Airbag – wszystko co musisz wiedzieć o poduszkach powietrznych
Dziś poduszka powietrzna jest standardowym elementem wyposażenia samochodu. W razie wypadku airbag może zdecydować o życiu lub śmierci kierowcy i pasażera. Co musisz wiedzieć o poduszkach powietrznych i jak możesz się upewnić, że spełnią swoje zadanie?
Airbag – co warto wiedzieć?
- Zadaniem poduszki powietrznej jest zmniejszenie obrażeń w razie wypadku przez amortyzację uderzenia ciała o samochód,
- Airbag chroni szyję, głowę i klatkę piersiową przed uderzeniami w kierownicę, deskę rozdzielczą i szybę,
- Nowoczesne modele aut mogą zawierać nawet 10 modułów poduszek powietrznych w różnych konfiguracjach, w tym m.in. airbag kierowcy, pasażera, kurtyna boczna montowana na drzwiach, poduszka kolanowa i inne,
- W pojazdach montuje się różne rodzaje poduszek powietrznych: przednie, boczne, kolanowe, kurtyny powietrzne,
- Świecąca się kontrolka airbag wskazuje na awarię związaną z poduszkami powietrznymi albo pasami bezpieczeństwa. W takim przypadku zaleca się jak najszybsze odstawienie samochodu do warsztatu w celu zdiagnozowania przyczyny usterki i jej usunięcia.
Pierwsze modele aut wyposażonych w poduszki powietrzne pojawiły się na rynku amerykańskim w latach 70. XX wieku. Następnie rozwiązanie to stopniowo zyskiwało na popularności. Z biegiem czasu producenci samochodów i ich użytkownicy zrozumieli, jak duże zapewniają bezpieczeństwo. Poduszki powietrzne wraz z pasami stały się więc częścią wyposażenia, tworząc standard, który obowiązuje do dziś.
Czym dokładnie są poduszki powietrzne i przed czym chronią? Co oznacza świecąca się kontrolka airbag? Sprawdź!
Dowiedz się więcej: Dodatkowe wyposażenie samochodu. Co wchodzi w jego skład?
Airbag – czym są poduszki powietrzne?
Funkcją poduszki powietrznej jest zmniejszenie obrażeń w razie wypadku poprzez amortyzację uderzenia ciała o części samochodu. Airbag kierowcy chroni głowę, szyję i klatkę piersiową przed uderzeniem w kierownicę, szybę i deskę rozdzielczą. Jak to działa w praktyce?
Każda poduszka powietrzna składa się z trzech części:
- systemu aktywacji (czujnik zdarzeń i mikroprocesor);
- generatora gazu (detonator i paliwo);
- elastycznego pojemnika zawierającego worek z tkaniny nylonowo-bawełnianej lub poliamidowej.
Poduszka powietrzna napełnia się stopniowo w razie wypadku. O jej aktywacji decyduje jednostka sterująca (ACU – Airbag Auto Control Unit), która na bieżąco zbiera informacje z czujników w różnych częściach samochodu. Uderzenie musi być na tyle silne, aby wywołać reakcję. Poduszka działa w ten sposób, ponieważ zapobiega eksplozji przy małym uderzeniu, takim jak np. lekka stłuczka.
Gdy siła uderzenia jest wystarczająca, urządzenie wysyła sygnał uruchamiający generator gazu. Wywołuje to reakcję chemiczną prowadzącą do eksplozji, która natychmiast wypełnia zbiornik (poduszkę) gazem. Wystrzeliwuje go z prędkością 300 km/h i przygotowuje do „dogonienia” pędzącego ciała pasażerów i kierowcy. Trwa to wszystko nie dłużej niż 40 milisekund. Następnym krokiem jest wypuszczenie powietrza przez otwory wentylacyjne, co zapobiega wtórnym obrażeniom lub uduszeniu się osób przebywających w pojeździe.
Początkowo jedyną poduszką w aucie była ta dla kierowcy. Wraz z rozwojem technologii pojawiły się również nowe rozwiązania, które mają za zadanie jeszcze skuteczniej chronić wszystkich znajdujących się w samochodzie w razie wypadku.
Obecnie w pojazdach można spotkać się z następującymi poduszkami powietrznymi:
- przednimi – umieszczone w kierownicy i w górnej części przedniego panelu po stronie pasażera,
- bocznymi – na zewnętrznej krawędzi oparcia siedzenia lub tapicerki drzwi; ich odpowiednia konstrukcja chroni przed urazami w razie zderzenia bocznego,
- kolanowymi – pod kierownicą i pod schowkiem po stronie pasażera; te airbagi mają za zadanie chronić nogi przed uszkodzeniami w razie zderzenia czołowego,
- kurtynami powietrznymi – z przodu lub z tyłu dachu. Mają one za zadanie chronić głowy pasażerów.
Przeczytaj także: Co oznacza kontrolka ABS i co robić, gdy się świeci?
Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4
Przed czym chronią Cię airbagi?
Poduszki powietrzne stanowią dodatkową ochronę i najlepiej działają w połączeniu z pasami bezpieczeństwa. Zarówno poduszki boczne, jak i przednie, są z reguły zaprojektowane do odpalenia w przypadku zderzenia o średniej lub dużej sile. Jednak może się zdarzyć, że nawet niewielkie uderzenie uruchomi airbag. Samochód po delikatnej stłuczce z tyłu może uruchomić cały system bezpieczeństwa.
Airbagi zmniejszają ryzyko uderzenia górną częścią ciała lub głową o wnętrze pojazdu podczas zderzenia. Aby uniknąć obrażeń związanych z poduszką ochronną, upewnij się, że siedzisz prawidłowo. Pamiętaj też, że poduszki powietrzne są przeznaczone do pracy z pasami bezpieczeństwa, a nie do ich zastąpienia. Dzieci powinny zawsze być przewożone na tylnej kanapie w fotelikach samochodowych, odpowiednich do ich wzrostu i wagi.
Airbagi zapewniają powierzchnię pochłaniającą energię między pasażerami pojazdu a kierownicą, deską rozdzielczą, słupkiem nadwozia, podsufitką i przednią szybą. Nowoczesne pojazdy mogą zawierać do 10 modułów poduszki powietrznej w różnych konfiguracjach, w tym: kierowca, pasażer, kurtyna boczna: montowana na siedzeniu, montowana na drzwiach, montowana na słupku B i C przy zderzeniu bocznym, poduszka kolanowa, nadmuchiwany pas bezpieczeństwa, a nawet zewnętrzny, chroniący pieszego moduł poduszek powietrznych.
Dzięki temu chronione jest praktycznie całe ciało pasażerów oraz kierowcy w razie wypadku. Jednak warunkiem prawidłowego funkcjonowania zabezpieczeń jest używanie przez osoby w aucie pasów. W innym wypadku poduszki mogą stanowić śmiertelne zagrożenie. Dlatego zawsze zapinaj pasy i nigdy bez potrzeby nie wyłączaj poduszek powietrznych.
Driver Airbag Safety – zabezpieczenie poduszki kierowcy w razie wypadku
Może się zdarzyć, że airbagi otworzą się nie w momencie uderzenia, ale z opóźnieniem, np. na skutek awarii czujników czy układu elektrycznego w samochodzie. Takie niekontrolowane otwarcie się airbagów może być groźne dla kierowcy i pasażerów, bo może powodować, np. dodatkowe urazy u poszkodowanych, narażać na niebezpieczeństwo ratowników czy utrudniać ewakuację z pojazdu. W takich sytuacjach strażacy i ratownicy zazwyczaj używają sprzętów typu Driver Airbag Safety.
To zabezpieczenie poduszki kierowcy, mające na celu powstrzymanie efektów niekontrolowanego otwarcia się airbagów w aucie po wypadku. Jego odpowiednia konstrukcja skutecznie zabezpiecza airbag przed przypadkowym uruchomieniem się, chroniąc tym samym kierowcę, pasażerów i służby ratunkowe. Zapewnia również szybki i prosty montaż do kierownicy.
Zobacz również: Obowiązkowe wyposażenie samochodu. Sprawdź, co musisz mieć w aucie
Co oznacza świecąca się kontrolka poduszki powietrznej?
Świecąca, pomarańczowa kontrolka poduszki powietrznej wskazuje na awarię związaną z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi. Oznacza to, że jazda z zapaloną kontrolką prawdopodobnie nie jest bezpieczna. W takim przypadku zalecamy odholowanie auta do warsztatu. Zdiagnozowanie przyczyny nie zawsze jest łatwe, dlatego najlepiej zlecić to ekspertom.
Istnieją trzy, typowe problemy, które mogą powodować włączenie kontrolki airbag.
- Pierwszym z nich są problemy z komputerem, które mogą powodować, że lampka poduszki powietrznej pozostaje włączona. W warsztacie technicy podłączą auto do czytnika kodów, wtedy możliwe jest dokładne zdiagnozowanie usterki.
- Jeśli Twój samochód brał udział w kolizji, najprawdopodobniej kontrolka poduszki powietrznej będzie się świecić. Dotyczy to oczywiście dużych wypadków, w których zadziałały poduszki powietrzne. Jeśli tak się stało, a Twój pojazd został naprawiony, możliwe, że technicy wykonujący naprawę zapomnieli zresetować systemu. Jednak może się to zdarzyć również w przypadku awarii przy mniejszych prędkościach. Nawet jeśli poduszka powietrzna nie zadziałała, czujniki zderzenia mogły się aktywować. Są one czułe i należy je zresetować, jeśli zostaną wyzwolone. Tak jak naprawą poduszek, ich resetowaniem powinni zająć się profesjonaliści.
Nowoczesne pojazdy są wyposażone w czujniki wykrywające zapięcie pasów bezpieczeństwa. Jeśli klamra zabezpieczająca nie zapina się do końca, czujnik zapali lampkę poduszki powietrznej. Może to być spowodowane utknięciem niektórych przedmiotów (takich jak moneta, która akurat wypadła z kieszeni) w sprzączce paska. To też prawdopodobny problem z samymi przewodami czujnika. Uszkodzenia spowodowane korozją lub ciałami obcymi mogą prowadzić do awarii i przestaną one wykrywać połączenie między sprzączką a zapięciem.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Airbag. Kilka słów na koniec
Technologia tego systemu bezpieczeństwa bardzo się rozwinęła. Dlatego ważne, aby właściciele samochodów byli odpowiednio poinformowani o systemach poduszek powietrznych i ich działaniu. Mamy nadzieję, że ten krótki artykuł, pomógł Ci pogłębić wiedzę na temat tego, jak działa poduszka (airbag) oraz co oznacza zapalona kontrolka.
Pamiętaj także o aktualnym ubezpieczeniu OC. Za pomocą kalkulatora dostępnego na naszej stronie w prosty sposób obliczysz wysokość swojej składki. Możesz też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 444 44 23. lub spotkać się także z agentem współpracującym z LINK4.
Sprawdź również ofertę pozostałych ubezpieczeń komunikacyjnych w LINK4: NNW, Assistance,
AC oraz innych. Wybierając Autocasco w LINK4, zyskujesz szeroki zakres ochrony pojazdu w razie kolizji i wypadku, który spowodujesz, a także zniszczenia czy kradzieży samochodu. W ramach AC do wyboru masz jeden z trzech sposobów likwidacji szkody:
- ASO – naprawa auta odbędzie się w Autoryzowanej Stacji Obsługi,
- KOSZTORYS – otrzymasz odszkodowanie na podstawie wyceny sporządzonej przez rzeczoznawcę i naprawisz pojazd we własnym zakresie,
- WARSZTAT – dokonasz naprawy auta w nieautoryzowanym warsztacie.
Dodatkowo warianty ASO i Warsztat możesz rozszerzyć o opcję Auto zastępcze. Dzięki temu LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na czas do 7 dni, gdy Twój pojazd ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zobacz również: OC Skoda Fabia, ubezpieczenie samochodu Łańcut
FAQ – odpowiedzi na pytania o airbagi w samochodzie
Czy można jeździć z kontrolką airbag?
Nie zaleca się jazdy z kontrolką airbag. Zapalona kontrolka wskazuje na awarię związaną z poduszkami powietrznymi bądź pasami bezpieczeństwa. To oznacza, że podróżowanie ze świecącą się kontrolką prawdopodobnie nie jest bezpieczne. W takiej sytuacji najlepiej oddać samochód do warsztatu celem zdiagnozowania przyczyny i usunięcia usterki.
Ile kosztuje wymiana airbagu?
Cena wymiany poduszki powietrznej wynosi od kilkuset do kilku tysięcy złotych, w zależności od m.in. jej typu (kierowcy, boczna, pasażera), lokalizacji warsztatu, zastosowania części nowych, używanych lub regenerowanych. Ważny jest też zakres prac – niekiedy wystarczy bowiem wymienić jeden element, a czasem konieczne jest zamontowanie całego systemu airbag.
Dlaczego świeci kontrolka airbag?
Świecąca się kontrolka airbag wskazuje na usterkę dotyczącą poduszek powietrznych albo pasów bezpieczeństwa. Zazwyczaj informuje o problemie z komputerem, niezresetowaniu czujników systemu airbag po wypadku albo niezapięciu pasów bezpieczeństwa.
Przy jakiej prędkości wystrzelą poduszki powietrzne?
Poduszki powietrzne wystrzeliwują przy zderzeniu z przeszkodą z odpowiednią siłą. Zazwyczaj system włącza się przy prędkości od ok. 20-30 km/h, w zależności od modelu auta i systemu airbag.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
