisz się jednak martwić – nawet wyciągnięty łańcuch nie powinien od razu się zerwać.
Jeśli nie jesteś pewny swoich obserwacji, udaj się do warsztatu. Mechanicy wiedzą, jak sprawdzić ten element i na co zwracać szczególną uwagę. Podpowiedzą Ci, ile jeszcze czasu pozostało do wymiany. Trafioną metodą jest także zapisanie przebiegu ostatniego serwisu rozrządu, np. na którejś z osłon.
Wymiana rozrządu w samochodzie. Czym grozi brak wymiany?
Cena części i usługi kształtuje się na niskim poziomie w porównaniu z ewentualnymi szkodami, wynikającymi z zerwania paska rozrządu czy łańcucha. Najmniejszy problem jest w przypadku silników bezkolizyjnych, ale tych prawie już nie ma. Wystarczy wtedy jedynie założyć i ustawić nowy pasek rozrządu oraz rolki.
W silnikach kolizyjnych sprawa ma się znacznie gorzej, ponieważ gdy zawory i tłoki się spotkają, auto nie będzie nadawało się do użytku. Rozrząd odpowiada za to, że w komorach spalania zawory otwierają się i zamykają w odpowiednim czasie. Szczególnie istotnym jego elementem jest pasek rozrządu, przenoszący moment obrotowy wału korbowego na wałek rozrządu. Jego zerwanie albo przeskoczenie choćby o jeden ząbek grozi zderzeniem się zaworów z tłokiem. Gdy nastąpi taka kolizja, dochodzi do zgięcia zaworów i skrzywienia wałka rozrządu. Przypadki wybicia dziury w tłoku też nie są rzadkością. Efektem takiej kolizji może być poważne uszkodzenie silnika. Koszt wymiany rozrządu może się okazać nawet dziesięciokrotnie niższy niż cena remontu całego silnika.
Skutki uszkodzenia lub zużycia rozrządu silnika mogą być zatem bardzo poważne, począwszy od uszkodzenia głowicy, zgięcia zaworów, przez utratę synchronizacji, aż po całkowite zniszczenie silnika. Ponadto awaria tego elementu może skutkować większym zużyciem paliwa, spadkami mocy i nierówną pracą jednostki napędowej, a niekiedy nawet unieruchomieniem samochodu.
Przeczytaj także: Wymiana pompy paliwa – kiedy jest konieczna? Poznaj objawy zużycia
Wymiana rozrządu. Cena i gdzie najlepiej to zrobić?
Rozrząd w samochodzie to na tyle precyzyjny układ, że potrzebuje ręki doświadczonego fachowca. Jego złe ustawienie w najlepszym wypadku wywoła nierówną pracę silnika, w najgorszym – zerwanie nieumiejętnie założonego paska czy łańcucha. Serwis ten wymaga odpowiednich narzędzi, a w pewnych przypadkach specjalnych blokad, które zakłada się podczas wymiany.
Nie działa pasek rozrządu? Jedź do mechanika
W ofercie większości warsztatów widnieje wymiana rozrządu. Cena usługi jest uzależniona przede wszystkim od trudności dostępu, a także konkretnego modelu samochodu. W niektórych autach konieczne jest nawet odpięcie skrzyni biegów od silnika! Ile zatem kosztuje wymiana paska rozrządu? 500-600 złotych to minimum, jakie trzeba przygotować. Ostateczna kwota, w zależności od pojazdu, może sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych.
Wymiana paska rozrządu jest dość czasochłonna – zazwyczaj czas wykonania usługi to minimum 2-3 godziny. Co istotne, wymiana łańcucha rozrządu jest zwykle droższa niż wymiana paska, gdyż – mimo swej trwałości – łańcuchy nierzadko wymagają ingerencji w konstrukcję silnika. Ile kosztuje wymiana rozrządu łańcucha? Cena waha się w przedziale 1000-3500 złotych, w zależności od zakresu wykonanych prac oraz producenta i modelu auta.
Podobnie jak z wieloma innymi elementami w pojeździe, nie warto na nim oszczędzać. To układ wymagający szczególnej uwagi, bez którego samochód po prostu nie pojedzie. Wybieraj zatem sprawdzone części lub ich dobór pozostaw warsztatowi.
Czy można wymienić rozrząd samemu?
Zaniedbanie wymiany rozrządu może mieć poważne konsekwencje dla prawidłowej pracy silnika, a w efekcie sprawności i wydajności pojazdu oraz bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów na drodze. Należy zatem pamiętać o tym, aby systematycznie sprawdzać stan paska rozrządu i regularnie go wymieniać.
Czy jednak można samodzielnie wymienić pasek lub łańcuch rozrządu? Teoretycznie jest to możliwe, jednak niezalecane, zwłaszcza dla osób nieposiadających odpowiedniego doświadczenia, umiejętności i narzędzi. Jego wymiana wymaga precyzji i wiedzy. Niewłaściwy montaż części może - zamiast pomóc - sprowadzić dodatkowe kłopoty.
Na przykład, przestawienie rozrządu silnika o jeden ząbek może skutkować nałożeniem się zaworów na tłok, a w rezultacie uszkodzeniem jednostki napędowej. Efektem niewłaściwego dokręcenia pompy wody może być przegrzanie podzespołu, wycieki czy inne awarie. Zły naciąg paska czy łańcucha rozrządu skutkuje z kolei nie tylko hałasem podczas pracy, ale też szybszym zużywaniem się części oraz możliwością zerwania elementu.
Dlatego w przypadku zużycia czy uszkodzenia elementu, niezależnie od rodzaju rozrządu, warto ograniczyć swe działania do podstawowych czynności obsługowych samochodu, a wymianę rozrządu powierzyć specjalistom.
Jeśli jednak zdecydujesz się na wymianę paska rozrządu we własnym garażu, możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy – koszt ograniczy się wyłącznie do ceny podzespołu. Wymiana pompy wody w zestawie z paskiem to zazwyczaj wydatek rzędu 150-800 złotych, w zależności od modelu i producenta samochodu, a koszt rolek napinacza wynosi zwykle 150-250 złotych. Co istotne, w aucie nie warto montować używanych części, lecz wymienić je na nowe.
Gdy tylko staniesz się posiadaczem pojazdu, zaplanuj, kiedy i co ile wymieniać rozrząd i rób to w przewidzianym terminie. Oszczędzi Ci to niepotrzebnych wydatków oraz stresu.
Sprawdź też: Wymiana prawa jazdy. Kogo dotyczy, jak wygląda i ile kosztuje?
Co ile wymieniać rozrząd? Kilka słów na koniec
Jeśli wiesz już, czym jest rozrząd silnika, jakie jest jego zadanie i co jaki czas należy wymienić pasek rozrządu. Pamiętaj także o regularnej wymianie oleju, który ma swój udział w procesie smarowania niektórych elementów. Nie musisz wiedzieć, jak sprawdzić omawiany element. Podjedź do najbliższego warsztatu i uzyskaj pomoc od doświadczonych mechaników.
Oprócz cyklicznych kontroli stanu pojazdu warto też zadbać o jego ochronę, decydując się na dodatkowe ubezpieczenie takie, jak np. Auto Assistance od LINK4, dostępne w trzech wariantach:
- Auto Assistance Standard – obejmuje m.in. pomoc techniczną w razie awarii auta, wypadku, uszkodzenia, kradzieży i wandalizmu, w tym naprawę na miejscu zdarzenia, dostarczenie paliwa w razie unieruchomienia pojazdu, wymianę koła czy holowanie (limit holowania wynosi do 200 km). Możesz też liczyć np. na pokrycie kosztów parkowania do 3 dni, uruchomienie pojazdu w przypadku rozładowania akumulatora, samochód zastępczy do 4 dni w razie wypadku lub kradzieży, transport ze szpitala do miejsca zamieszkania albo transport kierowcy i pasażerów do celu podróży (jeśli odległość przekracza 20 km),
- Auto Assistance Plus – obejmuje świadczenia, które są w podstawowym wariancie ubezpieczenia Auto Assistance, z zastrzeżeniem, że limit holowania wynosi 500 km. Dodatkowo możesz liczyć na samochód zastępczy w razie awarii do 3 dni oraz samochód zastępczy do 5 dni w razie wypadku lub kradzieży,
- Auto Assistance Komfort – wariant z najszerszym zakresem obejmuje świadczenia z wariantu ubezpieczenia Auto Assistance, a do tego holowanie bez limitu kilometrów na terenie Polski i z limitem holowania do 750 km od miejsca zdarzenia za granicą oraz samochód zastępczy na 10 dni w razie wypadku lub kradzieży i 5 dni w razie awarii.
Natomiast chcąc zabezpieczyć swój pojazd na wypadek uszkodzenia i kradzieży, wybierz Autocasco. AC w LINK4 ma zakres ochrony w formule All Risks, co oznacza, że obejmuje wszelkie zdarzenia, poza tymi wyraźnie wskazanymi w OWU jako wyłączenia. Ponadto, możesz samodzielnie zdecydować o wyborze jednego z trzech wariantów likwidacji szkody:
- ASO – naprawisz auto w autoryzowanej stacji obsługi,
- Warsztat – naprawisz pojazd w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
- Kosztorys – otrzymasz odszkodowanie i zdecydujesz o sposobie naprawy.
Dodatkowo zakres wariantów ASO i Warsztat możesz poszerzyć o dodatkowo płatną opcję Auto zastępcze, czyli samochód zastępczy na okres do 7 dni, kiedy Twój wóz ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy w ramach AC.
Zapoznaj się z ofertą LINK4 już dziś i zwiększ swoją ochronę na drodze! Wybrane ubezpieczenie możesz zakupić przez Internet, co jest wygodnym i szybkim rozwiązaniem. Sprawdź nasz kalkulator, który pozwoli Ci w łatwy sposób obliczyć składkę. Warto też porozmawiać bezpośrednio z doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Wybrany wariant ubezpieczenia Auto Assistance dostępny w LINK4 tylko w pakiecie z OC lub OC AC.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zobacz też: OC KIA Sportage, Ubezpieczenie OC Sochaczew
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
FAQ – odpowiedzi na pytania o wymianę rozrządu
Co ile km trzeba wymienić rozrząd?
Wymiana paska rozrządu jest dokładnie określona przez producenta i zależy od jednostki napędowej oraz modelu i producenta pojazdu. W przypadku paska rozrządu zazwyczaj zaleca się jego wymianę co 50-105 tysięcy kilometrów, choć w przypadku wielu nowych modeli aut producenci rekomendują wymianę nawet co 200 tysięcy kilometrów. Na to, co ile wymiana rozrządu jest wskazana, wpływa też wiek paska. Zaleca się wymianę po 3-5 latach użytkowania, nawet w przypadku przejechanego względnie niewielkiego dystansu.
Jak sprawdzić, czy rozrząd jest do wymiany?
Zużyty, zniszczony rozrząd daje zazwyczaj charakterystyczne symptomy. Do najczęstszych należą: trudności z rozruchem, nierówna, głośna praca jednostki napędowej i przerwy w zapłonie. Wskazaniem, aby wymieniać rozrząd, mogą być też wycieki oleju z przedniej części silnika, słyszalny klekot i stukot dochodzący spod maski oraz tarcie o obudowę.
Co trzeba wymienić razem z rozrządem?
Podczas wymiany rozrządu zaleca się montaż nowego paska, napinacza oraz rolek prowadzących. Warto też zlecić wymianę pompy wody, która jest napędzana paskiem rozrządu.
Kiedy psuje się rozrząd?
Paski i łańcuchy rozrządu w samochodach to zazwyczaj solidne, trwałe części, które jednak naturalnie zużywają się w czasie normalnego użytkowania. Na szybsze zużywanie się i niszczenie tego podzespołu wpływa wiele czynników, m.in. nadmierna eksploatacja pojazdu, dynamiczny styl jazdy, częste stanie w korkach i zużycie jednostki napędowej. Na to, jak działa pasek rozrządu, wpływają też inne elementy – uszkodzenie rolki napinacza, czy prowadzącej lub pompy skutkuje zmniejszeniem żywotności paska, a w efekcie jego popsuciem.
Co się stanie, jak nie wymienię rozrządu?
Układ rozrządu odgrywa szczególnie ważną rolę w pojeździe – bez niego samochód po prostu nie pojedzie. Zaniedbanie wymiany rozrządu może mieć poważne konsekwencje – zerwany pasek bądź łańcuch rozrządu może zniszczyć silnik. Co istotne, część ta może nie dawać oznak zużycia, dlatego kluczem do zachowania sprawności tego układu jest regularna wymiana paska rozrządu.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
